• diamantina

Sjukvårdare i försvaret, någon?

Undrar om det behövs sjukvårdare i det militära? Jag har inte gjort värnplikt men skulle vilja det på "äldre dar". Det var ingen som talade om att den möjligheten fanns när jag var i den åldern. Det var bara killarna det var prat om lumpen för.
    Har funderat på det länge. Är undersköterska nu men kan tänka mig att läsa vidare om behovet finns.

• Svar på tråden Sjukvårdare i försvaret, någon?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ja, det är en möjlighet. Nu har vi ju ett yrkesförsvar så det får ju bli kontrakt istället för värnplikt men om du intresserad av det så kolla här.

Jag gjorde själv värnplikt som sjukvårdare och det är inte alls omöjligt att jag återvänder till det gröna en dag, dock inte de närmaste åren.

Men om du vill veta något så fråga.

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tom Araya

Gammal tråd men...

Du kan även behålla di civila karriär och söka en sjukvårdstjänst i hemvärnet. Dessa bemannas för närvarande av Röda korset men framöver kommer man att utbilda sk stridssjukvårdare.

• Tom Araya

Vi behöver även sjukvårdare i hemvärnet.
    Då behåller du din civila anställning och övar med hemvärnet 4-8 dygn per år (obligatoriskt) + ett antal dagar till om man vill.

Svar på tråden Sjukvårdare i försvaret, någon?