nica83 skrev 2011-02-15 15:46:25 följande:
Jag har luskat lite med bekanta och andra som bor i området dit vi ska flytta och fått lite tips. Framför allt söker vi de som är nära och där grannbarnen bor. Jag har ringt till förskolorna också och en av dem gav mig det glädjande beskedet att de har många avgångar hösten 2012 så då ska han kunna få en plats! Men det är om 1,5 år
Vi är som tur är föräldralediga med nr 2 också så i värsta fall får sonen vara hemma. Men det är ju inte bra för hans utveckling att inte få gå i förskola, han är otroligt nyfiken av sig och jag har svårt att stimulera honom själv hemma. Plus att han behöver träffa andra barn.
Vi kommer för övrigt att bo rätt så nära centrum, ca 10-15 min promenad norrut

Ja, men hur fungerar det med fsk-garantin? Den måste väl gälla där med? Fast då kanske man kan få var som helst i kommunen iofs.
Tyvärr verkar det inte finnas någon "naturlig" för centrumområdet på "sjösidan" då det inte finns någon större/kommunal. Verkar finnas två små kooperativa montessori fsk och där kan man väl verkligen glömma att få plats. Ja våran son behöver verkligen fsk också, mycket aktiv och sen när de har gått på fsk förut så blir det som att man skulle ta det ifrån dem. Tycker det är tillräckligt med en flytt för de små =(, men det ska finnas bra öppna fsk i området så min man får väl hänga där annars. Vi har tänkt vara hemma med den lilla tills hon är ca 2 år, aug 2012 och då får vi väl verkligen hoppas att vi fått en bra plats, puh! Nu blev jag genast lite stressad. Vi har så himla bra fsk där vi bor nu och den ligger riktigt nära, så vi är bortskämda på den biten. Det har varit min största tvekan till att flytta, men vi måste för som det är nu pendlar vi bort tiden =(