• vakttjejen

Present till barn som mist sin pappa?

Några dagar före nyår så dog en gammal klasskompis till mig. Vi har inte haft kontakt på 11 år, men ändå så gör det så ont. Han var pappa till två små barn. En på 5 och en på sju. Jag vill skicka något till dem och skulle vilja lite råd.

Jag ahr tänkt att köpa två fina inbunda böcker med vita ark i och pennor och kritor. Min tanke är att barn i mångt och mycket bearbetar sin sorg genom att måla och leka, Boken är något som de sedan kan spara.

Hittade även en minnesbok på nätet för barn som förlorat en förälder. Ska jag köpa en till varje barn eller en gemensam?

Gamborg Nielsen, Ida

Minnesbok
    så länge jag minns finns du

Vågar jag skicka dem. Rädd för att klampa på- känner inte hans fru eller hans familj.

Tankar och råd skulle uppskattas

• Svar på tråden Present till barn som mist sin pappa?
  • Frontline

Har aldrig hört talas om att man ger presenter till nån vars förälder har gått bort.

Nopp jag skulle inte göra det.
    Skicka blommor till hela familjen skulle jag väl kunna göra men inte presenter...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym

Skicka presenterna, men låt mamman avgöra om de ska få dem. Min pappa dog i cancer när jag var tio. jag vet inte om vi direkt fick något av någon, men det hade gärna kunnat vara fler som vågat ta kontakt med oss istället för att låtsas att vi inte fanns.

• vakttjejen

Snarare en gåva än en present...ett sätt att visa att jag tänker på dem.

• Anonym (empati)

Jag tycker det är ett mycket fint initiativ du tar; att skicka en gåva till barnen och visa att du bryr dig om dem. Jag har själv mist en lillebror och det var många människor som drog sig undan oss av rädsla för vår sorg. Allra värst var det efter begravningen, då var det tyst och tomt efter vår bror och saknaden efter människor som brydde sig. Man behöver inte säga eller göra så mycket, bara visa att man finns och tänker på de sörjande. De skänker faktiskt mycket tröst mitt i sorgen, tycker jag.

• Nightmare

Ärligt talat så tycker jag att det är lite nasty. Ni har inte träffats på 11år och när han går och dör vill du skaicka presenter till hans barn, som jag förmodar att du inte har någon relation till?

Nej, jag tror du förstör mer än vad du gör bra faktiskt!

• Anonym (Cai)

Håller med Fuckyou....eftersom ni inte träffats på 11 år vet alltså inte ens hans barn om att du finns?
    Varför ska du då skicka en present när du inte gjort det förut?
    Nä, jag skulle låta bli...om du nu måste skicka något så skicka ett kondoleanskort till hans fru med familj,
    räcker bra så.

• Tezz i
    Fuckyou skrev 2011-01-07 19:16:42 följande:
    Ärligt talat så tycker jag att det är lite nasty. Ni har inte träffats på 11år och när han går och dör vill du skaicka presenter till hans barn, som jag förmodar att du inte har någon relation till?

Håller med.
  • Anonym (änka)

Jag tycker inte du skall skicka något. Bara ett kort isf. Jag förlorade min sambo och mina barns far för tre år sen och jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt med alla som skulle visa empati då som inte visat sig förut. Ni hade inte träffats på 11 år? Du har alltså aldrig träffat barnen! Mitt råd är nej, ingen gåva! Skicka ett kort till hela familjen men inga gåvor... Kan lätt bli lite för mycket!!!

• Anonym (???)
    Fuckyou skrev 2011-01-07 19:16:42 följande:

Håller med!
    Har du ingen relation till familjen kan det bli knas!
    Mamman kanske tror att du är ett gammalt ex och då ska hon gå och tänka på det också!
    Hade du haft en relation till dem är det en sak men annars skulle iaf jag känna att det bara känns som att du vill göra något för att du ska må bättre men som faktiskt inte gynnar familjen.
    Visst få barnen en present men det kan nog kännas konstigt för dem att ha en minnessak av sin pappa som de fått av någon de inte känner!

Tanken är ju god men jag tycker som någon tidigare redan skrivit att du isf kan skicka en blomma.
  • Killarnas morsa

Jag tycker att det är en jättefin tanke, TS!

Hur kan det vara fel att måna om barn, oavsett vems de är eller hur omständigheterna ser ut?
    Jag önskar att det fanns fler som tänkte på barnen i kriser. Skulle tro att mamman får en hel del blommor och kort och tycker att det är fint att du uppmärksammar barnen!

Gör det som känns bäst, TS!

Svar på tråden Present till barn som mist sin pappa?