• Simsonen

Varför "ska" man lära saker som kommer naturligt?

Har funderat på just det fenomenet rätt länge. Det känns som det är något tävling mellan föräldrar att barnen ska lära sig allting så tidigt som möjligt, de ska somna själva direkt, de ska bli blöjfria direkt, de ska äta själva direkt, städa, klara att lämnas bort över natten direkt, skriva sina namn tidigt o.s.v
    Tycker man annorlunda så Curlar man och det är ju livsfarligt.

Men enligt min personliga erfarenhet (bara just min personliga utifrån mina egna killar) så är det mycket man inte behöver lära in, som ändå kommer bara barnet är moget för det. Man slipper en hel del jobb både för förälder och barn om man skippar den hårda träningen och bara har is i magen. (Naturligtvis inte för alla men för de flesta faktiskt.)
    Vi har aldrig blöjtränat femåringen, vi har haft pottan stående och talat om vad man gör med den men inget mer. När han var två började han kissa på toa av sig själv, då var han mogen för det. Det tog istället tills han var 3,5 innan han kände sig redo att somna själv men då sa han till att vi inte behövde sitta hos honom längre, då var han mogen för det.

Minstingen är nu nästan tre och har blöja än, han kissar på pottan men är inte riktigt redo att vara helt utan, och det får gå i hans takt. Däremot gick det idag bra att somna med bara nattlampa utan att jag satt hos honom, ingen träning, inget gråt och skrik och lärande utan bara lugnt väntande tills han själv var redo. Så mycket enklare. Visst kommer vi inte först i tävlingarna på FL, men vi har ungar som tar sin utveckling i sin egen takt, och det är jag nöjd över.

Även om det förmodligen kommer provocera så är det inte meningen egentligen, det är inget skryt. Men i en familj där allt annat är upp och ner och huller om buller så är det så skönt att åtminstone deras utveckling går naturligt i sin egen takt. 

• Svar på tråden Varför "ska" man lära saker som kommer naturligt?
  • Queenie70

Antagligen för att kunna skryta om hur enormt TIDIGA ens barn är

• Simsonen
    Queenie70 skrev 2011-01-11 20:22:07 följande:
    Precis vad det verkar som när man läser här, för att komma först i den ständiga föräldratävlingen. Men det gynnar knappast barnet.
  • Lena

I vissa fall behöver barnen uppmuntran tex genom att fråga dem om de behöver gå på pottan och fråga dem om man får gå ifrån rummet när de ska sova.

• lövet2

Det finns en föräldrafalang som tror starkt på att barn inte klarar av någonting alls själva, utan att föräldrarna aktivt måste lära dem. Mycket tragiskt ...

• Simsonen
    lövet2 skrev 2011-01-11 20:28:36 följande:
    Det finns en föräldrafalang som tror starkt på att barn inte klarar av någonting alls själva, utan att föräldrarna aktivt måste lära dem. Mycket tragiskt ...
    Jo så är det kanske. Vi har helt enkelt inte tänkt på att de INTE kommer lära sig bas funktionerna själva utan bara förutsatt att det kommer när det kommer. Och hitills har det gjort det.
  • sahara sahara

Min ettåring går på pottan och äter själv. Men har jag tränat henne? Hardly. Jag har *erbjudit* pottan och hon tycker om att sitta där och hon verkar föredra att kissa och bajsa där. Hon äter själv för att hon vill det. Både bitar med händerna (jag har erbjudit plockmat ganska tidigt eftersom hon har varit så matintresserad) och med sked. Skulle jag ha tagit skeden ifrån henne när hon visar tydligt att hon vill ha den själv?

Städar gör hon väl, i viss mån. Hon tycker att det är roligt att lägga små saker i större saker, så att plocka ihop klossar och lägga i en låda tycker hon är kul. Hon gillar att plocka ur besticken ur diskmaskinen och ge dem till mig. Återigen, skulle jag hindra henne?

