• Cillapilla79

Förskolor i Sollentuna??!

Är det någon som kan rekommendera någon bra förskola i Sollentuna som vi kan ställa vår nyfödda i kö till? Vi bor i Stinsen-området, men kan tänka oss både Sollentuna och Häggvik som alternativ. Är relativt nyinflyttad så har inte någon koll på barnomsorgen här.

• Svar på tråden Förskolor i Sollentuna??!
  • nica83

Jag skulle prata med grannar och höra vart deras barn går (man vill ju gärna ha barnen i samma förskola så de får kompisar i närområdet).

Trumman som ligger precis vid Stinsen har jag hört ska vara bra. Men det är extremt långa köer till alla förskolor i Sollentuna så jag skulle kontakta kommunen på en gång för inloggning och sätta ditt barn i kö.

Vi kommer att flytta till Sollentuna till sommaren och kommer få stora problem att hitta förskoleplats till vår son på 3 år trots att vi vill ha plats till augusti och därmed har köat i ca 6 månader.

• Playing the angel
    nica83 skrev 2011-02-15 11:08:31 följande:
    Jag skulle prata med grannar och höra vart deras barn går (man vill ju gärna ha barnen i samma förskola så de får kompisar i närområdet).

Trumman som ligger precis vid Stinsen har jag hört ska vara bra. Men det är extremt långa köer till alla förskolor i Sollentuna så jag skulle kontakta kommunen på en gång för inloggning och sätta ditt barn i kö.

Vi kommer att flytta till Sollentuna till sommaren och kommer få stora problem att hitta förskoleplats till vår son på 3 år trots att vi vill ha plats till augusti och därmed har köat i ca 6 månader.
    Åh vi är i precis samma läge. Ska flytta till Sollentuna i sommar och har en son på 3 år då, men vi har en dotter som vi är hemma med just nu så i värsta fall får de båda vara hemma med sin pappa tills vi får något. Har precis bestämt oss så vi har inte fått någon inlogg eller så än. Är det helt kört med plats alltså? Har du bra koll på Sollentuna och bra förskolor? Vi ska bo i centrum.
  • nica83

Jag har luskat lite med bekanta och andra som bor i området dit vi ska flytta och fått lite tips. Framför allt söker vi de som är nära och där grannbarnen bor. Jag har ringt till förskolorna också och en av dem gav mig det glädjande beskedet att de har många avgångar hösten 2012 så då ska han kunna få en plats! Men det är om 1,5 år

Vi är som tur är föräldralediga med nr 2 också så i värsta fall får sonen vara hemma. Men det är ju inte bra för hans utveckling att inte få gå i förskola, han är otroligt nyfiken av sig och jag har svårt att stimulera honom själv hemma. Plus att han behöver träffa andra barn.

Vi kommer för övrigt att bo rätt så nära centrum, ca 10-15 min promenad norrut

• Playing the angel
    nica83 skrev 2011-02-15 15:46:25 följande:
    Jag har luskat lite med bekanta och andra som bor i området dit vi ska flytta och fått lite tips. Framför allt söker vi de som är nära och där grannbarnen bor. Jag har ringt till förskolorna också och en av dem gav mig det glädjande beskedet att de har många avgångar hösten 2012 så då ska han kunna få en plats! Men det är om 1,5 år

Vi är som tur är föräldralediga med nr 2 också så i värsta fall får sonen vara hemma. Men det är ju inte bra för hans utveckling att inte få gå i förskola, han är otroligt nyfiken av sig och jag har svårt att stimulera honom själv hemma. Plus att han behöver träffa andra barn.

Vi kommer för övrigt att bo rätt så nära centrum, ca 10-15 min promenad norrut
    Ja, men hur fungerar det med fsk-garantin? Den måste väl gälla där med? Fast då kanske man kan få var som helst i kommunen iofs.

Tyvärr verkar det inte finnas någon "naturlig" för centrumområdet på "sjösidan" då det inte finns någon större/kommunal. Verkar finnas två små kooperativa montessori fsk och där kan man väl verkligen glömma att få plats. Ja våran son behöver verkligen fsk också, mycket aktiv och sen när de har gått på fsk förut så blir det som att man skulle ta det ifrån dem. Tycker det är tillräckligt med en flytt för de små =(, men det ska finnas bra öppna fsk i området så min man får väl hänga där annars. Vi har tänkt vara hemma med den lilla tills hon är ca 2 år, aug 2012 och då får vi väl verkligen hoppas att vi fått en bra plats, puh! Nu blev jag genast lite stressad. Vi har så himla bra fsk där vi bor nu och den ligger riktigt nära, så vi är bortskämda på den biten. Det har varit min största tvekan till att flytta, men vi måste för som det är nu pendlar vi bort tiden =(
  • strojes

Garantin gäller nog från det önskade datumet.

