• carroegirl84

Vill delamma/ fasa ut amningen

Hej
    Har efter många tårar och dåligt samvete beslutat mig för att amning inte riktigt fungerar för mig för att jag ska orka och må bra.

Skulle därför gärna vilja ha lite tips och råd hur jag ska gå tillväga på bästa sätt för att kunna byta ut amningen mot ersättning.

Vad ska jag tänka på? hur många mål kan jag byta ut? vill så småningom helt få bort amningen men i vilken takt kan man byta ut för att min bebis ska må bra och jag inte ska få ont i brösten/mjölkstockning?

• Svar på tråden Vill delamma/ fasa ut amningen
  • Candra

Jag började byta ut i den amning jag tyckte var jobbigast först (natten) och så blev det mer och mer. Tog nog två-tre veckor från det att jag började delamma till det att jag slutade helt. Dottern fick inga problem av det, men vi tillsatte lite rapsolja i flaskan till att börja med för att hålla igång magen. Ersättning är så snällt för magen, så du behöver inte oroa dig, men däremot så passar olika sorter bäst för olika barn, men det är bara att prova sig fram. Här passade semper bäst, hipp fick hon ont i magen av. Nestlé gick också bra.

• yes79

Jag delammade i ca en månad, det var inte tanken att sluta amma helt utan att ge tillägg då hon gick upp så dåligt, men hon älskade flaskan och låg mest och myssnuttade vid amningen och min mjölk sinade, när hon började gallskrika varje gång jag skulle amma slutade jag helt, jag mådde så dåligt för att jag ville sluta amma, men jag hade inte mycket mjölk kvar (anledningen till att hon skrek antagligen) och behövde inte pumpa en enda gång utan det spände lite i någon dag sedan var det över!

Men så här gjorde jag: Vi började med att amma och efteråt ge henne flaska blandade hälften bröstmjölk och hälften ersättning ett par dagar tills hon hade vant sig vid ersättningen. Sedan ammade jag först och gav ersättning efteråt. Jag började också efter ett tag hoppa över ett nattmål och maken gav henne ersättning så att jag skulle få sova!

Hon tålde inte Nan1 som vi fick på neonatalen, utan spydde massor, men vi bytte till Babysemp1 och då gick det bra, men vi har haft tur hon har varit helt bra i magen av ersättning och det har varit mysigt att flaskmata, jag slutade snabbt känna mig skyldig då matningen gick så mycket lättare (inge mer amningsnapp och gallskrik) och maken kunde hjälpa till så med mer sömn blev allting så mycket lättare och jag kunde njuta av att vara mamma!

Svar på tråden Vill delamma/ fasa ut amningen