• fönster mot vägen

varför olika färger på oktobers månadssten???

Var på dop igår, vi hade köpt ett halsband med månadssten. Denna var grön..väl där fick hon en till som var grön och en som var rosa. När jag köpte halsbandet så visade hon upp mig en tavla med de olika färgerna..så jag såg ju att det skulle vara grön. Men när jag googlar så får jag fram att den ska vara rosa..men någon enstaka sida visar grön.
    Kan någon förklara för mig varför det skiljer så i färg? Har förstått att det en gång har funnits olika listor av månadsstenar o olika färger men att de i Usa ska ha bestämt en lista som man oftast använder.

• Svar på tråden varför olika färger på oktobers månadssten???
  • fönster mot vägen

Har redan tittat på denna sida men blir inte mer klok för det....står att det ska vara rosa men ändå verkar den vara grön också

• La Lola
    fönster mot vägen skrev 2011-01-09 10:35:09 följande:
    Har redan tittat på denna sida men blir inte mer klok för det....står att det ska vara rosa men ändå verkar den vara grön också
    Det finns ju 3 alternativ står det ju...
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • mrsjonte

Googlade på det...nyfiken då min dotter är född i okt

Turmalin månadssten i oktober

Turmalingruppen innefattar ett flertal olika sorter.

Namnet turmalin kommer ursprungligen från Sri Lanka och Singalesiskans "turmalini" som fritt översatt betyder "sten med blandade färger". Dess färger är allt från svart, olika nyanser av grönt, blått, olika nyanser av rött eller rosa, till färglöst transparent. Turmaliner återfinns i många dela av världen men den mest betydande produktionen finns i Brasilien. Moshårdhet 7-7,5.

Turmalin kan användas för att attrahera inspiration, mod och självförtroende. Den stimulerar balans mellan den högra och vänstra hjärnhalvan och mellan de manliga och kvinnliga krafterna inom oss. Turmalin har använts som spåsten i den gamla indiska kulturen samt för sin skyddande kvalité av schamaner i Afrika, Nordamerika och av aboriginerna i Australien. Stjärntecken: Vågen Chakra: Alla beroende på färg

Fler smycken och stenar med turmalin!

månadssten ädelsten hängen silver smycken
    Turmalin naturliga kristaller
    Silverörhänge rosa sötvattenspärlor, rosa turmalin och rosenkvarts
  • NoKnock Angleton

Det verkar som att du har köpt fel färg. Skäms på dig. Fy vad pinsamt att inte kolla upp sånt i förväg. För det kan ju inte vara så att ovanstående förklaring där det visar sig att det är STENEN som är kombiunerad med månaden och att STENEN kan ha olika färger spelar ju inte någon större roll.

Hade jag varit du hade jag gått hem till ungens föräldrar och gjort avbön, tagit tillbaka presenten och aldrig mer visat ansiktet där

• fönster mot vägen
    NoKnock Angleton skrev 2011-01-09 12:46:00 följande:
    Det verkar som att du har köpt fel färg. Skäms på dig. Fy vad pinsamt att inte kolla upp sånt i förväg. För det kan ju inte vara så att ovanstående förklaring där det visar sig att det är STENEN som är kombiunerad med månaden och att STENEN kan ha olika färger spelar ju inte någon större roll.

Hade jag varit du hade jag gått hem till ungens föräldrar och gjort avbön, tagit tillbaka presenten och aldrig mer visat ansiktet där
    vaknat på fel sida kanske? 
    om du kanske går in på wikipedias sida så står det att det är opal som hör till månaden eller som alt. ROSA TURMALIN!!! 
Svar på tråden varför olika färger på oktobers månadssten???