Gå in på barn.sollentuna.se så kan ni läsa om alla förskolor och hitta resultat från den stora enkätundersökning som kommunen regelbundet gör bland föräldrar och barn i förskolor och skolor. Svaren där säger ganska mycket om förskolorna då det är en ganska omfattande undersökning.

Ring runt och boka in besök hos förskolor ni är nyfikna på och prata med föräldrar till barn som går på de ni är intresserade av.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Playing the angel
    strojes skrev 2011-02-15 22:44:11 följande:
    Garantin gäller nog från det önskade datumet.

Gå in på barn.sollentuna.se så kan ni läsa om alla förskolor och hitta resultat från den stora enkätundersökning som kommunen regelbundet gör bland föräldrar och barn i förskolor och skolor. Svaren där säger ganska mycket om förskolorna då det är en ganska omfattande undersökning.

Ring runt och boka in besök hos förskolor ni är nyfikna på och prata med föräldrar till barn som går på de ni är intresserade av.
    Ja precis och då borde man iallafall inte bli utan fsk-plats så himla länge iallafall. Har läst massor på den hemsidan och det syns ju ett tydligt underskott av antal platser på alla tycker jag . Nyttig info med undersökningarna iallafall. Får hålla tummarna på mirakel och att vi får en bra plats i rimlig tid. Blir så ledsen på tanken att han inte ska få plats och inte få träffa nya små "vänner" på sin nya ort när vi slitit honom från sina nuvarande.. Nåja ska försöka tänka positivt nu!
  • 5by5

Vi bor i Häggvik, tyvärr är det rätt ont om förskolor här. Vi hade tur och fick plats på Varungen. Tycker det är en bra förskola men de är dåliga på att gå ut!
    Linné är väl inte så långt från Stinsen heller, ligger på andra sidan järnvägen ungefär.

• strojes

När man tittar på köerna ska man tänka på att alla föräldrar får ju välja 5 förskolor att stå i kö till så egentligen är ju köerna kortare än vad de ser ut.
    Om man inte hinner få så lång kötid för att man är nyinflyttad så får man kanske ta en plats på en förskola lite längre från hemmet en period medan man står i kö till andra förskolor närmare hemmet i väntan på plats där.
    Efterfrågan på förskoleplatser är högre i de södra delarna av kommunen medan det kan finnas tomma platser i de norra delarna när alla platser är fördelade i mitten av augusti (de flesta förskolor har ju omfördelningen då när skolorna börjar nytt läsår).

• KMJ
    strojes skrev 2011-02-16 18:38:20 följande:
    När man tittar på köerna ska man tänka på att alla föräldrar får ju välja 5 förskolor att stå i kö till så egentligen är ju köerna kortare än vad de ser ut.
    Om man inte hinner få så lång kötid för att man är nyinflyttad så får man kanske ta en plats på en förskola lite längre från hemmet en period medan man står i kö till andra förskolor närmare hemmet i väntan på plats där.
    Efterfrågan på förskoleplatser är högre i de södra delarna av kommunen medan det kan finnas tomma platser i de norra delarna när alla platser är fördelade i mitten av augusti (de flesta förskolor har ju omfördelningen då när skolorna börjar nytt läsår).
    Precis. När vi ställed vår dotter i kö, blev vi jätte stressade över de långa köerna, men som sagt. Man får stå i kö till 5 förskolor. När man väl fått plats på sit andra hands val och tackat ja så får man stå kvar i kön till sitt första hands val. Allt detta gör köerna miss visande. Vi bor i helenelund och har vårt barn i tegelhagens förskola och är nöjda.
  • KMJ

För er som kommer vara mamma lediga så finns det ganska många riktigt bra "öppna förkolor" Svenska kyrkan har också riktigt bra sånggrupper och babycaféer (passar även dem som inte är så kristna )så det finns att göra och lätt att träffa andra föräldrar.