Hon somnar inte ensam eftersom hon inte vill det. Hon behöver inte heller sova i egen säng om hon hellre sover hos oss. Sova borta kommer inte på fråga än på ett tag.

Jag har inte tränat min unge till någonting. Däremot har jag erbjudit och uppmuntrat och låtit henne vara med i det jag gör.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Simsonen
    sahara sahara skrev 2011-01-13 15:06:19 följande:
    Min ettåring går på pottan och äter själv. Men har jag tränat henne? Hardly. Jag har *erbjudit* pottan och hon tycker om att sitta där och hon verkar föredra att kissa och bajsa där. Hon äter själv för att hon vill det. Både bitar med händerna (jag har erbjudit plockmat ganska tidigt eftersom hon har varit så matintresserad) och med sked. Skulle jag ha tagit skeden ifrån henne när hon visar tydligt att hon vill ha den själv?

Städar gör hon väl, i viss mån. Hon tycker att det är roligt att lägga små saker i större saker, så att plocka ihop klossar och lägga i en låda tycker hon är kul. Hon gillar att plocka ur besticken ur diskmaskinen och ge dem till mig. Återigen, skulle jag hindra henne?

Hon somnar inte ensam eftersom hon inte vill det. Hon behöver inte heller sova i egen säng om hon hellre sover hos oss. Sova borta kommer inte på fråga än på ett tag.

Jag har inte tränat min unge till någonting. Däremot har jag erbjudit och uppmuntrat och låtit henne vara med i det jag gör.
    Du är helt säker på att hon inte skriver sitt namn själv också? Sätt en penna i hennes hand och ett papper framför och se, du kanske bara behöver uppmuntra lite
  • sahara sahara
    Simsonen skrev 2011-01-13 15:12:40 följande:
    Du är helt säker på att hon inte skriver sitt namn själv också? Sätt en penna i hennes hand och ett papper framför och se, du kanske bara behöver uppmuntra lite
    Ja, jo, det är ju en tolkningsfråga, så nu när du säger det kan jag säkert med lite välvilja tolka de där strecken hon gjorde på golvet sist hon fick tag i en penna som att hon har skrivit sitt namn. Jag får uppmuntra henne lite mer, helt enkelt.
    Do something scary - the payoff is awesome!
  • Simsonen
    sahara sahara skrev 2011-01-13 15:19:03 följande:
    Ja, jo, det är ju en tolkningsfråga, så nu när du säger det kan jag säkert med lite välvilja tolka de där strecken hon gjorde på golvet sist hon fick tag i en penna som att hon har skrivit sitt namn. Jag får uppmuntra henne lite mer, helt enkelt.
    Precis vad jag menar
  • Dr Mupp
    Queenie70 skrev 2011-01-11 20:22:07 följande:
    Just ja, vi som råkar ha barn som är tidiga på nått skryter. Om jag skriver att min 9 månaders går utan stöd så skryter jag. Om jag däremot skreiver att min ettåring går utan stöd så är jag bara glad. Varför får vi som råkar ha barn som är tidiga inte vara glada. Och nej jag har inte tränat mina barn. Varken på att gå, pottas, eller för den delen skriva sitt namn.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Simsonen
    Dr Mupp skrev 2011-01-13 16:29:13 följande:
    Just ja, vi som råkar ha barn som är tidiga på nått skryter. Om jag skriver att min 9 månaders går utan stöd så skryter jag. Om jag däremot skreiver att min ettåring går utan stöd så är jag bara glad. Varför får vi som råkar ha barn som är tidiga inte vara glada. Och nej jag har inte tränat mina barn. Varken på att gå, pottas, eller för den delen skriva sitt namn.
    Fast om jag tex skriver en tråd där jag är orolig över att min treåring inte pratar och ber om råd från folk med liknande erfarenhet och det genast kastar sig in runt tio pers som bara vill tala om att de inte vet riktigt eftersom deras ungar började prata både svenska och engelska rent innan de var året gamla, då har man kanske lite svårt att tro att de bara är glada, men visst, säger du det så.
    Eller i någon tråd där någon skrev och berättade att hennes fyraåring lärt sig skriva sitt namn och det hela tiden droppade in mammor med barn som kunde det och åldern på barnen blev bara lägre och lägre, då kan man lätt få lite skryt och tävlingskänsla över det hela. 
  • katrina

