• Niinis

återkommande halsfluss? hjälp!!

både jag och sonen har haft återkommande halsfluss under 3-4 veckor. Sonen på 6 år är inne på tredje rundan nu med halsfluss och jag är inne på andra rundan. Vi har både ätit kåvepenin i 10 dagar, han har även ätit cefadroxil sandoz i 10 dagar, och nu skrec läkaren ut amoxicillin till både oss. Men hur vanligt är detta egentligen, börjar bli orolig juh, ska det aldrig gå bort??? Någon som vart med om liknande och vad skrev läkaren ut för penicilin/antibiotika då? verkar som det finns delade åsikter om det också, ena läkaren sa att man ska äta cefadroxil om penicilin inte hjälper, andra tyckte inte det och skrev ut amoxicillin istället.

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!!

• Svar på tråden återkommande halsfluss? hjälp!!
  • Flickan och kråkan

Jag fick tre gånger på raken en gång, då visade det sig att vi hade andra i familjen som var smittbärare men inte sjuka. Jag smittades alltså på nytt när antibiotikan tagit och bara att börja om från början. Finns det någon mer i er familj, i så fall bör han/hon ta halsprov för det kan mycket väl vara han/hon som smittar om er hela tiden.

• Niinis
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-03 12:49:10 följande:
    Jag fick tre gånger på raken en gång, då visade det sig att vi hade andra i familjen som var smittbärare men inte sjuka. Jag smittades alltså på nytt när antibiotikan tagit och bara att börja om från början. Finns det någon mer i er familj, i så fall bör han/hon ta halsprov för det kan mycket väl vara han/hon som smittar om er hela tiden.
    jahaa? så man behöver inte ha symptom? i familjen finns också min man som aldrig blir smittad av halsfluss, och så vår lilla dotter som är 1,5 år och hon har heller inte fått detta, på henne tog man ett halsprov en gång för ca 1 månad sedan och det var negativt. kan det vara min man då?? fast han inte har symptom?
  • Flickan och kråkan
    Niinis skrev 2011-01-03 13:01:11 följande:
    jahaa? så man behöver inte ha symptom? i familjen finns också min man som aldrig blir smittad av halsfluss, och så vår lilla dotter som är 1,5 år och hon har heller inte fått detta, på henne tog man ett halsprov en gång för ca 1 månad sedan och det var negativt. kan det vara min man då?? fast han inte har symptom?
    Jajamensan. Vanligt att det är så när man åker på det flera gånger på raken. Jag är känslig och åker på halsfluss så fort någon pratar om det. Min syster och mamma har aldrig haft halsfluss men varit bärare. när jag fick det så var det min mamma som var bärare. Hon fick en kur också och sedan ingen mer halsfluss.
  • Niinis
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-03 13:09:14 följande:
    Jajamensan. Vanligt att det är så när man åker på det flera gånger på raken. Jag är känslig och åker på halsfluss så fort någon pratar om det. Min syster och mamma har aldrig haft halsfluss men varit bärare. när jag fick det så var det min mamma som var bärare. Hon fick en kur också och sedan ingen mer halsfluss.
    då ska han absolut kollas!! tack för rådet!
  • lisa73

Gammal tråd, men hur gick det? Sonen har fått halsfluss efter 2 dagars uppehåll med kåvepenin. Fick nu kåvepenin igen!? Dottern bar på det, men kan hon verkligen ha smittat honom på 2 dygn.

• lisa73

Läser på 1177 att det tar 2-4 dagar innan symtomen visar sig. Han tog sista dosen en kväll o 2 kvällar senare visade han symtom!

Svar på tråden återkommande halsfluss? hjälp!!