• Dolphin

Vilken säng till 2 åring efter spjälsäng?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-06 20:02
    Vilken säng rekomenderar ni till en 2 åring efter spjälsäng? Har tittat på juniorsängar och växasängar. Och en del är ju bara 70x140, är inte det lite litet och kanske inte räcker så länge innan han växer ur den också?
    Vill inte heller köpa en vanlig "vuxen" säng när han är så liten.
    Hur länge har man en juniorsäng eller växa säng innan de vill/behöver en vanlig vuxen säng? Det är ju ganska tunn madrass i juniorsängar...

Jätte tacksam för råd för jag känner mig helt vilse i vilken säng jag ska köpa!

• Svar på tråden Vilken säng till 2 åring efter spjälsäng?
  • Amoudara

Ligger eran 2-åring bra i egen säng så skulle jag satsa på en juniorsäng eller växasäng men om ni vill kunna eller behöver ligga brevid ofta så skulle jag satsa på en stor säng som är låg och som man kan sätta en stödbräda på.

• Nelia82

Vi har köpt en vanlig 90-barnsäng till vår son. Då var han lite över 2 ½ år. Han sov i sin spjälsäng tills dess (dock utan spjälorna sen han var ca 2 år). Började bli trångt mot slutet, hehe.

Han trivs jättebra i sin säng i alla fall och det är skönt att vi har köpt en rejäl och slipper byta en gång till. OCH vi får plats att ligga bredvid honom, det är rätt skönt faktiskt. Nu får han ha den här tills han är stor nog att välja egen säng.

• strojes

Alla våra tjejer har fått fullstora sängar efter spjälsängarna. Det är skönt att som förälder kunna ligga ordentligt bredvid vid nattning (en juniorsäng är ju alldeles för liten att kunna ligga bredvid barnet). Äldsta tjejen fick en resårbotten som vi la direkt på golvet. Hennes småsystrar har fått vanliga sängar med ben men med en bräda på en del av sidan så de inte ska trilla ur sängarna när de sover.

• Nelia82

Alltså, en vanlig 90-säng menar jag, inte någon speciell barn- eller växasäng. Köpte den från Micki, med gröna utdragslådor under. Suveränt att ha LEGO och Brio-tågbanan i. Glad

• Dolphin

Nja, vi får oftast sitta bredvid honom när han ska somna, just nu hade han nog bara sprungit upp från sängen om han hade haft en vanlig säng, men han är 2 år ännu, vi ska köpa den till honom när han blir 2 år i maj. Men jag kollar mycket efter vad det finns för några och gillar ingen av de på Ikea.
    Är 70 cm för litet i bredd, bör det vara 80 cm kanske? Vi kommer nog ligga jämte ibland men inte så jätte ofta tror jag. Kanske mest för att läsa saga och så.

• eilien

Vi har en vanlig 90x200 säng till vår dotter, hon fick den någon månad innan hon fyllde 2 år och hon har sovit jättebra i den sen dess. Smidigt vid nattning då vi kan ligga bredvid o läsa för henne tills hon somnar. Jag har sytt stora kuddar till den som vi ställer mot väggen och då blir den som en soffa och där älsakr hon att sitta och läsa o mysa.
    Funderade mkt fram o tillbaka innan vi köpte den men det var helt klart ett kanon bra beslut!

• syntharen

Jag hade också köpt en "vuxensäng", fast med skummadrass, inte resårmadrass. Man kan ju göra det ombonad med kuddar och gosedjur.

• Dolphin

Vår son rör sig väldigt mycket när han sover så det lär nog behöva vara någon sorts stödbräda eller nåt så han inte ramlar ner, så det måste ju funka att sätta på det på en vanlig säng i så fall.
    Det är ingen stort utbud på barnsängar som är större än 70x140 och som har stödbräda... Har kollat ikea, ilva, mio, sova och några andra ställen.
    Nån som vet nån annanstans det finns barnsängar, kanske på nätet?

• syntharen

Jag hade en våningssäng när jag var barn som man kunde dela till två enkelsängar, den var av trä, där fanns det ju stödbräd till sängen som var överst. Jag fattar att det inte är en optimal lösning att köpa en delbar våningssäng, men så har han ju en våningssäng tills han blir större och vill ha kompisar som ska sova över. Ett tips att kolla efter bara...

• Amoudara

Annars går det att köpa stödbräda löst och använda på en annan säng med kant där den går att skruva på.

• maxlis

vi har köpt en fullstor säng på mio och kombinerar med stödbräda från ikea. Vi tänker att om vår son blir sjuk eller mörkrädd och vill sova i vår säng så kan antingen jag eller min man sova i sonens säng istället så kan vi alla sova skönt. 

Vänner köpte en juniorsäng till sin son, i början sov han bra där men sedan har han kommit in i en period då han inte vill sova själv. Varje natt ligger pappan som är nästan två meter där och försöker söva om honom. Inte skönt för ryggen...

• Tygtiiger

En fullstor säng. Ställ en resårmadrass direkt på golvet i början så kan han inte trilla ur

Krupke, we've got problems of our own!
  • Zirup

Vi skiljer oss från mängden genom att ha en växasäng efter spjälsängen. Förstår absolut argumentet med att det blir trångt om man som vuxen skall ligga bredvid men vi har hittills inte hamnat i det läget. Jag gillar växasängarna rent estetiskt, de är ombonade och mysiga och som tur är gillar även tvååringen sin.

Svar på tråden Vilken säng till 2 åring efter spjälsäng?