"skämt" och kommentarer i er omgivning - hur har ni gjort?
Hej!
Jag skulle vilja veta lite hur ni som har adopterat barn eller väntar på att få era barn (framför allt från utom-europa då kanske) har för erfarenheter från vänner, släkt och bekanta när det gäller era barns ursprung. Jag och sambon vill gärna bilda familj, och att adoptera ett barn finns som alterantiv. Dock har vi flera gånger i vårt umgänge med vänner och bekanta hört plumpa "skämt" om mörkhyade, invandrare etc, folk som mer eller mindre visar sin okunnighet eller sin uppfattning om människor med mörk hudfärg.
Nu tror jag nog inte att någon av våra vänner skulle säga sådana saker inför ett barn eller en vuxen med mörk hudfärg, men min oro finns där för att ett ev. barn till oss skulle möta dessa "skämt" . Sen finns det ju "vanlig" rasism i samhället i övrigt med, hur tänker ni kring det?
Jag vill vara tydlig med att om vi skulle adoptera och någon i vår omgivning betedde sig olämpligt skulle jag ge den personen ett val, antingen att skärpa sig och isåfall fortfarande vara min vän, annars får det va. Jag skulle aldrig vilja utsätta mina barn för något sådant! Men jag är så orolig för att jag adopterar ett barn som kommer hit till oss, så älskat och efterlängtat, men som inte kommer känna sig hemma på grund av sånt här..
Vore tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter och tankar kring detta.
Kram från mig!