• Musica

Stötta unga föräldrar - klandra inte!!!

Debatten om unga föräldrar går het, inte minst här på FL.

Jag vill bidra med en fundering jag har:

Vi vet alla att det finns folk som inte borde ha barn för att de inte klarar av att vara föräldrar, och att folk blir misstänksamma mot yngre som ska ha barn är kanske inte så konstigt när de jämför sin egen livserfarenhet med den de tror att de unga  blivande föräldrarna har. Eller vad de nu har för anledningar att vara misstänksamma. Fientlighet ser vi ju överallt i världen i olika former ....

Men, när det är ett faktum att en ung tjej ska ha barn och hon har bestämt sig för att inte göra abort, snälla rara allihopa - STÖTTA henne!!!! Hjälp henne att förbereda sig, dela med dig av dina egna erfarenheter, hjälp henne rätta till misstag osv (precis sånt man borde göra för vilken blivande mamma som helst, oavsett ålder). Men fördöm henne inte och klandra henne inte, för det är det sista hon behöver i sin situation.

Alltså, man kan tycka vad man vill om att bli förälder tidigt och man kan försöka "förebygga" det om man tycker att det är så himla fel (vi lever i en demokrati, ja). Men hur är det med medmänskligheten? Huvudsaken är väl att det blir så bra som möjligt för tjejen och det kommande barnet. Det är du som lämnar den unga gravida tjejen i sticket som är allra mest ansvarslös! ( ... du som tror dig "veta bättre", du som "har erfarenhet", du som "ÄR VUXEN" ...... )

OBS: Jag menar inte att dra alla över en kam för jag fattar att verkligheten inte ser ut på så vis. Men jag har fått uppfattningen att unga mammor träffar på mycket mothugg - eller har jag fel?

• Svar på tråden Stötta unga föräldrar - klandra inte!!!
  • So far away

Den här tråden ska jag följa :) är/var själv en ung mamma. Dottern är 13 nu.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Det gäller väl nästan alla olika scenarion på fl. Folk som redan gjort något som inte är det bästa ska det klankas på, trots att det redan är gjort. T.ex. någon som redan gjort av med sina pengar och sitter i skiten, då ska folk häckla personen och vara elaka.

Tycker inte att unga föräldrar får ta mer skit här än vad andra utsatta får.

• Musica
    BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå skrev 2011-01-04 20:44:19 följande:
    Det gäller väl nästan alla olika scenarion på fl. Folk som redan gjort något som inte är det bästa ska det klankas på, trots att det redan är gjort. T.ex. någon som redan gjort av med sina pengar och sitter i skiten, då ska folk häckla personen och vara elaka.

Tycker inte att unga föräldrar får ta mer skit här än vad andra utsatta får.
    Det är sant att det inte bara är unga föräldrar som får ta skit. Jag ville dock ägna den här tråden särskilt för dem, i förhoppning om att folk som klankar åtminstone kan tänka till.
Svar på tråden Stötta unga föräldrar - klandra inte!!!