intressant tråd! jag kan bara hålla med:) tror att många av oss är rätt skrytsamma av oss- även om det känns jobbigt att erkänna! Har defiitivt tänkt på det vad gäller barns utveckling. Var själv rätt "på" med min första dotter, försökte tex potträna henne alldeles för tidigt (för tidigt för henne alltså). Nu med min andra tar jag det mer med ro:) Så jag tro din analys är helt rätt - vore säkert det bästa för många barn om vi kunda slappna av lite och tad et mer med ro!
    Berättade för övrigt för min stora dotter (6 år) idag om en kompis barn som är 1.5 år och som kunde skala clementiern och bananer själv. Hennes första reaktion var: "Neej nu går alla bebisar om meja. Meja är ju itne tidigast med nånting!!""
    Hoppsan! Finns tävlandet i oss - eller har jag påverkat henne till att tänka så??

• Simsonen
    katrina skrev 2011-01-14 17:34:27 följande:
    intressant tråd! jag kan bara hålla med:) tror att många av oss är rätt skrytsamma av oss- även om det känns jobbigt att erkänna! Har defiitivt tänkt på det vad gäller barns utveckling. Var själv rätt "på" med min första dotter, försökte tex potträna henne alldeles för tidigt (för tidigt för henne alltså). Nu med min andra tar jag det mer med ro:) Så jag tro din analys är helt rätt - vore säkert det bästa för många barn om vi kunda slappna av lite och tad et mer med ro!
    Berättade för övrigt för min stora dotter (6 år) idag om en kompis barn som är 1.5 år och som kunde skala clementiern och bananer själv. Hennes första reaktion var: "Neej nu går alla bebisar om meja. Meja är ju itne tidigast med nånting!!""
    Hoppsan! Finns tävlandet i oss - eller har jag påverkat henne till att tänka så??
    Ja det kan man ju fundera över Men jag tror när jag tänker på det att tävlandet finns i alla, bara olika mycket, men det var en söt och tänkvärd kommentar. 
  • MrsEnglund

Alla inlägg behöver inte ju vara skryt. Säg att en fråga kommer upp "när började ditt barn gå utan stöd?" och folk börjar svara. De svarar ju förhoppningsvis ärligt och trådskaparen har fått svar på sin fråga. Då behöver man väl inte tolka allas svar som skryt, eller?

För övrigt har jag en son som inte alls är tidig. Har en mammagrupp med 9 söner födda samma månad och ser en väldig variation på utveckling hos dem. Men vad gör det? Alla är olika och vi älskar inte våra barn mindre för att de är tidiga eller sena med olika saker. Och är man stolt över sonen får man väl lov att vara det?

• YokohamaNr2

Jag håller faktiskt med och jag tycker nu inte att tråden har att göra med om man får tala om att ens barn var tidig utan just den här hetsen om att 'träna' till saker.

Min stora son är nu fyra och har ganska länge varit intresserad av nummer och det har jag ju självklart uppmuntrat men jag ser inte vikten av att lära honom att räkna upp till tusen, och jag har märkt att ganska många i min omgivning berättar att deras barn kan räkna si och så långt. Jaha men det kan väl för sjutton en papegoja göra om du bara tränar in det

Samma med bokstäver nu, jag tar det i hans takt, han kan nästan skriva sitt namn men jag ser inte vinningen av att öva öva öva för mig är det mer viktigt att han intresserar sig och tycker det är kul med bokstäver, sen kommer ju läs och skrivfärdigheter komma mer naturligt.

