• Småland83

Burkmajs!!!

Är det någon som vet hur farligt det är och ge sin bebis burkmajs, blev chockad idag när jag läste att burkmajs innehöll salt, hade ingen aning om detta... Jag som har gett lilltjejen detta!!! Känner mej hur dum som helst!!!
    Tacksam för svar!!!!

• Svar på tråden Burkmajs!!!
  • Philippa

Är det inga större mängder är det ingen fara!

• Nape

Tror inte heller det är någon fara alls, många saker innehåller en liten liten gnutta salt. Grejen är väl att man inte ska tillsätta någon salt när man lagar mat.

• Småland83

ok, men det står ju inte på konservburken hur mycket...  men har ju blandat det med potatis och annat, så hon har ju inte bara fått burkmajs, blev så ställd ingen som har sagt något om detta till mej... inte bvc-ingen. känner sig lite dålig mamma just nu:((

• Snabeldrake

Det är ok så länge det inte blir för mycket salt. Det finns inte något salt-förbud utan man avråder från salt för att barnen inte ska få för mycket salt. Men lite salt skadar inte. Men man ska undvika det i den mån det går. Du är ingen dålig mamma!!!

• NinaP

Det gäller att läsa på alla förpackningar om man vill vara säker. Fryst majs tror jag de brukar rekomenadera.

Själv är jag inte supernojjig över salt men gav heller inte i onödan i början. Nu är grabben 8 mån och får allt från blodpudding, korv och hemmagjord mat som jag ibland har i lite fond el buljong.

Det är ju just det här att man ska låta bli att salta extra som är viktigast.
    Salt finns ju i det mesta som nån annan skrev. =)

Inte är du en dålig mamma för det här inte, då skulle jag blivit av med min unge för länge sen som gav mitt barn blodpudding när han var 6-6,5 mån första gången. Helt medvetet också! =)

• NinaP
    Snabeldrake skrev 2011-01-08 11:40:05 följande:
    Det är ok så länge det inte blir för mycket salt. Det finns inte något salt-förbud utan man avråder från salt för att barnen inte ska få för mycket salt. Men lite salt skadar inte. Men man ska undvika det i den mån det går. Du är ingen dålig mamma!!!
  • Villimey

Fryst majs innehåller inget salt och är faktiskt mycket godare än burkmajsen, man slipper den där mjuka, vattniga smaken. Om du nu vill byta majssort.
    Bebisar klarar salt men lite och det är svårt att säga mängd så därför har man satt ett saltförbud. enligt vad jag har läst.

Jag tror inte heller att det är någon fara så släpp det.

• Småland83

Hon är snart sju månader nu, men har ju gett det sen hon var fyra ungefär...
    Tack så jättemycket allihopa för alla svar, blev lite lugnare:) Nä, nu ska jag gå å mixa potatis & Broccoli, ingen burk majs, blir fryst i fortsättningen! :) Tack än en gång!

• tussilago00

jag mixade potatis med majs från burk härom dan bara! Hade inte en tanke på att det kunde vara salt i. Så då är jag lika dålig jag! Skäms Nä, men jag tror inte det är någon fara!
    Tråkigt nog så tyckte min son inte det va gott bara! Han kanske är en sån där "burkmatsfantast"?

• zeemee

Ingen fara, jag frågade BVC när jag lagade egen barnmat hur mycket det gjorde med ingridienser som innehöll salt, BVC sa att det var helt okej, däremot skulle jag inte salta extra

• Snooz

Det finns en sorts burkmajs som varken innehåller salt eller socker - Bonduelle har. Brukar säljas i tvåpack.

• wilda80
    Snooz skrev 2011-01-08 22:15:55 följande:
    Det finns en sorts burkmajs som varken innehåller salt eller socker - Bonduelle har. Brukar säljas i tvåpack.
    även green giant har en variant utan salt och socker
  • vårstorm

Kan man äta majjs på burk typ bonduelle som är helt klinisk fri från socker och majs utan risk att bli fet?

• Supporter
    vårstorm skrev 2024-06-09 13:20:55 följande:

Kan man äta majjs på burk typ bonduelle som är helt klinisk fri från socker och majs utan risk att bli fet?

Nja, alltså majs är en av de mest stärkelserika grönsakerna och innehåller mycket kolhydrater.
  • Anonym (Nej)

Men sluta!! Det är ingen som helst fara att ge små barn burkmajs! Större risk då att de kvävs för att de sätter i halsen.

• Anonym (Men snälla)
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-09 13:42:19 följande:

Men sluta!! Det är ingen som helst fara att ge små barn burkmajs! Större risk då att de kvävs för att de sätter i halsen.

Och det är förstås TS helt medveten om också. Hon har bara skrivit det här inlägget för att hon i dag hade ett behov av att 10-15 pers ska säga att hon inte är en dålig mamma.
  • Anonym (aer)
    Småland83 skrev 2011-01-08 11:26:30 följande:
    Burkmajs!!!

Är det någon som vet hur farligt det är och ge sin bebis burkmajs, blev chockad idag när jag läste att burkmajs innehöll salt, hade ingen aning om detta... Jag som har gett lilltjejen detta!!! Känner mej hur dum som helst!!!
    Tacksam för svar!!!!

Anonym (Men snälla) skrev 2024-06-09 13:51:01 följande:
    Och det är förstås TS helt medveten om också. Hon har bara skrivit det här inlägget för att hon i dag hade ett behov av att 10-15 pers ska säga att hon inte är en dålig mamma.
    Eller för att hon var en orolig mamma för 13 år sen.

• vårstorm
    Supporter skrev 2024-06-09 13:28:54 följande:
    Nja, alltså majs är en av de mest stärkelserika grönsakerna och innehåller mycket kolhydrater.
    en burk majs har 80 kcal enligt information som står på majsburken .
  • Supporter
    vårstorm skrev 2024-06-10 09:53:46 följande:
    en burk majs har 80 kcal enligt information som står på majsburken .
    Majs är en väldigt stärkelserik grönsak och stärkelse = socker som är fettbildande i kroppen.
Svar på tråden Burkmajs!!!