• luckynumber

Säng från ANA, väldigt billiga men är dom bra?

Jag och sambon är på jakt efter en ny säng och hittade sidan  http://www.ana.se/ny_wip/index.php dom har otroligt billiga sängar men jag undrar om det finns någon som har beställt därifrån som vet hur dom är, att dom är seriösa antar jag bara eftersom man får åka till deras fabriker och testligga sängarna!

Som sagt, någon som vet? 

• Svar på tråden Säng från ANA, väldigt billiga men är dom bra?
  • kelaren

har deras värstingmodell, ställbar med värme och massage. Hur bra som helst, köpte den 2007. De tillverkar ju sängar åt andra märken som är betydligt dyrare i "fina sängaffären" så man får en väldigt bra säng till ett rimligt pris.

• Trojan Rudeboy

Ställ dig själv frågan varför de inte vill ha sina sängar i samma butik som sina konkurrenter? Har kunden inget att jämföra med så kan de ju bara ta säljarens ord för vad som stämmer. Lätt att bli lurad då kanske? Av samma anledning har de inga offentliga prislistor, vill du veta vad en specifik säng kostar får du ta dig till en av deras "fabriksoutlets"...

Och som "Kelaren" skriver, så påstår de att de tillverkar sängar åt "fina" märken och kedjor... Jag kan garantera att de inte har något som helst samarbete med var sig Carpe Diem, Dux, Jensen, Hilding, Mio, Sova, Atlantis m.fl.! Detta är ett klassiskt försäljningsknep, dra paralleller till välkända och respekterade varumärken för att på så sätt höja "värdet" på sina egna produkter. På gränsen till bedrägligt beteende...

För att belägga mina påståenden ska jag ta ett verkligt exempel, nämligen denna: http://www.blocket.se/goteborg/Stallbar_Sang_Lyx__105_x_210_med_7_zoner_31031207.htm?ca=11&w=3

Här kan man läsa att Ana-sängen innehåller samma typ av fjädrar som i Carpe Diem och Jensens sängar. Grejen är den att CD och Jensen använder sig av olika fjädrar, och "alla" större sängtillverkare använder sig av fjädrar av egen design. Sen är det ju inte bara utformningen av fjädrarna som har betydelse, utan också tjockleken på ståltråden som används samt hur många gånger den är härdad... (Som en parentes kan jag tillägga att de flesta beställer sina fjädrar från samma ställe, och då med sin egen utformning, och det är ett företag som heter Stjernfjädrar AB). Ett ytterligare tillägg är att samma gäller för motorer till ställbara sängar, dessa är som standard av tysk härkomst och de största tillverkarna är Okin, DuoMat m.fl.

Dessutom påstår säljaren i sin annons (och denna lögn lastar jag inte privatpersonen som vill bli av med sin Ana-säng, utan säljaren på Ana som ljög för honom) att denna säng skulle kosta i runda slängar 50.000:- av ett "känt" märke. Detta är nästan skrattretande, om man ar en närmre titt på sängen ser man att det rör sig om en lös fjädrande madrass (aka plymå) som ligger på en ställbar ribbotten (aka flexibotten). Denna utformning på ställbar säng användes i dagsläget endast på budgetmodeller (de som kostar 5-10.000 , så fort du kommer över denna prisintervall så får sängarna en integrerad dubbel eller trippel fjädring.

Om jag sen gör en snabb bedömning av utseende/design (som absolut är en betydande variabel i prissättningen på alla produkter) så ser jag att tyget de använder sig av är ett quiltat tyg av troligtvis ej allt för hög kvalitet.

Min uppskattning av priset på en liknande modell av "känt" märke skulle vara någonstans av trakterna av 15-22.000:-... Personen i annonsen skriver att han betalat 20.000:- för den hos Ana, vilket ligger i den övre prisskalan som jag anser att den är värd.

Jag länkar lite liknande sängar hos kända märken så kan ni också jämföra:

http://www.sangjatten.se/sv-se/product/17674 (integrerad botten, alltså ingen flexibotten)

http://www.sangjatten.se/sv-se/product/17315 (med flexibotten)

http://www.sova.se/sangar/staellbara-saengar/hilding-family.php (integrerad botten)

http://www.sova.se/sangar/staellbara-saengar/stjaernbaedden-diamant.php (integrerad botten)

http://www.mio.se/Sortiment/Sovrum/Madrasser/Madrasser-och-baddmadrasser/Comfort-No-2-Stallbar/?p=1 (integrerad botten)

Avgör nu själva om Ana är så bra och billiga som de säger...

• Umm Elias

blocketannonsen är borttagen...

