• Lilleskutt2

Rutiner mat/sömn för 5-6 mån

Min lilla flicka är snart 6 månader och vi har sedan länge haft rutiner (tid, tillvägagångssätt) för nattning men på dagarna skulle vi vilja föra in fler rutiner. Hon äter sitt nattmål vid 2-3 tiden, och sedan brukar hon vakna någongång mellan 6-7.
    På dagtid sover hon allt kortare för varje vecka som går, oftast för kort, mellan 25-60 min (oftast 35-50min), detta oberoende om hon sussar i sin spjälsäng eller i vagn. Oftast går det inte att få henne att somna om, tyvärr.
    Sömn: natt 10,30-12,00h, dagtid: 3,30-4,30h fördelat på 3-4 ggr.
    Hon äter ca 850-1000 ml ersättning per dag (med smakport), eftersom hon vissa ggr inte äter så mycket ( typ 140 ml) så blir hon ju hungrig ganska snart igen. Jag har försökt att låte det gå iaf 3 h emellan målen men det resulterar inte till att hon äter mer vid nästa mål, så hon får mat lite när hon önskar.

Har ni några erfarenheter hur jag kan göra för att få in rutiner för mat och sömn (dagtid)?
    Hur ser era rutiner ut? Brukar era barn få sova tills de vaknar på morgonen eller går ni upp samma tid varje morgon?

• Svar på tråden Rutiner mat/sömn för 5-6 mån
  • Flickan och kråkan

Hon sover ju mycket och bra för sin ålder. Varför vill ni ändra? Små barn (1-2 år) behöver äta ofta eftersom de inte kan äta så stora mål. De behöver fylla på energi och näring med inte mer än 2-2½ timmars mellanrum.

• älskarlivet81

Våra rutiner är att hon äter regelbundet. Vi har inga fasta tider för det. 
    Sover gör hon 2 gånger om dagen, ibland 3 om det blivit korta pass. Tiderna för sömnen varierar också lite grann.  Hon sover bra på natten så varför ändra på dagen då? 

• Alcarinque

Här har vi rutiner på mat och sömn eftersom det helt enkelt passar både bebis (5 månader) och resten av familjen bäst så. 
    En vanlig dag ser ut så här:

9: Gröt
    ca 10.45: Sova 30-45min
    12: Lunch (mat)
    13-15: Sova
    15: Ersättning
    (16.45: sova ca 30 min) - ibland
    17.30: Gröt
    20: Ersättning - sova

Har en tjej som snart är 5 och hennes fsk-tider får vi anpassa oss till vilket inte innebär några problem för oss. Tis-tors förskjuts förmiddagen en timme bakåt...

Om du vill ha mer rutiner är det nog enklast att utgå från de som redan finns, dvs när hon brukar äta och sova  

• Lilleskutt2

Vi är otroligt glada över att hon sussar bra nattetid men på dagtid märker vi att hon inte fått tillräckligt med sömn när hon vaknar efter 30 min. Jag håller med att små barn behöver äta ofta men jag tror att jag stirrar mig blind på rekommendationen på erättningspaketet, dvs att antal mål per dygn 4-5, trots att jag vet att det endast är rekommendation.
    Tack för att ni svarat så fort.

• Flickan och kråkan
    Lilleskutt2 skrev 2011-01-07 16:56:17 följande:
    Vi är otroligt glada över att hon sussar bra nattetid men på dagtid märker vi att hon inte fått tillräckligt med sömn när hon vaknar efter 30 min. Jag håller med att små barn behöver äta ofta men jag tror att jag stirrar mig blind på rekommendationen på erättningspaketet, dvs att antal mål per dygn 4-5, trots att jag vet att det endast är rekommendation.
    Tack för att ni svarat så fort.
    Ni kan ju försöka att minska på antalet sovtillfällen. När hon börjar bli trött, ge något ätbart och hitta på något kul. Hon sover ju inte lite sammanlagt dagtid så det kan ju vara en av anledningarna till att hon vaknar snabbt. Hon är inte riktigt trött och vkanr lätt till för mycket efter första sömncykeln.
Svar på tråden Rutiner mat/sömn för 5-6 mån