• Susie

Hjälp! Mina fötter/ben har blivit fyllda av vätska! EFTER kejsarsnittet...Nån som vet när det försvinner

Hej!

Fick min dotter i Onsdags och har nu sen i går fått enormt svullna fötter o vaderFörvånad De är som klumpar!!!!?
    Jag hade samlat på mej endel vätska sista 3 veckorna innan snittet och jag tror jag gick upp från 84 till 90 kg på 3 veckor!!!Förvånad dock va vätskan jämt utspridd och hade aldrig sån här svullnad ens då..... Pratade med Bm som sa att den kan vandra nedåt efter förlossningen....men inte mycket mer än så.
    Finns det fler som haft såhär? Är det vätskan fån hela kroppen som åker ner i benen? Hur länge ska man gå runt såhär uppvälld? Det e ju nu man vill satsa på att bli smal och inte tjockareDrömmer .
    Nån med erfarenhet som kan komma med lite info? Jag rör mej mycket i hemmet o dricker mkt vatten, ammningen e i full gång också... Hoppas på lite fler som kan berätta när man kan bli fri ifrån det här? 

• Svar på tråden Hjälp! Mina fötter/ben har blivit fyllda av vätska! EFTER kejsarsnittet...Nån som vet när det försvinner
  • MajaVira

Nu har jag ingen aning om hur vanligt det är men jag fick havandeskapsförgiftning EFTER förlossningen, mina ben och fötter var extremt svullna, kunde knappt böja på benen... Jag låg inne på BB en vecka och fick blodtrycksmedecin, när jag väl fick åka hem gick jag ner åtta kg på en vecka - förmodligen var allt det vätska. Så kolla med din BM om du kan få komma in på koll av blodtryck och vad man nu kollar för värden.

• moohl

Mina fötter och vader svullnade också upp något otroligt efter kejsarsnittet och jag minns att det gjorde så ont. Det försvann efter lite drygt en vecka.
    Håll ut! Det är hemskt men det blir bättre. Jag försökte ha benen i högläge så mycket som möjligt

• Lunamamma

Blev också svullen i benen efter ks, mest i vänster. Blev tvungen att röntga så det inte var blodpropp. Allt försvann på ett par veckor.

• Susie

Hej tjejer!

Tack så jättemycket!Glad
    Lunamamma, jag vart ju också orolig för det då det började i vänster ben men när jag pratade med bb så var de inte oroliga för propp, då jag inte har nån rådnad eller ont och nu e även höger ben helt svullet också.

Upplevde ni att ni gick ner mycket i vikt när vätskan försvann? Hur hände det? Gick det bara över en natt eller? Läste nånstans att man svettas mycket när det händer.....har vart otroligt varm på natten senaste två dagarna....så jag hoppas om nån dag att det här hemska e borta!

Fler med erfarenhet? 

• Lumo

Jag, precis som du, samlade på mig 7 kg ren vätska sista 2 v i grav (som jag gick över). Även jag snittades. Men svullnade inget mer efter. Däremot pinkade jag ut vattnet på 1-2 v då jag gick ner 13 kilo. Var väldigt tydligt vattnet som försvann (+6-8 babygrejskilon) då benen snabbt blev smala.

Jag skulle dock kolla upp det om jag var du, då det kom efter. Prata med förlossningen/bb. Då du blev snittad borde de gett dig nummer att ringa? En barnmorskas råd skulle jag inte ge mycket för. Har fått så konstiga råd av många såna. Tycker mest de säger "allt är normalt" oavsett hur onormalt det är verkar deras jobb vara att trösta rädda gravida inte att bota deras krämpor. Hehehe. Låter jag bitter...? Hehehe

• LillaFlingan

jag fick så med båda mina barn, enbart fött vaginalt.

svällde så pass att jag inte kunde böja benen!!!!
    fick inte på mig några som helst skor, inte ens mina flipflops! (i april..kallt..!)..

med 1a barnet svällde jag upp 12kg! på 2v!..
    fick havandeskapsförgiftning några veckor efter det.. i v38.
    med andra barnet började jag svälla redan i v25.. fick havandeskapsförgiftning i v36.