• Trojan Rudeboy
    Umm Elias skrev 2011-01-13 16:08:26 följande:
    blocketannonsen är borttagen...
    Shit, vad är oddsen för att annonsen försvinner i samband med att jag postar inlägget? :)
  • Umm Elias
    Trojan Rudeboy skrev 2011-01-13 16:12:03 följande:
    Shit, vad är oddsen för att annonsen försvinner i samband med att jag postar inlägget? :)
    ja det undrade jag också, haha... Grejjen är att det tar minst 10 min för en annaons att bli raderad så de måste raderat den innan du skrev precis
  • Trojan Rudeboy

Här är samma annonsör med samma modell, fast icke ställbar. Samma text fast att priserna skiljer sig. Citerar texten med priserna han uppgav i annonsen för den ställbara:

"Sängen är av märket Ana, dom är leverantörer till flera stora sängmärken,
    men dom driver en fabriksförsäljning under märket Ana. Jag har därför fått en
    mycket bra säng till ett bra pris.

Den har moderna pocketspring(smala upptill och nedtill men tjocka på mitten) fjädrar som ställer in sig exakt efter din kroppsform, samma typ av fjäder som finns i Jensen-sängar, Carpe Diem sängar mfl top-of-the-line sängar.

Det följer med en tjock bäddmadrass av latex, även den har zoner för extra komfort.

Om du köper denna säng hos någon av de mer kända märkena där ute så kostar dom ca 50 000 kr för en säng med liknande specifikationer.

Du kommer att sova riktigt gott i denna säng.

Sängen är endast ett år gammal och inte använd hela tiden då vi under flera månader bott på annat ställe.

Jag säljer den för att jag och min sambo köpte två 120cm breda sängar vilket vi tycker blev för stort för vårt lilla sovrum.

Du är välkommen att höra av dig om du har frågor.

Nypris 20.000 SEK"

• snusmumrikens fru

Vi köpte säng från ANA i somras och är nöjda!

• Trojan Rudeboy
    snusmumrikens fru skrev 2011-01-13 16:17:59 följande:
    Vi köpte säng från ANA i somras och är nöjda!
    Vad bra! =) Jag betvivlar inte det minsta att ni sover gott om nätterna, däremot ställer jag mig tvivlande till om ni gjorde en sån god affär (rent ekonomiskt) som säljaren påstod (jag tar förgivet att han sa att sängarna ni köpte skulle kosta minst dubbelt så mycket hos en respekterad kedja/butik)...;)
  • Barbabok

Vi har haft vår i 4 år ca och är supernöjda! Har den med 7 zoner (continental). Förra året fick vi brott på fjädrarna och de kom och hämtade hela resårmadrassen och skickade en helt ny, helt utan kostnad såklart trots att jag inte ens kunde presentera ett kvitto! Det är service

• luckynumber

Blandade åsikter tack alla för svaren, får överväga och ringa och höra priser helt enkelt!

• Stinky

Vi köpte vår säng från ANA och är supernöjda. Är helt klart den bästa investeringen vi gjort. Vi har den där "supersängen" med massage, värme och hiss. Jättebra kvalitét och vi sover skönt. Jag rekommenderar dem!

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Stinky

Bör väl tillägga att de har massvis med olika sorters sängar och i olika kvalitéer. Detta var säljaren noga att påpeka. De allra billigaste var verkligen "basic", så att säga.
    Vi har 25 års garanti på själva sängen, och 3 eller 5 år på hissmotorn. Motorn är tyskt och tyget på sängstommen från Holland och skulle vara av bra kvalitet. Själva sängen tillverkades i Småland. Sängbenen är skitfina och de fick vi med på köpet. Jag lyckades tigga till mig ett par 500 kr:s kuddar också.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Maya01
    luckynumber skrev 2011-01-11 23:30:59 följande:
    Jag och sambon är på jakt efter en ny säng och hittade sidan  www.ana.se/ny_wip/index.php dom har otroligt billiga sängar men jag undrar om det finns någon som har beställt därifrån som vet hur dom är, att dom är seriösa antar jag bara eftersom man får åka till deras fabriker och testligga sängarna!

Som sagt, någon som vet? 
    Läste att ni funderar på att köpa Ana-säng och undrr om de faktiskt är så bra som de säger och jag kan bara säga att det är dom. Vi har haft våra sängar i ett par månader och sover riktigt skönt! De är ställbara, med värme och massage. Jämfört med konkurrenter är de också mycket prisvärda. Vill också säga att vi har gått från duxbottnar med Jensen bäddmadrass till dessa Ana-sängar och är hur nöjda som helst. Vill ni veta mer och få rabatt så är det bara att höra av sig.

Hälsningar

Maya 
  • ishana

jag är på väg till butiken i Oxie för att testa deras sängar. Trevlig att höra att ni är nöjda. Ja jag vill gärna få rabatt, kan ni tipsa hur kan jag få det?

• Stokke

Vi köpte ifrån ANA för ca 10 år sen.

Då kostade sängen 14 000kr.

Nu har vi bytt till en Hilding som vi köpte på Sova. Stor skillnad, Hilding sängen kostade ca 25 000kr. Vi är jätte nöjda med Hilding sängen. Sängen ifrån ANA höll i nästa 10 år, men vi borde ha bytt för ca 3 år sen.

Svar på tråden Säng från ANA, väldigt billiga men är dom bra?