• Anonym (dsd)

Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?

Jag beslutade ig idag för att låna ut en för ånga större suma till en kollega i nöd helt enkelt.

`mina kollegor tycker som sagt att jag är en av e est korkade på hela jordklotet. Jag vill dock göra det här, magkänsla helt enkelt. Jag vill tro att det finns goda människor och det gör det ju!

Så vad tycker ni?

Ni får ställa fler frågor om ni vill.

• Svar på tråden Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?
  • Anonym (jane)

har du råf/möjlighet att klara dig utan pengarna de närmsta åren? samt, hur sor summa talar vi om?

• ThePointOfItAll

Du måste skriva ett skuldebrev isf, med vittnen. Annars är risken stor att du aldrig ser pengarna igen. Man ska vara snäll men inte dum!

• Anonym (dsd)
    Anonym skrev 2011-01-04 22:46:03 följande:
    hur mycke gäller det?
    ett par tusen
  • Anonym (dsd)
    Anonym (jane) skrev 2011-01-04 22:48:29 följande:
    har du råf/möjlighet att klara dig utan pengarna de närmsta åren? samt, hur sor summa talar vi om?
    vi kommer få sttrunta i en ny tv men inget värre
  • Miss Lau

Om du har råd att avvara pengarna och inte räknar med att få tillbaka dem så varför inte? Men om du förväntar dig pengar tillbaka tycker jag det verkar naivt att låna ut.

• Anonym (dsd)
    ThePointOfItAll skrev 2011-01-04 22:50:48 följande:
    Du måste skriva ett skuldebrev isf, med vittnen. Annars är risken stor att du aldrig ser pengarna igen. Man ska vara snäll men inte dum!
    allt via sms och telefo n, vi ses ju en gång i månaden minst.
  • Anonym (garanti)
    Anonym (dsd) skrev 2011-01-04 22:54:40 följande:
    allt via sms och telefo n, vi ses ju en gång i månaden minst.
    Det är tyvärr ingen garanti. Jag skulle aldrig låna ut så pass mycket utan något skriftligt om jag verkligen velat få tillbaka pengarna.
  • Anonym (jane)

Ett par tusen är inte alt för mycket, en summa man kan förlora även om de skulle svida...
    Hade jag säkerligen oxå kunnat låna ut till en vän om de kännts rätt i magen..

• Miss Lau
    Anonym (garanti) skrev 2011-01-04 22:56:49 följande:
    Det är tyvärr ingen garanti. Jag skulle aldrig låna ut så pass mycket utan något skriftligt om jag verkligen velat få tillbaka pengarna.
    Det finns inga garantier oavsett avtal. För finns det inga pengar att hämta kommer den som lånat ut inte heller att få tillbaka något.
Svar på tråden Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?