Hur mycket ersättning kan jag ge innan det blir för mkt?
Hej!
Jag har en fråga till er som har erfarenhet av ersättning. Amningen funkade tyvärr aldrig för mig och lillkillen så jag ger honom från dag 3 sedan han föddes ersättning, från början semp 1:an och nu sedan några veckor tillbaka semp lemolac.
Min lille son är 5 veckor gammal och enligit riktlinjerna på paketet (som jag iofs vet att man inte bör gå efter utan att det endast är riktlinjer) så bör han äta 5 ggr/ dag och max 800 ml. Men min lille kille (som tappade en hel del vikt första dagarna & ligger nu strax under hans kurva) vill gärna äta ca varannan till var tredje timme och 150 ml/ gång. Det innebär i snitt att han äter ca 9 ggr/ dag och upp till 1400 ml/dag vilket han enligt riktlinjerna ska ligga på runt halvåret. Jag har läst lite andra trådar om detta och många menar på att man ska ge såfort barnet visar att det är hungrigt (precis som vid amning) och att man inte kan ge för mycket men vad säger NI? Lillkillen visar tydligt att han är hungrig så det går inte att ta miste på något annat, typ magknip och är i princip otröstlig om han inte får flaskan...men nog tycker jag att det är en stor mängd för en liten 5-veckorskille. Han kräks oxå upp en hel del efteråt men det har jag oxå förstått att det är vanligt att de gör det av ersättning.
Jättetacksam för råd och tips!