• Lindis77

Hur mycket ersättning kan jag ge innan det blir för mkt?

Hej!

Jag har en fråga till er som har erfarenhet av ersättning. Amningen funkade tyvärr aldrig för mig och lillkillen så jag ger honom från dag 3 sedan han föddes ersättning, från början semp 1:an och nu sedan några veckor tillbaka semp lemolac.

Min lille son är 5 veckor gammal och enligit riktlinjerna på paketet (som jag iofs vet att man inte bör gå efter utan att det endast är riktlinjer) så bör han äta 5 ggr/ dag och max 800 ml. Men min lille kille (som tappade en hel del vikt första dagarna & ligger nu strax under hans kurva) vill gärna äta ca varannan till var tredje timme och 150 ml/ gång. Det innebär i snitt att han äter ca 9 ggr/ dag och upp till 1400 ml/dag vilket han enligt riktlinjerna ska ligga på runt halvåret. Jag har läst lite andra trådar om detta och många menar på att man ska ge såfort barnet visar att det är hungrigt (precis som vid amning) och att man inte kan ge för mycket men vad säger NI? Lillkillen visar tydligt att han är hungrig så det går inte att ta miste på något annat, typ magknip och är i princip otröstlig om han inte får flaskan...men nog tycker jag att det är en stor mängd för en liten 5-veckorskille. Han kräks oxå upp en hel del efteråt men det har jag oxå förstått att det är vanligt att de gör det av ersättning.

Jättetacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Hur mycket ersättning kan jag ge innan det blir för mkt?
  • Mälaröbo

Mina har haft fri tillgång till ersättning, precis som med bröstmjölk. Vill de inte ha mer så släpper de flaskan.
    Vissa perioder äter de mer än rekomendationerna och vissa perioder blir det mindre.

• Ogi

Vi hade samma funderingar och frågade på BB. De sa att man får ge så mycket som barnet vill ha. Rekommendationer är just bara rekommendationer och alla barn äter olika mycket, beroende på hur mycket de behöver.

• Winglur

Jag säger som ovan. Ge så mkt han vill ha!
    När min dotter föddes fick jag lov att börja pumpa ut och ge på flaska.
    När hon var 2 dygn gammal åt hon lätt 70ml. Vilket var ungefär 3ggr så mkt hon borde ätit vid den åldern.
    Dom var helt chockade på bb, men sa att vill hon ha så är det klart att hon ska få!
    Kan tillägga att hon inte tappade mkt i vikt efter förlossningen. ;P 

• Evilina

Min dotter är 5 v. Hon får 180 ml varje gång och äter det hon själv vill. Oftast äter hon upp allt. Hon har själv fått in rytmen att hon äter ca var 4e tim utom på natten då hon sover ca 6 tim och det är helt ok. Testa att öka mängden så kanske han inte behöver äta lika ofta efter några dagar. Att de kräks lite är normalt då magmunnen fortfarande inte är fullt utvecklad.

• Gunnell
    Evilina skrev 2011-01-11 18:23:12 följande:
    Min dotter är 5 v. Hon får 180 ml varje gång och äter det hon själv vill. Oftast äter hon upp allt. Hon har själv fått in rytmen att hon äter ca var 4e tim utom på natten då hon sover ca 6 tim och det är helt ok. Testa att öka mängden så kanske han inte behöver äta lika ofta efter några dagar. Att de kräks lite är normalt då magmunnen fortfarande inte är fullt utvecklad.
    Oj! Jag får bara i min pojke 120-170 var 4:e - var 6:e timme och han är 11 veckor.... när han var 5 v åt han knappt 100 ml. Tänk så olika det kan vara! Han har dock gått upp från 2,5 kilo till nästan 5 :)
  • sommartjejen1

ge honom mat när han är hungrig jag har gett min pojke ersättning sen han va 1,5 vecka...är dom hungriga så får dom ju äta! det dom inte får plats med kommer ju upp igen.. ge han mat!=) va glad att ditt barn vill äta =)

• Katarina76

Var beredd på rejäl viktuppgång. Ibland vill de äta så mycket om de har kolik eftersom det är lugnande att äta.

• titti1

självklart ska de få äta hur mkt o hur ofta de vill själva...

• JenJa

Min pojke som är 5 v äter 130 ml och han äter 8 ggr på ett dygn, två gånger på natten. Jag hoppas att han snart skippar nått mål nattetid i alla fall, men det verkar han inte var mogen till nu. Han äter vid 20 sen äter han inte förrän vid 1-2 tiden på natten, jag hoppas att han skulle kunna komma på att äta vid 23 i stället så att han skippar nått nattmål....

• Miss Cee
    Sluta titta på förpackningen!!!
    Titta på din grabb istället :)

Du ska ge mat när bebisen signalerar att den är hungrig. En del bebisar vill äta VARJE timme, och då ska de få det också. Andra vill ha varannan eller var tredje (vilket min son gjort hela tiden) och det är fullständigt normalt.

Du ska ge så ofta och så mycket som bebisen vill ha. Oavsett om det är dubbla mängden mot vad som står på paketet. :)

Om de kräks mycket så KAN det även bero på att de äter för sällan och därför äter "Hysteriskt" när de väl får flaskan. Så det är faktiskt möjligt att han kräks mindre om han får mat oftare. Annars kan du också prova med att göra micropauser i ätandet när du kommer till sista 1/4 i flaskan, och han har stillat den värsta hungern. Ta bort flaskan och vänta en minut typ och låt honom äta resten sen (om han bli rhysterisk av att du gör så, så skippa det).
  • mli01

jag har oxå en liten flicka som vill äta ersättning ofta, ibland går de knapp en timme mellan gångerna, hon får 120ml med vatten färdig blir de nästan 130 kanske... hon får nan1 hon är 4veckor i morgon...

Svar på tråden Hur mycket ersättning kan jag ge innan det blir för mkt?