• Playing the angel
    strojes skrev 2011-02-16 18:38:20 följande:
    KMJ skrev 2011-02-16 18:53:01 följande:
    Precis. När vi ställed vår dotter i kö, blev vi jätte stressade över de långa köerna, men som sagt. Man får stå i kö till 5 förskolor. När man väl fått plats på sit andra hands val och tackat ja så får man stå kvar i kön till sitt första hands val. Allt detta gör köerna miss visande. Vi bor i helenelund och har vårt barn i tegelhagens förskola och är nöjda.
    Tack! Nu blev jag lite mera hoppfull iallafall. Ni verkar ha bra koll på läget i Sollentuna. Ni vet inte om det möjligen planeras för fler förskolor i centrum med tanke på nyproduktionen där? Kollar man på Sollentuna kommuns hemsida och aktuell utbyggnad så visas info från början på 2009.
  • Playing the angel
    strojes skrev 2011-02-17 18:50:58 följande:
    Ett litet tips på sidan om. Det finns en tråd för Sollentunabor här på fl
    ( www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53140821.html ), alla som hänger där har småbarn så det finns säkert en del tips på förskolor att få där inne.
    Tack!! Ska genast kika in =)
  • nica83

Ja jag håller med, på centrumsidan/sjösidan. De har öppnat ett tillfälligt dagis i Tureberg (vilket är centrum-området) men vet ej exakt vart det ligger. Sen finns ju Sofielundsdagiset som verkar nytt och stort. Klossen finns också lite norr om centrum (inte långt alls).

Visst gäller garantin men jag känner också att det är nog med att man flyttar till en ny ort och från alla gamla kompisar. Vet inte om jag klarar av att låta sonen gå på ett dagis några månader/ ett år och sedan flytta honom igen.

Mottager gärna tips om bra öppna förskolor! Idag går vi till en jättejättebra i Solna men känns konstigt att behöva åka hit när man har flyttat.

• Playing the angel
    nica83 skrev 2011-02-18 10:33:49 följande:

Ja jag håller med, på centrumsidan/sjösidan. De har öppnat ett tillfälligt dagis i Tureberg (vilket är centrum-området) men vet ej exakt vart det ligger. Sen finns ju Sofielundsdagiset som verkar nytt och stort. Klossen finns också lite norr om centrum (inte långt alls).

Visst gäller garantin men jag känner också att det är nog med att man flyttar till en ny ort och från alla gamla kompisar. Vet inte om jag klarar av att låta sonen gå på ett dagis några månader/ ett år och sedan flytta honom igen.

Mottager gärna tips om bra öppna förskolor! Idag går vi till en jättejättebra i Solna men känns konstigt att behöva åka hit när man har flyttat.

Det nya tror jag också det ligger vid Malmvägen. Jag förstår också hur du tänker när det gäller sonen. Det är precis så jag känner också, men samtidigt vill man ju inte hålla honom hemma heller i väntan. Han behöver den sociala biten. Svårt, men vi får väl ta det från att erbjudande kommer

Ja jag har kollat på dem och sen även Linné som iofs tillhör Häggvikssidan. Samt två som ligger nära E4:an eftersom vi jobbar i Kista, liksom på vägen ändå.  

Har hört mycket gott om de två öf som finns i Tureberg i allafall. Ena på Malmvägenområdet och ena bortanför buss stationen.
  • KMJ

Vad det gäller öppna förskolor, så finns det en som heter "Mysebo" som "Inspira" driver den är jätte bra och ligger en liten promenad bort från centrum. Jag har gått på "Vallaren" som är närmare här åt Helenelund. Har hört att den som ligger precis vid norrvikens p-station ska vara jätte bra också.

• strojes

Akvariet är nog det du menar KMJ och den håller till i Scoutstugan på Kistavägen 11 (har jag för mig). Vid Rotebro station finns Kosmos (som också är i Inspiras regi) som är mycket trevlig.

• nica83

Den som heter Blå Hästen Öppna förskola? Ligger i närheten av Pingstkyrkan och drivs av Inspira. Någon som varit där?

• KMJ
    nica83 skrev 2011-02-21 12:59:12 följande:

Den som heter Blå Hästen Öppna förskola? Ligger i närheten av Pingstkyrkan och drivs av Inspira. Någon som varit där?

Blå Hästen är ett samlings namn för alla Inspirat öppna förskolor.

Vallaren
    Mysebo
    Blå stallet
    Akvariet
    Kosmos

är öppna förskolor som alla drivs av Blå Hästen om jag fattat det rätt.
Svar på tråden Förskolor i Sollentuna??!