• annamon

Förskoleproblem

Vet inte riktigt vad jag ska kalla tråden, men så här är läget. Är hemma med tvillingar och har två äldre syskon på förskola, 15 h/veckan. De äldre syskonen är 3,5 och 5,5 år så jag tycker de har bra nytta av förskolan och de trivs bra där. Som det är nu går de 9-14, mån, ons, tor. Detta passar mig som handen i handsken, och barnen också tror jag. Vi har närmare en mil till förskolan en väg(de kommer gå i skolan här också).
    Nu till dilemmat, de ska ändra tiderna för 15h-barnen. Man får nu välja fyra el fem dga i veckan. Antingen 8:30-11.30, fem dgr/veckan el fyra dgr/veckan och då mellan 8:30-12:15, då äter de också lunch där.
    Jag förstår att de kan behöva ändra tiderna och att barnantalet förändras. Kanske kan detta klassas som Ilandsproblem, men för oss blir vardagen krånglig. Dvs våra tvillingar på 18 mån kommer typ aldrig få sova nån riktig middag. De sover som det är nu mellan ca 11.30-13:00. Alltså kommer hämtning av syskon bli i middagssovningen hur man än gör. Plus att det blir ett fasligt körande med bil fram o tillbaka väldigt många gånger i veckan, då vi ändå har så pass långt till förskolan.
    Möjligtvis kan de somna i bilen men de somnar inte om i sängen när vi kommer hem i så fall.
    Hur har ni andra det och hur löser man en sån här sak...

• Svar på tråden Förskoleproblem
  • mina1

Jag struntade i förskolan för mitt/mina större barn då det är mest ett himla springande för mig samt att jag anser att de hinner institutionaliseras under sina 10 år med skolplikt.

Stanna hemma, barnen accepterar snart det också, bara de får varva ner några veckor.
    Lycka till.

• annamon

När jag var hemma med andra barnet var första 2 år, hade han hemma till han var drygt 3,5 år. Vi var mycket på öppna förskolan och sånt. Så jag tycker absolut att jag ändå anstänger mig och hittar på mycket med barnen. Men nu när de två går på förskolan och de trivs. De är väldigt aktiva(det är väl förvisso alla barn men kanske vissa ändå har lättare för lugna aktiviteter...) så jag tycker de får lite mer utlopp för det på förskolan. De handlar ju "bara" om 15 h. Dessutom börjar ju 5,5åringen skolan till hösten och då känns det taskigt att ta honom ifrån kompisarna nu. Och är vi på öppna förskolan är det nästan bara småbarn där. Tyvärr är det inte många barn i 5årsåldern som kan leka tillsammans. Samtidigt är jag jätteglad att kunna vara hemma med barnen så länge som jag kommer vara. De två äldsta kommer förmodligen inte behöva vara på försklan mer än de 15 timmarna innan de börjar skolan och de timmarna tycker jag ändå de har glädje av.

mina1:Tack för ditt svar! Är tacksam för fler!

• llotta

Jag har hört om att det, åtminstone i en del kommuner, går att ansöka om att få andra tider om man har särskilda skäl. Tvillingsyskon hemma borde kunna vara ett sådant liksom lång resväg och särskilt i kombination.

• mina1
    annamon skrev 2011-01-12 13:27:41 följande:

När jag var hemma med andra barnet var första 2 år, hade han hemma till han var drygt 3,5 år. Vi var mycket på öppna förskolan och sånt. Så jag tycker absolut att jag ändå anstänger mig och hittar på mycket med barnen. Men nu när de två går på förskolan och de trivs. De är väldigt aktiva(det är väl förvisso alla barn men kanske vissa ändå har lättare för lugna aktiviteter...) så jag tycker de får lite mer utlopp för det på förskolan. De handlar ju "bara" om 15 h. Dessutom börjar ju 5,5åringen skolan till hösten och då känns det taskigt att ta honom ifrån kompisarna nu. Och är vi på öppna förskolan är det nästan bara småbarn där. Tyvärr är det inte många barn i 5årsåldern som kan leka tillsammans. Samtidigt är jag jätteglad att kunna vara hemma med barnen så länge som jag kommer vara. De två äldsta kommer förmodligen inte behöva vara på försklan mer än de 15 timmarna innan de börjar skolan och de timmarna tycker jag ändå de har glädje av.

mina1:Tack för ditt svar! Är tacksam för fler!

Jag skulle inte heller ta bort förskolan om jag hade en 5,5 åring som gick där. Om det inte var så att min vardag skulle vara mycket lättare om så skedde. (Bara så du vet )
  • Anne69

Jag skulle lägga fram min sak för förskolechefen. Även om det inte är fsk sak hur du har det hemma med tvillingarna så tycker jag att du först ska pröva den vägen. Be i första hand om att få ha kvar dina nuvarande tider dvs du gör inte anspråk på fler timmar, bara en annan fördelning. Om det inte funkar skulle jag välja fyradagarsschemat men bara ha dem där tre dagar. Annars gör ni nästan inget annat än åker runt i bilen. Lycka till!

• Åsa Ros

Ha dina barn där til 11.30 sedan kan ni hem o äta lunch tillsammans och sedan sova! Eller ett smidigare alternativ, se om det finns en öppen förskola så kan ni gå dit tillsammans allihop istället. Jag kan tycka att man nog inte kan kräva så mycket då du är mammaledig. då får man se det som en... vad ska man kalla det "bonus" att man får ha sina barn på dagis då det egentligen inte är nödvändigt!

• annamon

Ok, fast nu är mina killar tre och fem. De har kompisar där och de sover då rakt inte middag!!! Jag har varit väldigt mycket på Öppna förskolan och är fortfarande men tyvärr är det inga andra barn i deras ålder där. De är nästan uteslutande småbarn. Jag håller med om att barn i dryga ettårsåldern som fått syskon absolut inte har något behov av förskolan, detta har hela tiden varit min åsikt och jag har som sagt haft dem hemma tiigare. Första pojken var hemma till han var drygt 3,5 år. Då var det fler i hans ålder på ÖF men inte nu så jag tycker absolut att de har nytta av förskolan de relativt få timmar i veckan de är där. Ocg som sagt, 5-åringen börjar skolan till hösten, inte roligt att ta ifrån honom kompisarna nu... 
    Visst kan vi äta lunch hemma, det handlar om inte om det! Men problemet blir då att tvillingarna kommer inte kunna hålla sig vakna i bilen och de somnar heller inte om i sängen när vi kommer hem, vilket medför vääldigt trötta och ledsna barn resten av dagen.  Detta kan ju funka någon gång, att de sover i bilen men inte varje dag. Och de kan heller  knappast sova ute i en bil i ca 1,5-2 timmar som är deras ungefärliga sovtid.

Anne69: Jag tänker precis som du. Jag har talat med rektor och kan de inte ordna det på något annat sätt kommer barnen få gå ner i tid(vilket dagispersonalen heller inte vill, pga kontinuiteten) och då gå ca två dagar i veckan. Tråkigt när man hör andra förskolor i samma område där föräldrarna få välja tider för 15h-barnen(vilket jag iofs förstår om det inte finns möjlighet till, och inget jag förväntar mig).

Svar på tråden Förskoleproblem