• mamma adelina

Hur länge får man vara FL?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 15:02
    Hur länge får man vara hemma och vara föräldrar ledig om man har en tillsvidareanställning? Tips för hur gör man för att vara hemma så länge som möjligt?

• Svar på tråden Hur länge får man vara FL?
  • Cia o krabaten

Du har rätt att vara hemma helt i 18mån utan att ta ut en enda dag.
    Efter 18mån KAN arbetsgivaren kräva att du tar ut FP i samma utsträckning som du är föräldraledig.

Sen kommer detta med FK in i bilden och din SGI.
    Efter 1års ålder så måste man ha sysselsättning  5d/v för att bibehålla sin SGI. Man kan då jobba, ta FP eller en kombination.

Finns det Vårdnadsbidrag i din kommun?

Ska du vara hemma så länge som det bara går och inte har behov av pengarna ekonomiskt så gör såhär:
    Ingen FP första året.
    From 1år vårdnadsbidrag för att skydda SGI. Detta kan man få till 3 år.
    from 3 (4??, vet inte exakt när det slutar vårdnadsbidraget) tar man ut FP 5d/v. Borde räcka ungefär 1,5 år.
    Då är barnet 4,5 (alt 5,5 se tidigare parentes) och det är ganska länge!
    Dessutom med bibehållen SGI! Inte illa pinkat
    Fast lite lite pengar kanske om man inte har en väldigt välbetald pappa till barnet  

• pigglet

Om man ska ha vårdnadsbidrag så krävs det att man har tagit ut 250 (?) dagar innan.

Eller snålar första året, och tar sedan fp 5 dagar/vecka.

Vi har inte tagit några dagar alls första året, sedan 5/vecka. Och så har vi haft turen att få 3 barn. Så vi har kunnat vara hemma i drygt 8 år på heltid. Sedan i höst jobbar jag 40% och studerar 50% på distans, maken jobbar ca 75%. Så fortfarande behöver vi inget fritids, och yngsta går på förskolan 20 timmar/vecka. Lediga alla lov. Hoppas kunna fortsätta så några år till i alla fall.

• mamma adelina

Tack för svaren! Visst har jag rätt till mitt vanliga jobb trots att jag är hemma länge, ag har väl inte rätt att förflytta mig hur som hellst?
    Jag tror inte vi har vårdnadsbidrag i vår kommun. När jag frågade fk om det förut sa de bara att det gällde barn med funktionshinder? Nej Vi har inte råd att bara leva på sambons lön men jag ska försöka snåla så mkt som möjligt...

• pigglet

Vårdnadsbidrag är för "alla som bor i rätt kommun" typ, oftast de med borgerligt styre.

Vårdbidrag är något man får från föräskringskassan om man har ett barn med särskillda behov.

Det finns väl lagar som reglerar att man inte får bli avskedad pga föräldraledighet?

Vill man vara hemma länge så är ett bra tips att sprar ihop så mycket pengar man kan INNAN barnen. Så blir man mindre sårbar när man väl ska leva på så lite pengar som möjligt.

• Cia o krabaten
    mamma adelina skrev 2011-01-10 21:02:02 följande:
    Tack för svaren! Visst har jag rätt till mitt vanliga jobb trots att jag är hemma länge, ag har väl inte rätt att förflytta mig hur som hellst?
    Jag tror inte vi har vårdnadsbidrag i vår kommun. När jag frågade fk om det förut sa de bara att det gällde barn med funktionshinder? Nej Vi har inte råd att bara leva på sambons lön men jag ska försöka snåla så mkt som möjligt...
    OK.
    Då skulle jag snålat till max första året och levt på sparpengar för att vid 1år börjat ta ut 5d/v om jag ville skydda SGI, och lika efter 18mån då du kan behöva ta ut i samma utsträckning som du är hemma från jobb. 

Som ovan skrev så är det skillnad på vårdbidrag och vårdnadsbidrag. Kolla med din kommun, brukar stå på kommunens hemsida. 

Ang jobbet så är det ju många som omplacerats och liknande eller tjänster har gjorts om så att man i praktikenn blivit omplacerade eller degraderade, men att man iaf har kvar sin anställning så att det inte går att komma åt arbetsgivaren
    Men det bästa är kanske att vara ärlig mot arbetsgivare från början och säga att du ska vara hemma i minst 2år eller liknande så kan de planera därefter redan innan? 
  • Anne69

Det "enklaste" sättet att kunna vara hemma länge är att ha flera barn - gärna med ett par års mellanrum.

Sen ger ju vårdnadsbidraget en mer generös rätt till ledighet än föräldraledighetslagen så kolla om inte det finns i er kommun (inte hos Försäkringskassan). Om vårdnadsbidrag finns så ta ut 250 fp-dagar så fort som möjligt, ta sen vårdnadsbidrag tills barnet är 3 år. Sen har ni 230 fp-dagar kvar för barnet. De flesta arbetsgivare accepterar att man bara tar ut 5 dagar/vecka för rätt till ledighet och dessa räcker då ytterligare ca ett år. Dessutom har du alltid rätt att ta ut 25 dagars obetald semester varje år, och den kan du varva in i din ledighet. Och sen ett nytt barn på detta........

• mamma adelina

Aha visste inte att det var skillnad på vårdbidrag och vårdnadsbidrag. Ska kolla med kommunen och se vad det står där.

Svar på tråden Hur länge får man vara FL?