• sophiekall

Vad & När äter din 1-åring?

Hejsan!

Jag är väldigt nyfiken på hur era 1-åringar käkar, ibland känns det som att min kille kanske får för lite eftersom han sitter & skriker när man han ätit upp + att han vaknar så gott som varje natt och får välling. vanor vi gärna vill bryta! ;) Han är ganska stor och ligger över normalkurvan, så jag är inte orolig för att han är undernärd, men man vill att han ska vara så nöjd det bara går.

Så, hur har ni det? Vad, när och hur mycket äter din 1-åring?

Melker äter så här:

02-06 (Någon gång där emellan): 225 ml Välling

08-09: Gröt dubbelportion + fruktpuré och vatten

11.30-12: Lunch 1 burk/ eller en halv stor barnmat + frukt puré (varierar mellan vår mat och burkar, beror på vad vi äter)

15: Mellis typ smörgås eller så får han en burkmat + frukt

17.30: Gröt + frukt
    18.30-19 : Välling

Lagom? För lite?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad & När äter din 1-åring?
  • Kazeer

Min 1-åring äter ungefär så här:

ca kl 7: 1 portion gröt.
    kl 10.30-11.30: lagad mat (en burk alt hemlagat) + fruktpuré
    ca kl 14: 170 ml ersättning
    kl 16.30-17.00: lagad mat (en burk alt hemlagat) + fruktpuré
    ca kl 19: 220 ml välling

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • HemmaHosSofi

Äter han bara ett lagat mål om dagen?

Min snart 11mån äter;

8.00 En port. gröt med mosad frukt
    9.30 Lite frukt
    12.00 Lunch, våran fast mosad
    14.30 Mellis oftast en smörgås
    17.00 Middag, våran mosad
    19.00 En port. gröt med mosad frukt

Nattetid ammar jag fortfarande honom ca 3ggr.

Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk, soja & stenfrukt) hemmahossofi.blogspot.com/
  • örtagård

Det vi äter och när vi äter i resten av familjen. Utom frukost och mellanmål. Ammas fritt ca varannan timme dygnet runt. Kanske sover hon hela nätter mellan 23 och 5-5-30. Det vet jag faktiskt inte.

Vi äter vid 6.30, 11, 14.30, 17.30

När hon visar intresse sitter hon så klart med och äter mellis och frukost också men är för tillfället inte särksilt intresserad.

• örtagård

Vad vi äter är fullkornsprodukter, gryn, potatis, mycket baljjväxter, kött, fisk, grönsaker, frukt, (glass när det är festligt). Ger gärna fruktbitar efter maten.  Inge puréer. Ammar mycket och det känns väldigt bra!

• sophiekall

Funderar på om jag borde ta bort det sista vällinmålet och ha gröt där istället och vid 17.30 ge lagad mat? Det dumma är att han blir väldigt trött vid 18-tiden och sitta och klabba med gröt känna inte så lockande;)

• örtagård

tror du han kan äta gröt så närainpå maten? Mat är generellt mer mättande och nyttigare än gröt näringsmässig tänker jag...

• HemmaHosSofi
    sophiekall skrev 2011-01-05 09:57:32 följande:
    Funderar på om jag borde ta bort det sista vällinmålet och ha gröt där istället och vid 17.30 ge lagad mat? Det dumma är att han blir väldigt trött vid 18-tiden och sitta och klabba med gröt känna inte så lockande;)
    Kan du inte lägga middagen lite tidigare än 17.30? När lägger han sig för natten? Antar att han inte vilar middag allt för sent om han ändå är året?
    Joline 080219 (ägg) ♥ Love 100214 (mjölk, soja & stenfrukt) hemmahossofi.blogspot.com/
  • kittymi

8.00 200 ml välling

11.00 smörgås å yoghurt me mosad frukt i och ett glas mjölk / vatten

14.00 lagad mat och mjölk / vatten

17.00 1 portion gröt me sylt lr pure på och vatten lr mjölk

19.00 200 ml välling sen sover han hela natten =)

å mellan måltiderna brukar han gå å äta lite frukt  smörgåsrån lr majskrokar om han e sugen på nått
    och vatten går han å sörplar för de mesta =)
    och ja tycker detta är lagom me mat! varierar dock me tider beroende på hur han sover =)

• sophiekall
    HemmaHosSofi skrev 2011-01-05 19:10:52 följande:
    Kan du inte lägga middagen lite tidigare än 17.30? När lägger han sig för natten? Antar att han inte vilar middag allt för sent om han ändå är året?
    Jo det kan man ju göra :) Typ vid 5, för då är det två timmar sedan melliset, för sover gör han bara en gång om dagen nu och det efter lunch. Blir nog enklare med maten när vi kommer in i vardagen igen, nu har det varit på mycket festligheter och alla rutiner, de få jag har, har helt gått i kras känns det som.

Jag har varit superlugn med maten o tider och så, han säger ju till när han blir hungrig, men nu det sista har han fått en jäkla pipa och han känns inte särskilt nöjd nån gång, men det har kanske med åldern att göra också..?! Har en son på 2,5 år också och hela hans första år var jag superstressad över att vi gick över mattider o sovtider, så därför har jag varit mer slapp och avslappnad med min yngsta- jag har mått mkt bättre då, men rutiner är ju bra för barnet!Skrattande
  • Tokstolla
    sophiekall skrev 2011-01-05 09:57:32 följande:
    Hm, min lille får 2 lagade mål samt 2 vällingmål a 250ml... + yoghurt, frukt och diverse mellisar. Ibland även gröt. Men jag väljer välling mest pga att han inte får i sig tillräckligt mkt vätska annars.

• Smurf86

Min lilla äter:

Ca 04-05. 220ml välling

Ca 08-09. Frukost, smörgås och naturell yoghurt.

Ca 12:30-13. En burk mat.

Ca 15:30. Nån frukt.

Ca 17:30-18:00. Middag burk eller vår mat.

Ca 21:00 välling 220ml.

• Guldbarb

6.30-7.30 (eller helt enkelt när han vaknar) 220ml(?) välling

10 gröt med fruktpure

13-14 mellanmål (oftast youghurt och frukt, om vi är iväg så frukt/klämmis)

Ca 17 mat, oftast samma som oss men ibland en stor burkmat

19.30 320ml(?) välling

Vill han ha mer så får han, går alltid att ta fram någon extra frukt eller så mellan måltiderna :)

Svar på tråden Vad & När äter din 1-åring?