• CrazyCarro

guppy yngel =D

Yeey äntligen är dom här =)

I går kväll upptäckte jag två ganska stora yngel i min "buske" på botten, blev såklart jätte glad och när jag tittade imorse så upptäckte jag fem.

När jag hittade de första så stoppade jag tre smäll-feta honor i yngelkassar och när jag kom hem från jobbet idag så bokstavligt kryllar det av yngel i den ena. =D

Jag gissar att jag ska ta ut honan ur yngelkassen och jag borde ju kunna ta bort bottenplattan som är lite sne och lite skev så att det bara är ynglen kvar och växterna.

Men min egentliga fråga är, kan jag flytta över ynglena till ett "transport" akvarium på 3 liter? och kan dom vara där utan pump eller måste jag ha pump i?

Sen har jag fått (upptäckte jag i morse också) små-sniglar som inneboende i akvariet också. Vad gör jag åt dom?

Det skulle vara kul att få en liten kurs i hur jag gör nu och om det är nån som vill följas åt lite med bebisarna så skulle det också vara kul.

Allt väl! =)

• Svar på tråden guppy yngel =D
  • Rigmor Mortis

Jag har aldrig lyft ur honorna ur "stora" akvariet, å andra sidan har jag inga vidare yngelätare där heller. Så länge de har växter (gärna javamossa) att gömma sig i klarar sig några. 
    Hur ser sniglarna ut? Jag har posthornssnäckor (införskaffade), malaysiska sandsnäckor (ofrivilligt) och physa sp. och det är bara de sistnämnda jag inte är särskilt förtjust i. De gör nytta, allihop.  

• viseversa

Du har dom väl i sån där liten yngelbur i det stora akvariet? Isåfall tycker jag du ska ha kvar dom där. Jag hade inte flyttat över dom till ett litet akvarium utan pump. 

vad gäller sniglarna så frågade jag om just dom på en zoo äffär. Dom sa att vill man itne ha dom så får man plocka bort dom man ser. men att dom inte gör någon skada av att få vara kvar om man står ut med det. Dom är algätare och skadar varken fiskar eller omgivningen i akvariet. Gör tydligen ingen vidare nytta heller utan dom bara finns liksom. 

• Hallonmumsan

alla mina yngel sögs in i pumpen. djurafären råde till att man själ tillverkade ett nät runt pumpen. men dom överlevde dom stora fiskarna eftersom dom gömde sig i växterna

• Rigmor Mortis
    viseversa skrev 2011-01-05 20:32:43 följande:
    Gör tydligen ingen vidare nytta heller utan dom bara finns liksom. 
    De gör jättenytta genom att äta upp all mat som faller till bottnen. De är ett bra tecken på hur mycket man matar också, blir det plötsligt fler snäckor övermatar man Malaysiska sandsnäckorna gör dubbel nytta, dels genom att äta upp överflödet och dels genom att syresätta bottnen (och sägs därigenom kunna förebygga cyanobakterier) 
  • CrazyCarro

tack för svar =)

Men ska jag inte lyfta ur honan ur yngel-kassen i alla fall? Hur göra jag rent i yngel-kassen då? ynglen lär ju få stanna där ett tag.. det var lite därför jag ville flytta ut dom, det är väl en 30 stycken ungefär och det kommer ju att bli trångt i kassen ganska snabbt, känns det som i alla fall.

Sniglarna är små (2-3 mm) och egentligen genomskinliga. dom stör väl inte direkt men jag tycker det ser lite tråkigt ut. vet att prakt-botior äter små-sniglar men den passar ju inte så bra med guppysarna

• viseversa
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 20:37:39 följande:
    De gör jättenytta genom att äta upp all mat som faller till bottnen. De är ett bra tecken på hur mycket man matar också, blir det plötsligt fler snäckor övermatar man Malaysiska sandsnäckorna gör dubbel nytta, dels genom att äta upp överflödet och dels genom att syresätta bottnen (och sägs därigenom kunna förebygga cyanobakterier) 
    jaha ja men då skulle jag låta dom vara kvar. Dom är iallafall inte farliga att ha i akvariet=)
  • Rigmor Mortis
    viseversa skrev 2011-01-05 20:38:36 följande:
    jaha ja men då skulle jag låta dom vara kvar. Dom är iallafall inte farliga att ha i akvariet=)
    Nej precis Blir det för många är det rensning för hand som gäller, eller krossa dem mot glaset så får fiskarna mat. 
  • viseversa
    CrazyCarro skrev 2011-01-05 20:37:55 följande:
    tack för svar =)

Men ska jag inte lyfta ur honan ur yngel-kassen i alla fall? Hur göra jag rent i yngel-kassen då? ynglen lär ju få stanna där ett tag.. det var lite därför jag ville flytta ut dom, det är väl en 30 stycken ungefär och det kommer ju att bli trångt i kassen ganska snabbt, känns det som i alla fall.

Sniglarna är små (2-3 mm) och egentligen genomskinliga. dom stör väl inte direkt men jag tycker det ser lite tråkigt ut. vet att prakt-botior äter små-sniglar men den passar ju inte så bra med guppysarna
    Jo henne skulle jag nog lyfta ut men inte ynglen. Om du vill göra rent kan dom vara i transport akvariet under tiden utan pump. men itne för alltid om du förstår vad jag menar. eller chansa och släpp ut dom i akvariet om en vecka och se om dom klarar sig själva genom att gömma sig!
  • viseversa
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-05 20:39:35 följande:
    Nej precis Blir det för många är det rensning för hand som gäller, eller krossa dem mot glaset så får fiskarna mat. 
    blä krossa dom är jag nog för blödig för!
Svar på tråden guppy yngel =D