• Anonym (Nail)

Vita fläckar/räffliga naglar...

Någon som vet vad det beror på och är det någon som haft likadant?
    Känner mig ensam om detta, förutom att någon enstaka vän också haft vita fläckar på naglarna. Men det här med gropar/räffliga naglar känner jag mig helt ensam om, men är jag verkligen det?

• Svar på tråden Vita fläckar/räffliga naglar...
  • Anonym (chipset)

Inte gropiga men lite räfflade är allt mina naglar!
    Eller det kanske inte var så du menade?

• Anonym (Nail)

Jo, de är räffliga, både syns och känns när man känner på nageln. Ingen av mina kompisar har ju så. Undrar så vad detta kan bero på?

• mamma mys

man kan få så om man har bitit på naglarna...de vita fläckarna på naglarna kan bero på kalk brist...

• Anonym (oxå)

har jag oxå, har förmig att det beror på kalkbrist, men är inte hundra...

• mammas busungar

Blir naglarna tjockare under tiden dem växer? Jag har problem med min ena stortå nagel den växer bara på tjockleken och blir gul. Det är nagelsvamp, jätte svårt att få bukt med, jag har haft mitt i 6 år nu Har provat både receptbelaggda medel och receptfria inget hjälper Efter denna graviditetn så ska jag gå på det igen tänkte jag, skaffa en egen liten "slipmaskin" så att jag kan slippa ner den ordentligt hela tiden och behandla den då....

Lycka till hoppas att det inte är nagelsvamp du fått, du kan gå till VC så tar dem prover på nageln, eller så vänd dig till en nagelvårdare så tilttar h*n på den, dem ser direkt om det är svamp ellr inte

Lyck till

• Anonym (Nail)

Nej, svamp tror jag att jag kan utesluta. Det är alltså så att jag har vita fläckar på naglarna, som vissa av er tror beror på kalkbrist. Sedan är även mina naglar gropiga och räfflade på själva nageln. Går ju att slipa bort med en sån där fil som finns att köpa, en sån som man även polerar naglarna med.

• Anonym (brist)

Räfflade och gropiga naglar har jag också haft. Men då hade jag varit jättesjuk och hade allmän näringsbrist så jag vet inte riktigt vad som orsakade just det, nu när jag har fått extra tillskott med vitaminer och mineraler så är i alla fall mina naglar nästan helt släta och fina igen.
    Du kan ju prova med något multivitamin-mineral tillskott och se om det blir någon skillnad. Tyvärr får man nog vänta ett tag innan man ser om det hjälper något eftersom jag tror att det mer förhindrar att det blir nya räfflor/gropar när nageln växer än tar bort de som redan finns.
    Vita fläckar har jag läst beror på zinkbrist.

• Loppisen

Jag har också räfflor och vita fläckar. Fläckarna har vi alltid sagt beror på B-vitamin brist. Du kan ju alltid ringa VC eller sjukvårdsupplysningen och kolla.

• Ulrica80

D vita fläckarna e INTE kalkbrist....Utan för att man har slagit i..."blåmärken" i nageln, d kommer lixom "in" luft mellan nagel och huden och då blir små vita fläckar....

• Anonym (Nail)

Loppisen:
    Har du också räfflor!
    Nja, det är ju inte så att jag lider av mina räfflade naglar, tycker mest det är störande när alla andra verkar ha så släta, fina naglar. Tur att det finns poleringsfil på HM!

Ulrica80:
    Där slog du hål på den myten!
    Så det är alltså inget värre än att man slagit till nageln, då man har vita fläckar på den!?

• Ulrica80

Japp, där krossade vi den...

• Anonym

Jag har prickiga naglar så att säga och har fått veta att det är vitaminbrist. Eller det var iaf vad min doktor sa =) Sen är det mycket möjligt att jag slagit mig också =)

• isisisis

Något räffliga naglar tror jag de flesta har när de är naturella. Men vita fläckar är definitivt vitaminbrist. Det är utom alla tvivel! Ta du och ät lite multivitamin eller nåt!
    Ha det gott!

Svar på tråden Vita fläckar/räffliga naglar...