• Hultan

Vill info om skötsel av Marsvin!!/Kanin!!

Hej Alla glada djurentusiaster!!

Jag jobbar på djurklinik och ser dagligen Marsvin och Kaniner som missköts, förmodligen oftast p.g.a brist på kunskap. Därför vill jag info er om vissa vanliga fel.

En kanins/Marsvins huvudsakliga föda är HÖ!! Minst 80% av foderintaget skall bestå av HÖ! Det finns ingen anledning att ge pellets till en vuxen odräktig kanin/marsvin. Hö är att jämföra med vad ni själva äter till lunch och middag, alltså mat. Pellets är att jämföra med en påse karamellkungen, vilket ni förhoppningsvis inte äter varje dag. Och visst pellets består oftast av hö som malts ned, men det stora problemet med pellets är att det är så finfördelat att kaninens kindtänder inte får arbeta tillräckligt. Därför får många kaniner problem med övervuxna eller felväxande kindtänder. Kindtänderna kan man inte se själv, man måste ha ett specialinstrumet för att se dessa, därför är det SÅÅÅÅÅ viktigt att man inte utfodrar felaktigt. Kaniner/marsvin är ffa bladätande djur.

Bra mat för kaniner/marsvin är: persilja, morotsblast, koriander, betblast, dill, maskrosblad, klöver, kål, paprika, broccoli, gräs, persiljerot, palsternacka.

Dålig mat för kaniner/marsvin är: tomat, isbergssallad, gurka, alla sorters frukt (som innehåller mycket socker)
    Av detta får kaninen ofta diarre och fetma.

Det värsta man kan ge sin kanin är: kex, bröd, torkade bananer, gnagarblandningar från djuraffären, gnagargodis av alla dess slag, muslidekorerade gnagarstänger osv.

Gnagarblandningarna man kan köpa på djuraffären innehåller frön och spannmål som är mycket fett. Kaniner är gjorda för att äta ofta av kalorisnålt foder = HÖ! Deras tarmar måste få jobba konstant med rätt sorts mat och deras tänder måste slipas korrekt, annars kan dem få tex trumsjuka, diarre, fetma, felväxand tänder.

Om man absolut vill ge pellets till sin kanin/marsvin, ska en vuxen kanin/marsvin ha ca 1 matsked om dagen. Inte flera dl eller fri tillgång som många tror. Inte heller utekaniner behöver extra mycket pellets så länge dem har en vind och vattentät hydda att ta skydd i.

Marsvin skiljer sig från Kaniner på så vis att dem inte kan bilda sitt eget C-vitamin. Detta måste tillföras genom kosten. Det är ingen bra ide att droppa vitaminerna i vattnet. Om man vill ge droppar så ge direkt i munnen eller på grönsaker ni vet att dem äter.

C-vitaminrika grönsaker är bl.a : alla sorters kål, gul paprika.

Man bör också avstå helt från så kallade salt/kalk-stenar som finns att köpa i djuraffärerna. Varken kaniner eller marsvin behöver dessa. Det finns till och med vissa teorier om att dessa skulle kunna orsaka njursten. Så för att vara på den säkra sidan, använd inte dessa!

och snälla snälla snälla.. tro inte på allt som personalen i djuraffären försöker lura på er. Dem vill sälja så mycket som möjligt och jag kan bli riktigt arg när jag går in i vissa djuraffärer för dem säljer så mycket skit!!! Bara för att det är en kanin eller ett marsvin på ett paket, betyder det inte att denna produkt är bra för ditt djur.

Slutligen, om er kanin/marsvin inte äter så mycket hö, utan är van att äta mest pellets och övrig mat, börja minska successivt på den övriga maten, så att djuret inte slutar äta och minskar i vikt. Satsa på ett riktigt bra hö. Tex oxbows timotejhö. Det gillar de flesta. Se till försöka få över djuret på mer och mer hö.

Om er kanin/marsvin får diarre så är det bästa att utesluta alla grönsaker och övrig mat, och bara ge hö och vatten under en period. Då brukar magen rätta till sig!

Så nu hopas jag att någon har lärt sig ett och annat..

Bra sidor för mer info: www.roslagstull.se, www.ifokus.se/marsvin, www.agria.se

Hej svej! /Hultan

• Svar på tråden Vill info om skötsel av Marsvin!!/Kanin!!
  • Jezamine

Hoppas att dina kunder läser detta på FL då?

Jag är INTE avstängd
  • buffybus

Visste en del men inte allt. Bra info!

André -08 & Emma -09
  • myway

Bäst hö är väl ändå närodlat, frächt och nypackat! Som förvaras på ett bra sätt och packas efter hand.. Vi ser stor skillnad på färdigpackat hö från grossist mot det vi packar själv.

Och du alla zoobutiker vill inte bara kränga på sina kunder en massa. Det finns butiker som har kunskapen om djur! Sen är det så att om man säljer djur i butik så måste skötselråd följa med och tyvärr gör inte alla butiker så. Själv har jag inte djur i min butik, ser inte det som etiskt bra!

Men det finns bra zoobutiker! Bättre med små lokal butiker som brinner för sin butik, än dessa jätte kjedjor som anställer vem som med noll kunskap!

jag säger bara vad jag tycker
  • Hallonbåt02

Tack för  bra info då jag är på väg att köpa marsvin åt min dotter och försöker att läsa på så mycket som möjligt av allt vad det innebär med utfodringen etc

• Aspartam
    Fenomena skrev 2014-02-12 18:27:49 följande:
    Hur är det med hö som hästar får?? Det brukar våra få ibland..

Undvik att ge silage, det brukar vara för kraftigt för smådjur. Torrhö går bra! Vi köper torrhö i bal hos en bonde till våra kaniner och marsvin.
  • Dr Mupp
    Fenomena skrev 2014-02-12 18:27:49 följande:
    Hur är det med hö som hästar får?? Det brukar våra få ibland..
    Funkar utmärkt. Mina får hö från stallet. De har även ätit hösilage, men de är mer kinkiga med det så de får hö när jag ändå får tag i det. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Vill info om skötsel av Marsvin!!/Kanin!!