• maria81

Jag har en bostadsrätt. Om min pojkvän flyttar in, vad är rimligt att han betalar?

Som frågan i rubriken, vad är vanligast och rätt?

Bara halva hyran, eller halva hyran och halva lånet. Eller halva hyran och halva lånet minus amortering?

Hur gör ni andra och hur hade ni tänkt?

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • Svar på tråden Jag har en bostadsrätt. Om min pojkvän flyttar in, vad är rimligt att han betalar?
  • maria81

Ingen som har någon åsikt? Vi började prata om detta igår och kom inte fram till något...

mamma till Buspojkarna Jonathan och Elias *älskar*
  • SunnyBunny

Jag bor i det som var min pojkväns bostadsrätt från början. Jag betalar bara halva hyran än idag trots att efter 4 år är det väl lika mycket min lägenhet som hans;) Men det var hans val och jag gjorde som han sa ha! Vi har inte gemensam ekonomi. Men som tur är ska vi flytta snart så då blir det ju ändring på det.

• 201201232

I min mening är det inte rimligt att han betalar på lånet. Möjligtvis en del av räntan, men absolut inte amortering. Avgiften ska ha absolut hjälpa till med.

• goso46

För oss var det tärtom när vi skulle flytta ihop. Min man hade då en bostadsrätt och vi löste det så att jag betalade halva hyran (+ såklart andra genemsamma räkningar) och han tog lånet själv eftersom han var den som hade tagit lånet innan vi träffades. Sen när vi bytte till radhus så tog vi halva lånet var.

• Filuren83

Men om jag ska gå efter vad jag tycker så är det han ska betala halva avgiften och halva lånet. Han bor ändå billigare då än om ni hade hyrt något ihop. Däremot amortering får ägaren betala själv eftersom de pengarna går till egen ficka.

• Dixie
    Filuren83 skrev 2011-01-05 12:23:06 följande:
    Men om jag ska gå efter vad jag tycker så är det han ska betala halva avgiften och halva lånet. Han bor ändå billigare då än om ni hade hyrt något ihop. Däremot amortering får ägaren betala själv eftersom de pengarna går till egen ficka.
    håller med!
  • Natashi

Ja du betalar han halva lånet o halva hyran så har han ju sen rätt till lägenheten om ni skulle göra slut då han är din "Sambo" o även betalar på lånet på en bostadsrätt....

• Filuren83
    Natashi skrev 2011-01-05 12:24:59 följande:
    Ja du betalar han halva lånet o halva hyran så har han ju sen rätt till lägenheten om ni skulle göra slut då han är din "Sambo" o även betalar på lånet på en bostadsrätt....
    Nej, det har han inte för lägenheten är inte (som jag förstår det) köpt för dem att bo ihop i, utan den har ts köpt till sig innan de skulle flytta ihop. Om det inte är så så kan man skriva avtal.
  • Natashi
    Filuren83 skrev 2011-01-05 12:27:37 följande:
    Nej, det har han inte för lägenheten är inte (som jag förstår det) köpt för dem att bo ihop i, utan den har ts köpt till sig innan de skulle flytta ihop. Om det inte är så så kan man skriva avtal.
    Ja så länge man inte glömmer o skriva avtalet men betalar han halva på lånet o halva för hyran och är med att till slutet av att lägenheten är betald och är sambos så har han rätt till lägenheten också beroende hur mycket han har betalat det går under SAMBOLAGEN....
Svar på tråden Jag har en bostadsrätt. Om min pojkvän flyttar in, vad är rimligt att han betalar?