• smilez

Rethymnon, Kreta

Vi ska åka till Rethymnon, Kreta i sommar (juli), ett gäng vuxna och barn. Någon som har varit där och har något positivt eller negativt att dela med sej av.

Vi ska bo på ett hotell som heter Theartemis Palace med All Inclusive. Har aldrig åkt med All Incl. förut. Något man ska tänka på? Man får tydligen ett armband som visar att man hör till hotellet, är det avtagbart?

• Svar på tråden Rethymnon, Kreta
  • Agapi

Jag bor där så kan nog svara på de mesta du vill veta.  Tror dock inte armbanden är avtagbara.

• smilez

Vet du något om hotellet i fråga? Bra/mindre bra? Något särskilt man ska se/göra när man är där? Vad finns i närheten?

• Pejt

Var i Rethymnon för länge sedan. Ett tips är att hra bil eller skotrar. Skitkul och man kommer ut på landet till små fina byar. Sedan minns jag att Samariaravinen var ett häftigt utflyktsmål. Tror den hette så.

• Agapi

Ingen aning om hur hotellet är, men de ser fint ut ute ifrån iaf :)  Tänk på att de är väldigt olika djupt på stranden. Så om de är för grunt/djupt precis där ni kommer ner så gå lite så kan ni nog hitta något som passar. Närmare staden är de grundare.  Gå runt inne i gammlastan är väldigt trevligt. Speciellt på kvällen. Gå bara hela strandpromenaden och sen rakt upp så kommer du mitt in i de. Men just biten runt hamnen är mest turistigt. De är enda stället dom drar i en och håller på och jobbar sig, till och med mot grekerna är dom så där, händer aldrig annars.

Annars håller jag med om att de är trevligt att hyra bil eller scoter. Åk upp i bergen eller över till sydsidan. Där finns massa små trevliga stränder. Tyvärr brann prellevi upp förra året, de är en strand som brukar rekomenders i guidböcker. Tycker absolut de är värt att åka till Kourna sjön oxå. Ca 20-30 minuter med bil. Väldigt vackert och VÄLDIGT klart vatten. Där kan man hyra trampbåt och åka runt om man vill.

Annars beror de väl på om ni har små barn med eller tonåringar, vad ni gillar att göra och så. De finns ju väldigt mycket grottor, gamla kyrkor, kloster och så att se om man gillar de.  Baja beach är ett tips med. De ligger lite från stan så ta en taxi. Kanske kostar 7-8 euro skulle jag tro. De är ett stort strand/pool område med musik, lite vatten rutchkanor, sooooor pool, snackbar, bar, volybol osv. Tror de är öppet från 12 tiden, men bäst är lite på eftermiddagen, sen kan man hänga där hela kvällen och på natten blir de klubb precis över om man vill gå på sånnt =) 

• smilez

Pejt - Jag har läst lite om ravinen och det verkar häftigt. Fanns både längre o kortare guidad tur tror jag. Är det långt dit från Rethymnon?

whisperer - Bra med tips om stranden där, vi har småbarn med: 2, 3, 5 och 6 år gamla. Vi är en blandad skara då vi åker hela stora familjen för mamma fyller 50 och tar med oss barn och barnbarn. Hur är vädret i juli?

• Pejt
    smilez skrev 2011-01-04 13:06:57 följande:
    Pejt - Jag har läst lite om ravinen och det verkar häftigt. Fanns både längre o kortare guidad tur tror jag. Är det långt dit från Rethymnon?

whisperer - Bra med tips om stranden där, vi har småbarn med: 2, 3, 5 och 6 år gamla. Vi är en blandad skara då vi åker hela stora familjen för mamma fyller 50 och tar med oss barn och barnbarn. Hur är vädret i juli?
    Jag minns inte hur långt bort det låg. Det det kan inte vart alltför långt, vi tog oss dit och vandrade den långa turen och återvände hem på en dag. Rekommenderas! Men kanske svårt med så små barn. Kanske korta turen?
  • Agapi

Tror de finns två turer i samaria. den långa tar ca 6 timmar. Tänk dessutom på att de inte finns något sätt att avbryta, är du mitt i måste du gå klart. Kanske inte så bra med små barn. Enda sättet är annars att  guiden får ringa efter åsnor =P Vet inte riktigt hur mycket kortare korta turen är.

I juli är de varmt! Tror inte vi hade många dagar under 35 förra året. Du kan nog lita på värme och blå himmel varje dag vid den tiden.

Måste rekomendera min favorit restaurant också! "Prima Plåra" (ΠΡΙΜΑ ΠΛΩΡΑ) ligger jättefint precis vid havet. Dock ett måste att ta taxi då de ligger liten bit bort (inte långt alls, men de är lite knöligt att gå dit). Jättegod mat! Speciellt deras saganaki (panerad ost). Lite finare ställe, men de kanske passar om ni ska fira födelsedag. Som alltid i Grekland är de inga problem med barn ändå. 

• magizmaka

Förlåt för att jag snor tråden lite men jag undrar om det är fina stränder i Rethymnon. Vi ska bo vid Petradi Beach. Ska dit på bröllopsresa

Bra tråd!

• smilez
    magizmaka skrev 2011-01-08 19:20:55 följande:
    Förlåt för att jag snor tråden lite men jag undrar om det är fina stränder i Rethymnon. Vi ska bo vid Petradi Beach. Ska dit på bröllopsresa

Bra tråd!
    Helt okej att du snor tråden, fråga på du.... svaren är intressanta för mej åxå. När ska ni dit på bröllopsresa? & har ni tänkt se nått särskilt?
  • magizmaka
    smilez skrev 2011-01-15 20:25:49 följande:
    Helt okej att du snor tråden, fråga på du.... svaren är intressanta för mej åxå. När ska ni dit på bröllopsresa? & har ni tänkt se nått särskilt?
    Vi åker den 4/8 så det är ett tag dit. Än så länge har vi inte planerat så mycket. Både jag och min blivande har varit  på Kreta förut men inte tillsammans och inte på Rethymnon så det ska bli kul.
    Har ni bestämt något som ni ska se? När åker ni?
Svar på tråden Rethymnon, Kreta