• Mamma80

Selma håller på att bli en jobbig tonåring!

Min 12-åriga dotter Selma håller på att bli en sån där jobbig tonåring... Hon färgar håret blont och har massvis med kräm som får henne att se solbränd ut... Dessutom verkar det som att hon är i trotsåldern igen! Jag blir sårad varje dag...
    Finns det något jag kan göra för att stoppa henne från att bli en jobbig typ?
    Hon har alltid varit så vacker, lik mig faktiskt! Jag vill inte se henne förstöra sig själv och bli vanlig och jobbig. Vi har ju alltid varit så tajta!

Uppskattar alla råd! :)

• Svar på tråden Selma håller på att bli en jobbig tonåring!
  • Katta89

egentligen så finns det nog inte så mycket att göra.. tonåringar vill bara testa och se vad man kan göra och ställer sig en förälder ivägen så gör tonåringen bara tvärtom.
    jag var likadan.. man ångrar sig nu, men då kändes det som hela världen va mot en..
    försök att få henne prata med kuratorn på skolan om du oroar dig för nåt..

• Mamma80

För att vara

Katta89 skrev 2011-01-10 00:39:43 följande:
    egentligen så finns det nog inte så mycket att göra.. tonåringar vill bara testa och se vad man kan göra och ställer sig en förälder ivägen så gör tonåringen bara tvärtom.
    jag var likadan.. man ångrar sig nu, men då kändes det som hela världen va mot en..
    försök att få henne prata med kuratorn på skolan om du oroar dig för nåt..
    Men jag står inte ivägen, jag vill bara hjälpa henne ju!!!
  • Katta89

hon ser det som att du står i vägen och hon vill bara va själv och med sina kompisar. försök att ungås med henne och ha roligt, som att shoppa, gå på bio, gå ut o ät, ha film-kväll osv. säg att om det är något nån gång så finns du där dag som natt. 

• Bibbidi

Kan du inte visa henne hur man ska sminka sig?

En del sminkar ju sig enorm mycket för att man "ska" göra det då.... hmpf humph
    Andra sminkar sig så mycket eftesrom de inte har lärt sig hur man ska göra än.

Ge henne tips och visa henne hur man ska göra. Hjälp henne att välja rätt färg på sin foundation och tipsa henne om att man kan blanda ut den med vanlig hudkräm för ett mer "naturligt resultat".

Sen försök finnas där för henne så mycket som möjligt. Le mycket och prata med henne om vad som pågår i hennes liv. Pussa/krama henne ofta och säg att du älskar henne. Mycket kärlek och tillgivenhet kan ibland hjälp till att få de mest stöddiga tonåringar att bli mindre... tja.. uppkäftiga. Mer att de svär inombords och om de svär åt dig så ångrar de sig fortare (men räkna inte med att hon kommer erkänna det till digFlört).

Du får räkna med att tonårsfasen ÄR en jobbig period, både för henne och... *skratt* de övriga familjemedlamarna. Som tur är går det över om ett par år. Försök stå ut tills dess! Skrattande

• Attis54

Kan bara säga "Lycka till", det blir värre.  Min dotter är nu 16 och hon började också att sminka sig m m i 12-års åldern. Vi var också tajta men hon går sin väg och just nu är jag i hennes ögon inte mycket att ha. Jag rider ut stormen. Vet att det "går över" men det är jobbigt och ledsamt.

• boolprop

Era döttrar sminkar sig hej vilt. Sätt en gräns redan från början. Att det kanske är OK att börja använda mascara vid 12 års åldern..när dom fyller 13 så kan man lägga på lite som ögonskugga.

Foundation..hmm ja, dom är så måna om sina fina ansikten. Ge dom lite fakta..hur ser dom tjejerna ut som började sminka sig som unga o är uppåt 35-45 idag??? Det har tagit hårt på vissa ansikten. Är det värt det?
    Styr upp!

