• gutegirl

Att ha barnflicka boende hos sig

Jag och min man har en sjuhelvetes massa ungar och en till på väg, och vi kommer att behöva ett par extra händer som hjälp med hushållsarbete, barnpassning, tvätt osv.
    NÄr jag var i tonåren var det ganska vanligt att unga tjejer på 18-19 år jobbade som barnflickor och bodde hemma hos familjen, de hade eget rum, all mat och så ett par, tre tusen i fickpengar, samt ett par dagar ledigt i veckan.
    Hur är det med sådant nu för tiden, finns det fortfarande folk som gör så?
    För oss vore det en perfekt lösning, vi får hjälp och tjejen får arbetslivserfarenhet.

Tomten bjuder alla som vill på risgröt
  • Svar på tråden Att ha barnflicka boende hos sig
  • Raskask

Japp, det finns. Vanligast är ju att man hämtar inneboende au-pairer från tex Lettland, men det finns ett par svenska förmedlingar.

• K med lilla E

Tror inte det är så vanligt faktiskt, inte i Sverige i alla fall. Men lägg ut en annons och se om ni får svar.

• Mattanten

Det beror nog lite på var ni bor, svenskar som bor i utlandet kan locka ungdomar, gpa utlandsvistelse sol och bad. Bor ni nära något dragplåster, skidbacke, västkusten med närhet till havet, storstad ( landsortsungar vill till stan).
    Prova att sätta ut en liten annons och se om ni får napp.
    Önskar er lycka till!

• gutegirl
    Raskask skrev 2011-01-07 15:26:06 följande:
    Japp, det finns. Vanligast är ju att man hämtar inneboende au-pairer från tex Lettland, men det finns ett par svenska förmedlingar.
    Vad kostar det? Och har du nån länk?
  • gutegirl
    matsmartare skrev 2011-01-07 15:27:24 följande:
    Det beror nog lite på var ni bor, svenskar som bor i utlandet kan locka ungdomar, gpa utlandsvistelse sol och bad. Bor ni nära något dragplåster, skidbacke, västkusten med närhet till havet, storstad ( landsortsungar vill till stan).
    Prova att sätta ut en liten annons och se om ni får napp.
    Önskar er lycka till!

Vi bor i stockholm, kanske kunde locka hit nån norrländsk eller gotländsk tjej?
  • Mattanten
    gutegirl skrev 2011-01-07 15:36:01 följande:
    Vi bor i stockholm, kanske kunde locka hit nån norrländsk eller gotländsk tjej?
    Till centrala stockholm borde det inte vara några problem, kanske någon vill kombinera detta jobb med några studier?
  • Jo Ma

Det är inte så vanligt i Sverige numera, men det förekommer i en och annan familj. Skulle faktiskt vilja veta hur många sådana "inneboenden" det finns i Sverige numera (oavsett om de kallas "barnflicka eller "hembiträde").

• Tecken

Jag har för mig att det finns en del regler kring au-pairer. T ex tror jag lägsta lönen är 3.500kr samt att au-pairen inte får vara svensk. Varför inte använda er av en barnflickeförmedling istället?

• lollisen

Det är väl bara att kontakta AMS, kolla på grannar.se, sök på 'barnflicka stockholm' finns massor att hitta å läsa om! Lycka till!

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Livisu

Kolla på förmedlingsföretag som nanny.nu eller Birgitta de Forest Barnvaktsförmedling (du får googla). Tycker mig se vissa annonser på Platsbanken där rum erbjudes. Detta är ju toppen för unga tjejer o killar som vill flytta hemifrån och ändå ha tryggheten i att ha en familj nära tillhands samt jobba kanske 2-3 eftermiddagar/kvällar i veckan. Har en kompis som jobbat som detta, och hon hade egen lägenhet men familjen erbjöd även möjlighet till eget rum/badrum som hon kunde nyttja om det blev sena kvällar, att övernatta i.

Svar på tråden Att ha barnflicka boende hos sig