• Mara

Bakåtvänd efter 6 års ålder

Jag har 5-åring som fortfarande åker bakåtvänd i bilen. Nu är jag lite nyfiken på hur länge ni andra har låtit era barn åka bakåtvända. Finns det någon därute som låtit sitt barn sitta bakåtvänd efter 6 års ålder?

• Svar på tråden Bakåtvänd efter 6 års ålder
  • ELHU

Våra killar är 5 o 6 år o skulle aldrig få plats bakåtvänd :)

• lillie

Men hur får barnet plats? Bakåtvända stolar är ju anpassade efter lite mindre barn, inte för 6-åringar.

• cicci85

Min son vändes när han va 5 år eftersom han var för tung. Men hade han inte varit för lång och för tung så hade han suttit längre. Han va 118 cm när han vändes och då satt han fortfarande bra bakåtvänd, inte alls trångt!

• cicci85
    lillie skrev 2011-01-08 10:07:24 följande:
    Men hur får barnet plats? Bakåtvända stolar är ju anpassade efter lite mindre barn, inte för 6-åringar.
    Det beror ju på hur långa de är
  • lillie
    cicci85 skrev 2011-01-08 10:08:43 följande:
    Det beror ju på hur långa de är
    Flört ja iofs.

Vid närmare eftertanke har jag sett en 6-åring i en bakåtvänd stol ... Förstår inte riktigt varför man vill ha en 6-åring bakåtvänd.
  • cicci85
    lillie skrev 2011-01-08 10:11:45 följande:
    Flört ja iofs.

Vid närmare eftertanke har jag sett en 6-åring i en bakåtvänd stol ... Förstår inte riktigt varför man vill ha en 6-åring bakåtvänd.
    För att det är så mycket säkrare än att sitta framåtvänd förstås Råkar man ut för en olycka vill man såklart att alla ska sitta på säkrast möjliga sätt.

Varför vill att ha sitt abrn framåtvänt om det sitter bra bakåtvänt?
  • lillie

Jo that goes without saying Flört

Men hur många 6-åringar är så små att de får plats i en bakåtvänd barnstol? Får de plats är det väl inget problem men jag tänkte mer på normalstora 6-åringar som inte får plats....

• cicci85
    lillie skrev 2011-01-08 10:29:28 följande:

Men hur många 6-åringar är så små att de får plats i en bakåtvänd barnstol? Får de plats är det väl inget problem men jag tänkte mer på normalstora 6-åringar som inte får plats....
    Vad menar du nu? Om de är för långa eller för tunga måste de ju såklart sitta framåtvända... Då kan man ju inte ha dem bakåtvända...
  • tinis77

Om min son fortfarande kan sitta bakåt när han är 6 år så får han göra det. Han är 5 år & 4 månader nu, och väger 20 kg. Ser ingen anledning till att sätta honom framåt när han får plats bakåt.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Mara
    lillie skrev 2011-01-08 10:07:24 följande:
    Det är ett barn modell lite mindre. 108 cm lång och 15 kg.
  • 82sjo

Är ju jätte bra att ha barnen bakåtvända så länge det går. Är ju mycket säkrare.

Är alldeles för många som vänder sina barn alldeles för tidigt.

• Finesse

Så länge min dotter får plats i en stol, alltså väger mindre än 25 kg å är kortare än 120 cm (ungefär) så får hon allt sitta bakåtvänd.. sen hur gammal hon är kvittar.. Det finns ingen stol som går att sitta längre än så.. 

Nu är hon 3 år och väger redan 16 kg och är 97 cm lång.. så jag tror att hon lär ha växt ur sin stol kring 5 års åldern.. hoppas 6... 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Kodia

Vi vände vår dotter när hon var knappt 6 år (2 mån innan?) eftersom vi sprang på en billig och bra bältesstol på rea, och hon+vi ville sitta framåtvänd när det var dags att börja skolan. Ärligt talat hade hon nog fått plats ett tag till(var bara 117 cm & 19 kg), men jag föll till föga för grupptrycket...

• Finesse
    Kodia skrev 2011-01-08 21:37:08 följande:
    Vi vände vår dotter när hon var knappt 6 år (2 mån innan?) eftersom vi sprang på en billig och bra bältesstol på rea, och hon+vi ville sitta framåtvänd när det var dags att börja skolan. Ärligt talat hade hon nog fått plats ett tag till(var bara 117 cm & 19 kg), men jag föll till föga för grupptrycket...
    Helt ärligt kan jag förstå det.. det är ändå skillnad på en 6 åring och en 3 åring.. Att vända en 3 åring för att andra gör det och att man hittar en bra bältestol på rea är fel.. enligt mig iaf
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Cecci78
    lillie skrev 2011-01-08 10:29:28 följande:

Min 6-åring är nog ganska normalstor, han är 120 cm lång o han sitter bakåt i en Britax Two Way, fyllde 6 år i november.
  • Cecci78
    lillie skrev 2011-01-08 10:11:45 följande:
    Flört ja iofs.

o jag förstår inte varför man vill vända en 6-åring framåt om de får plats bakåt... det är ju bra mycket säkrare om man skulle krocka.
  • MansonDust

Nej det hade aldrig gått med våra barn. Vår 8-åring är strax under 140 cm..

flicka -02, flicka -06, pojke -08 & BF Juli -11.
  • Ariella

Vår dotter är drygt 5 år och hon sitter fortfarande bakåtvänt större delen av tiden (i en av bilarna har vi en bältesstol). Hon är 108 cm och ca 18 kg nu, så vi kommer nog fortsätta använda den bakåtvända stolen även när hon är 6.

• Triple Trouble

min dotter är fem år och 116 cm och väger 20 kilo, hon sitter jättebra bakåtvänd i sin britax multitech, tveksam om den räcker så många månader till då hon växer så det knakar,  tyvärr. Men hon får sitta i den så länge hon får plats, jag struntar blankt i vad de andra barnen och föräldrarna kan tänkas tycka när hon börjar skolan i augusti.

Svar på tråden Bakåtvänd efter 6 års ålder