• Hallonmumsan

har mitt barn inte rätt till förskoleklass?

fick hem papper idag om 6-års verksamheten. där står inget om man har rätt till plats om man är arbetslös. jag gick då in på stadsdelen hemsida och där står:

Arbetslös, skolbarn
    Barn i skolbarnsomsorg, vars vårdnadshavare är arbetslös, får behålla platsen en månad efter det att vårdnadshavaren blivit arbetslös. Därefter avslutas placeringen om inte stadsdelen beslutar annat.

betyder det att man måste ha jobb för att han ska få gå där?
    han har gått på dagis i 3 snart fyra år. vorre det inte konstigt om han helt plötsligt inte får någon barnomsorg.
    tanken är att jag ska jobba iallafall en liten del då min sambo jobbar mycket och jag inte vill ha minstingen på dagis så mycket.

• Svar på tråden har mitt barn inte rätt till förskoleklass?
  • Philippa

Förskoleklass ahr han rätt till under de timmar som det är.. men han har ej rätt till det som är efter typ "fritids" om man är a-lös.

• Hallonmumsan
    Philippa skrev 2011-01-11 13:09:47 följande:
    Förskoleklass ahr han rätt till under de timmar som det är.. men han har ej rätt till det som är efter typ "fritids" om man är a-lös.
    jaha då fattar jag. jag fick det till att han inte fick gå alls. det är så mycket som oroar när barnen blir så stora ändå så jag kände att nej inte det också. han skulle mått dåligt av att inte få gå i 6-års
  • Punkster

Skolbarnomsorg = fritids. Självklart har ditt barn rätt till förskoleklass om du är arbetslös.

• Utopia

Min son börja i förskoleklass förra januari som 5 åring däremot fick han inte gå på fritids eftersom jag är hemma med två syskon till honom

021229, 040817, 070111, 100102 jaochfamiljen.blogg.se
  • WhiteAngels

6 årsverksamhet handlar om 3 timmar,övriga är dom på fritids .man kan få ha barnen där visst med dispens

• La Lola
    Hallonmumsan skrev 2011-01-11 17:32:51 följande:
    man hoppas ju att tiderna kommer vara likvärdiga med hur minstingen går på dagis.
    Vilka tider går han/hon då?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Hallonmumsan
    La Lola skrev 2011-01-11 17:37:51 följande:
    Vilka tider går han/hon då?
    han går 9-14 fast det är en bit att gå mellan skolan och dagis.
    jag vet att en mamma brukade hämta sammtidigt men har ingen koll vilka tider.
  • La Lola
    Hallonmumsan skrev 2011-01-11 17:39:22 följande:
    Ok...
    När min äldsta började i förskleklass gick de mellan 8-11.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Dr Mupp
    Hallonmumsan skrev 2011-01-11 17:39:22 följande:
    Jag har fått dispens för skolbarnsomsorg för att kunna fixa hämtning och lämnning. Detta eftersom jag annars hade behövt hämta barn 12, 13 och 14. Och det tar en halvtimme mellan skolan och hemmet. Nu slutar skolbarnen 14:30 istället.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Mirris

Här går dom 8-14 måndag - torsdag.
    Fredagar är det det bara fritids.

Svar på tråden har mitt barn inte rätt till förskoleklass?