• Susie

Gwempa, Hej! Tack för ditt svar! Jag kan ju bara hoppas att min vätska väger 7-8 kilon ha ha ha!SkrattandeJag vet inte om det var en BM jag pratade med. Jag pratade med en av sköterskorna på BB/förlossningen där jag låg inne även en vecka innan mitt snitt så jag tror att jag absolut kan lita på det hon sa. Jag tar ju även fragminsprutor och rör mej mycket....Men det var alltså inte bara min vanliga Bm jag pratade med utan en sköterska/bm eller vem det nu var som svarade på förlossningen/BB. Men jag vet precis vad du menar med BM

• Emily75

Så var det för mig också efter kejsarsnittet. Jag blev orolig eftersom jag inte var svullen alls under graviditeten, mina fötter blev enorma femte dagen efter snittet. Men allt försvann efter 5-6 dagar.

• Susie

Hej tjejer!

Själv har jag haft ett hemskt dygnGråter......
    Det började igår em med att jag misstänkte att skruttis fått gulsot och åkte in till BB. Hon hade inte det men var nära gränsen men allt var bra Hursomhelst så bad jag dom kolla min vänstra ben som svullnat upp som en stock nu för ett par dagar sen som jag skrev om här inne, att jag är sååå väldigt matt i kroppen osv osv......Har också känt ett tryck över bröstet när jag ska sova på rygg..... Då tog de in mej o Viola på BB och jag fick snabbt en säng att ligga ner i...plötsligt togs alla möjliga prover för de misstänkte att det kan vara blodproppTystGråter....Vips låg jag under EKG där det upptäcktes att mitt hjärta slår oregelbundet och går ner i rytm.....5 min senare ligger jag ensam nere på superakut hjärtultraljud utan min familj och med min lilla tjej kvar uppe på BBGråter. Tillslut kom läkarna fram till med alla prover osv att det inte är något och att jag kan åka hem. svullnaden beror på gravidhormoner o det kan komma i efterhand osv....Jag o lilltjejen kom hem sent vid 22tiden o jag va heeelt slut....kl 23.30 var hon klarvaken o vägrade somna förrän 03.30.......
    Sov länge imorse och efter frukosten va jag redo för en ny härlig dag utan mer oro........men då ringe läkaren som gjorde mitt hjärt ul igår....Han hade kollat lite mer på bilderna o fått ett provsvar han oroade sig för o bad mej åka in akut...Gråter Så hela familjen åkte vi in, lämnade sen stora dottern till en kompis och jag, lillskrutt o mannen inne på akuten. En hemsk väntan med 2 timmar i väntrummet.....Sen togs prover igen och sen blev det röntgen av lungorna i hopp om att inte få syn på en propp.....och så blev det! Ingen propp! Gud, sån otrolig lättnad!!! Är heeeelt slut och ska nu äntligen lägga mej o soooooova sött medans mannen ska få hålla lilla Viola vaken ett tag så hon somnar gott senare......hmmmm hur man nu lyckas med det De sover ju som små små grisar de små underbara!
    Nej, ska väl in i sängen o passa på medan jag kan för natten blir antagligen lååång
    Men tänkte ändå uppdatera eftersom det är så många av er som har svarat! 

Gwempa, idag har mina ben börjat avsmalna och har upptäckt att jag kissar määängder när jag väl går på toa. Menade du på fullaste allvar att du kissade ut 13 kilo vätska eller var det ink "bebiskilona"? 
  • Lumo

Kissade ut 7 kilo uppskattade jag det till. Resterande kilon var sånt som hade med magen att göra (fostervatten o barn).

Jag satt verkligen mycket på toa dessa dagar, förvånande mycket.

Shit vilket dygn du haft. Läskigt. Men nu hoppas man ju att du fått ordentlig utredning o kan slappna av. Bra att de vart grundliga iaf. Previs en sån här grej man inte behöver som nybliven mamma. Lycka till med hälsan iaf.

• Susie

Gwempa, Tack! Ja nu är man lycklig att de har kollat upp mej ordentligt så man kan slappna av verkligen!
    Gud alltså! 7 Kilo bara vätska det måste ju ha kännts underbart!
    Jag vägde 83,5 när jag kom hem efter snittet och har sen dess gått ner till 79 kg idag Känns underbart!!! Svettas som en galning på nätterna men det kan jag stå ut med eftersom jag varje morgon väger ett kilo mindre
    Jag hoppas det fortsätter några kilo till alla fall

• Lumo

Du ser, det är säkert vätskan som dunstar. Skönt! Har svullnaden lagt sig nu? Tyckte det var coolt att se stubbarna till ben försvinna framför ögonen, mer eller mindre. Märktes skillnad varje dag..,

• Sassilina

Mina är också helt svullna. Födde min dotter i torsdags och fötterna samlar bara mer och mer vätska

Svar på tråden Hjälp! Mina fötter/ben har blivit fyllda av vätska! EFTER kejsarsnittet...Nån som vet när det försvinner