• Daeminimon

Jag hade den här diskussionen med mina vänner angående Bumbo. De sa alla att en så MÅSTE man ju bara ha, då lär de sig att sitta själva tidigare. Mitt argument var då "har du nånsin träffat en normalutvecklad vuxen som aldrig lärde sig att sitta?!" Nehe, det hade dom ju inte. Flört (Sen lärde sig Eddie sitta vid 4 mån före de andra, så fnar fnar!)

Det ska sovas hela natten från 2 veckor, annars ska de fyllas med ersättning. Det ska rullas över på mage (annars vad? Lägga ungstackarna på ett rullband?!). Det ska krypas, gås, pratas etc etc. Nej, då får Eddie ligga här och suga på sin stortå (hans specialitet). Resten kommer när han är redo.

• Simsonen
    YokohamaNr2 skrev 2011-01-17 12:02:55 följande:
    Jag håller faktiskt med och jag tycker nu inte att tråden har att göra med om man får tala om att ens barn var tidig utan just den här hetsen om att 'träna' till saker.

Min stora son är nu fyra och har ganska länge varit intresserad av nummer och det har jag ju självklart uppmuntrat men jag ser inte vikten av att lära honom att räkna upp till tusen, och jag har märkt att ganska många i min omgivning berättar att deras barn kan räkna si och så långt. Jaha men det kan väl för sjutton en papegoja göra om du bara tränar in det

Samma med bokstäver nu, jag tar det i hans takt, han kan nästan skriva sitt namn men jag ser inte vinningen av att öva öva öva för mig är det mer viktigt att han intresserar sig och tycker det är kul med bokstäver, sen kommer ju läs och skrivfärdigheter komma mer naturligt.
    Precis, det är ju det som är poängen med tråden. Själva träningen. Hela tiden dyker det upp trådar som "Hur tränar jag ettåringn att sova själv?" "Hur får jag ettåringen blöjfri" o.s.v eller kommentarer som "vi har tränat M sedan han var bebis och han kan minsann det och det"
    Det är just TRÄNINGEN  jag reagerar mot.
  • manykids400

Jag "tranade" min 7 manaders babis till att sova hela natten, mitt skal var att jag sjalv var trott och ville sova. Hon blev dessutom mer rofylld nar hon lart sig att somna om sjalv om natten. Jag vill garna att hon lar sig anvanda pottan tidigt, av den anledningen att jag tror att det ar skonare for henne, men absolut ocksa for mig. Min andra barn har haft bloja tills de blivit tre, och jag tror nog att med lite mer traning eller uppmuntran sa kan det ske tidigare, beroende pa barn forstas. Min forsta dotter skrev sitt namn sjalv utan traning valdigt tidigt, och det tyckte jag var spannande och kul, sa jag fortsatte att uppmuntra henne med bokstaver osv.
    Sa om jag ska analysera mig sjalv sa "tranar" jag val en del av mina barn tidigt dels for att det underlattar mitt foraldraskap, tycker att det berikar deras liv, samt ar roligt :)

• Maria222

Jag håller med till viss del.
    Det finns ingen anledning att stressa och barn lär sig allt i sin takt, men när det gäller t ex att sluta med blöja eller napp så är ju inte det något behov som barnet har från början, utan något som vi föräldrar tar till för att underlätta för oss.

Det naturliga är ju inte att kissa i blöjan, inte heller att suga på en plastbit. Därför ser jag inga fel i att tidigt ge sitt barn en chans att bli blöj och nappfri. Att introducera pottan och vara helt neutralt inställd till den. För mycket handlar också om vanor för barnet. Har 3 åringen aldrig bajsat "fritt" som det blir i toaletten utan alltid mot ett tryck, som det blir i blöjan så kan det självklart kännas läskigt att göra på något annat sett.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Flickan och kråkan

Det är egentligen inte en så enkel fråga. Alla tränar vi våra barn på olika sätt.....hela tiden. Tränandets vara eller icke-vara är snarast en pseudodiskussion......det är väl snarare vad och hur vi tränar barnen som vi egentligen diskuterar eller hur .

Svar på tråden Varför "ska" man lära saker som kommer naturligt?