• sweran

dottern vägrar ersättning/flaska. vad göra?

dottern som är 4 månader behöver tilläggs matas med ersättning för hon går inte upp ordentligt....
    mem problemet är att hon vägrar flaskan, hon tar den inte ens med bröstmjölk...
    vi har nu provat 5 olika flaskor o hon vägrar alla...
    får panik eftersom hon är så galet smal.....
    kanske vi som gör fel eller ngt... men har ju aldrig gett flaska förut...

någon som har tips på hur vi ska göra?

• Svar på tråden dottern vägrar ersättning/flaska. vad göra?
  • viseversa

Kan ni inte koppmata henne då? Eller skit i ersättningen och ge gröt och potatis istället om hon äldre vill äta det?

• sweran

vad är koppmatning? har hört talas om det men vet inte riktigt hur det funkar...

har testat gröt, men det vill hon inte heller....

• viseversa
    sweran skrev 2011-01-09 19:33:30 följande:

vad är koppmatning? har hört talas om det men vet inte riktigt hur det funkar...

har testat gröt, men det vill hon inte heller....

På apoteket finns det en speciell kopp man kan mata med. Ser ut som ett mått med en liten pip man häller in ersättningen i munnen på barnet. Eller ett vanligt medecinmått i plast som man fick på bb funkar också bra. Som ett litet miniglas som man matar barnet med. Tyvärr tar det ju en del tid att mata på det sättet. Kanske hon vill dricka ur pipmugg då? 
  • viseversa

vad för grötar har du testat? min unge vägrade också ersättning när hon var 4mån(min mjölk sinade tyvärr och hon måste ju ha mat liksom). Och jag slet mitt hår av oro.

Hon ville inte ens äta det ur kopp utan valde häldre att vara hungrig faktiskt. Men hon åt risgröt från 4mån,potatispure samt majspure. Så det fick hon leva på och det gick bra=). Även fruktpure slank ner utan problem.

Till det drack hon vatten. Hon är idag en fullt frisk 3,5 åring trots att hon aldrig druckit varken ersättning eller vällning som bebis. 

• sweran
    viseversa skrev 2011-01-09 19:38:12 följande:
    På apoteket finns det en speciell kopp man kan mata med. Ser ut som ett mått med en liten pip man häller in ersättningen i munnen på barnet. Eller ett vanligt medecinmått i plast som man fick på bb funkar också bra. Som ett litet miniglas som man matar barnet med. Tyvärr tar det ju en del tid att mata på det sättet. Kanske hon vill dricka ur pipmugg då? 
    jag ska testa med kopp först... kanske lättare att få henne att ta flaska sen när hon vant sig vid att det inte bara är från brösten det kommer mat....
    kommer det inte för mycket ersättning för fort om man tar pipmugg... de modellerna vi har till äldre dottern rinner det ju bara rakt igenom typ....
  • viseversa
    sweran skrev 2011-01-09 19:42:19 följande:
    jag ska testa med kopp först... kanske lättare att få henne att ta flaska sen när hon vant sig vid att det inte bara är från brösten det kommer mat....
    kommer det inte för mycket ersättning för fort om man tar pipmugg... de modellerna vi har till äldre dottern rinner det ju bara rakt igenom typ....
    finns olika pipmiggar. Kan ju vara värt att testa=)
  • sweran

jadu... tror det står 3 olika sorters gröt i skåpet just nu :)
    har även provat hemmagjord havregrynsgröt.....
    men ska kolla pipmugg när jag får pengar.... har spenderat en förmögenhet på olika flaskor, ersättningar o gröt på senaste tiden :( så blir att försöka koppmata de närmaste dagarna iaf....

• viseversa
    sweran skrev 2011-01-09 19:48:57 följande:
    jadu... tror det står 3 olika sorters gröt i skåpet just nu :)
    har även provat hemmagjord havregrynsgröt.....
    men ska kolla pipmugg när jag får pengar.... har spenderat en förmögenhet på olika flaskor, ersättningar o gröt på senaste tiden :( så blir att försöka koppmata de närmaste dagarna iaf....
    Hoppas det fixar sig för er. Prata med bvc om saken. kanske har dom något förslag på hur ni ska göra. och fortsätt truga med maten. men tvinga inte men erbjud henne mat som vanligt. 
  • Goa frun

Pröva att låta nån annan än du själv mata med flaska. Kanske funkar bättre. kan iaf reka Mam ultivent, med minsta nappen

mamma till 4
  • sweran
    Goa frun skrev 2011-01-09 19:52:44 följande:
    Pröva att låta nån annan än du själv mata med flaska. Kanske funkar bättre. kan iaf reka Mam ultivent, med minsta nappen
    visst är det deras anti kolik modell? den har vi testat... liksom dr brown, esska, ´bambino o den där som ska bara så lik bröstet, kommer inte ihåg vad den heter nu... :(

sambon är den som får kämpa mest med flaskan....  jag luktar ju mat så då vill hon absolut inte ha...
    men ska ner till en kompis som bara flaskmatat sin dfotter o se fall hon kan hjälpa lite.... tänkte om man kanske har helt galen teknik eller ngt....
  • Venna

Vår son var likadan. Vägrade flaska i alla varianter, oavsett vem som matade.
    Så vi testade med gröt och det gick inte heller så bra. Först.

Men det tog ett par dagar, sen hade han fått in snitsen på det där med att äta gröt och det gick bra. Han fick inte i sig så mycket varje gång, så vi fick mata ganska ofta.

Han är nu 7 mån och vägrar fortfarande flaskan, men gröt och mat går jättebra.

Så även om det är frustrerande och stressande att veta att hon måste få i sig mer för att öka i vikt, så ge det några dagar eller någon vecka. Det tar lite tid för dem ibland att vänja sig vid en ny teknik.

Svar på tråden dottern vägrar ersättning/flaska. vad göra?