• enlitenbitkaka

Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)

Du sitter på bussen, det är proppfullt. Finns inte en enda sittplats kvar och det är ca. 16min tills ni är mitt inne i stan, där de flesta ska av.

Jag kliver på, jag är gravid men det syns inte. Jag frågar om jag möjligen skulle kunna få din plats då jag får blodtrycksfall då jag står stilla. Ger du mig din plats?

Lite följdfrågor: Vad ska till för att du ger upp din plats? Vart går gränsen? Om du ser en uppenbart gravid kvinna - reser du dig upp utan att få frågan?

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)
  • lövet2

Ja, ingen tvekan. Jag är själv lågtryckare och har lätt för att svimma under graviditet.

• versan

Väljer tyvärr annat då jag med min sjukdom gör att jag får extremvärk av att stå längre stunder & då stå i en ryckig buss gör jag helst inte då jag vet att jag kommer att bli sängliggande sedan.
    Så svaret blir Annat men i det svaret blir det: Nej men inte för att jag var där först.

Skulle du däremot kliva på säg 2 hållplatser (stadstrafik) innan så kan du få min plats eftersom jag ändå ska kliva av & bussen bara kör i några sekunder extra tills jag ska gå av.

• Terese f

om någon (iprincip vem som helst) skulle fråga om min plast skulle jag nog säga ja. Var det någon ung (typ fjortis) skulle jag kanske fråga varför, men finns det en anledning skulle dom får sitta. (även om anledningen var: Jag är skittrött i benen)

• LillaMammis

Annat. Har whiplash och själv väldigt svårt för att stå på bussar eller överhuvudtaget.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • SilverEmma

Ja, om jag inte har precis samma besvär själv just då, vilket jag har emellanåt.

Sen har jag också besvär med ryggen så det är inte självklart för mig att ge upp min sittplats då jag verkligen behöver den ibland.

• viseversa

Nope tyvärr. Då jag själv är gravid i v 35 och inte gärna står. Du får fråga någon annan. däremot hade jag INTE varit gravid hade jag rest mig upp.

• Majsan70

Självklart skulle jag flytta på mig om en människa ber mig snällt o trevligt. DVS om jag själv mår bra o så. Däremot om man ber otrevligt eller tar för givet att jag skal flytta mig så sätter jag mig på tvären.

• enlitenbitkaka
    viseversa skrev 2011-01-11 18:25:14 följande:
    Nope tyvärr. Då jag själv är gravid i v 35 och inte gärna står. Du får fråga någon annan. däremot hade jag INTE varit gravid hade jag rest mig upp.
    På en hel långbuss skulle jag nog försöka fråga någon annan än en uppenbart väldigt gravid kvinna
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • viseversa
    enlitenbitkaka skrev 2011-01-11 18:26:35 följande:
    På en hel långbuss skulle jag nog försöka fråga någon annan än en uppenbart väldigt gravid kvinna
    ja men nu svarade jag på frågan om du fråga just mig=9. men det syns inte så tydligt att jag är gravid när jag sitter ner och dessutom har vinterjackan på mig. Så visst hade det kunnat hända. men när jag reser mig upp sen man tydligt min mage!
  • Vroooooom

Ja, självklart. Fast om jag själv hade haft problem med att stå hade jag nog föreslagit att vi delade på platsen istället

Did you give the world some love today?
Svar på tråden Reser du dig upp om någon ber om din plats på bussen? (läs TS)