• Stardust74

Att finnas där bakom och puffa upp dem när det behövs är nog bra när tonåringen går igenom det de måste gå igenom. De ska bilda sig en egen uppfattning om livet, bilda sig en egen personlighet. De behöver göra en massa saker som vi har "glömt" att vi själva gjorde. Vi behöver förstås vara där med våra pekpinnar lite då och då:) men de flesta tonåringar brukar ju ta sig igenom tonårslivet med bravur och bli en fantastisk vuxen människa tillslut:) Lite jobbigt (Ok, väldigt väldigt jobbigt ibland) är det ju periodvis....Jag har två döttrar varav en 14 åring och en 12 åring. Min stora tjej har Aspergers och det har inte varit enkelt hela tiden....min glädje i detta är att hon inte gillar att hänga på stan med kompisar!;) Mellantjejen är så social att vi nog måste hålla ögonen öppna när tiden beger sig! SkrattandeLycka till och ta vara på de fina ögonblicken!

• Migrän
    Mamma80 skrev 2011-01-10 00:28:58 följande:
    Min 12-åriga dotter Selma håller på att bli en sån där jobbig tonåring... Hon färgar håret blont och har massvis med kräm som får henne att se solbränd ut... Dessutom verkar det som att hon är i trotsåldern igen! Jag blir sårad varje dag...
    Finns det något jag kan göra för att stoppa henne från att bli en jobbig typ?
    Hon har alltid varit så vacker, lik mig faktiskt! Jag vill inte se henne förstöra sig själv och bli vanlig och jobbig. Vi har ju alltid varit så tajta!

Uppskattar alla råd! :)
    Sluta anmärka på hur hon ser ut. Risken är att du bara gör henne ännu mer osäker. Smink går att tvätta bort och håret går att färga så det är ju inga permanenta förändringar i sitt utseende som hon gör. Dessutom tyckte säkert din egen mamma att du inte såg klok ut i tonåren, det hör till. Hon kommer att fatta själv om några år.

Jag hade en dragning åt det "mörka" i tonåren med mycket kajal och svarta kläder och mådde hemskt varje gång min mamma anmärkte på att jag inte såg ut som hon tyckte att jag borde.  
  • Curugane

Jag skulle föreslå att faktiskt inte göra ngt alls, trotsåldern kommer då tonåringen vill pröva att tänja på gränserna. Även om du inte vill att hon ska gå runt och skäma ut sig så är det bäst att bara vara den förstående föräldern. Jag tror vi alla vet hur kul det är att gå emot föräldrarna, hur lite det må vara, och om de inte reagerar... Ja, då är det inget kul med det hela. Använd den positiva responsen då hon gör ngt bra och konfrontera henne då något som absolut inte får ske sker. Allt därimellan, låt det bara rinna av.

Se bara till att minnas att det aldrig är förälderns fel (Ok, så länge denna är "normal" utan några större problem, som droger etc.) och att handlingarna är tonåringens egna.

• Livisu
    boolprop skrev 2011-01-17 05:37:11 följande:
    Era döttrar sminkar sig hej vilt. Sätt en gräns redan från början. Att det kanske är OK att börja använda mascara vid 12 års åldern..när dom fyller 13 så kan man lägga på lite som ögonskugga.

Foundation..hmm ja, dom är så måna om sina fina ansikten. Ge dom lite fakta..hur ser dom tjejerna ut som började sminka sig som unga o är uppåt 35-45 idag??? Det har tagit hårt på vissa ansikten. Är det värt det?
    Styr upp!
    Hur ska man göra då? Nacktag och skrubba bort sminket? Det är ju inte så att mamman VILL att hon ska sminka sig fult, det uttrycker hon ju.
  • cocacola

vad arg jag blir när jag läser det här låt henne växa upp hon färgar håret blont och har masssvis med kräm som får henne att se solbränd ut jamen godmorgon! trodde du att din dotter aldrig skulle bli tonåring eller!? och så va det nån som skrev att man skulle sätta gränser att man nt får sminka sig mke vid en speciell ålder o när man är lite äldre lite mer o så vidare sånt där blir jag verkligen jättearg på hon kanske tkr sitt smink e snyggt de e bara ett utseende låt henne!!!!!

• Topcom

Det där kallas naturlig utveckling, låt henne få göra som hon vill och utforska vuxenvärlden med måtta! Så länge hon inte gör något som skadar henne så..

Svar på tråden Selma håller på att bli en jobbig tonåring!