• dna rna

Prematur vattenavgång med första barnet- hur gick det med andra?

Ni som fick för tidig vattenavgång med första barnet (och EJ hade en infektion), hur gick det med andra barnet?
    Mitt barn föddes pga av vattenavgång i v 32 och nu undrar jag vad risken är att det händer igen.

• Svar på tråden Prematur vattenavgång med första barnet- hur gick det med andra?
  • Nova82

Min första dotter kom i v 31+3, tidig vattenavgång. De trodde det berodde på en infektion, men hittade inget efter förlossningen. Min andra dotter föddes i v 28+2. Ingen infektion där heller. Där gick inte vattnet utan värkarna satte igång. De försökte stoppa värkarna, men det gick inte. Drog bara ut på dem i ett dygn innan hon kom.
    Men de sa till mig när jag var gravid med nr 2 att det finns inget som säger att bara för att man får prematur en gång så behöver det inte bli så igen..

Swallowing pride never choked anyone
  • Kazeer

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Blev igångsatt knappt fyra veckor senare. Vad vattenavgången berodde på har jag inte fått någon förklaring till. Jag hade mycket sammandragningar och troligtvis mycket fostervatten.

När jag väntade andra barnet, blev jag inlagd i vecka 33+0 p g a högt blodtryck och tillväxthämmad bebis (första barnet föddes också tillväxthämmat). Jag låg inne tills det blev dags att plocka ut sonen i vecka 35+3, eftersom han inte mådde bra i magen.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • dna rna

Ok. Är nämligen gravid igen och lite orolig när barnet kan tänkas komma. Nu gick det ju väldigt bra med första barnet, men aldrig kul att vara på Neo med allt vad det innebär. Och riskerna för barnet som man kanske inte upptäcker förrän senare...

Jag har för mig att en läkare sa att det är en lite högre risk att föda för tidigt andra barnet ifall första också var för tidig. Men hoppas inte förstås!

Någon mer med erfarenhet?

• Dalva

Mitt första barn föddes i vecka 30+3 (efter blödningar, sd och vattenavgång, oklart varför, ev. pga uvi). Mitt andra barn föddes i vecka 39+6. Läkarna sa att det var 15-20% risk att jag skulle få ytterligare en prematur.

• twinstar

Min dotter kom i vecka 34 efter spontan vattenavgång.
    Hade flera tecken tidigt som visade att det var på g med sammandragningar etc men inget togs på allvar av vården. Vattnet gick 6 på morgonen och fyra timmar senare var hon ute.

Min son föddes i vecka 37. Då hade jag varit sjukskriven med vila sen vecka 26. Det började med förvärkar i två veckor, sen startade det med att slemproppen gick. Värkarna kom igång. Blev snabbt starka och förloppet snabbt. Lika snabbt som sist. Det tog också fyra timmar efter värkstart och vattnet gick på tredje krystvärken.

• dna rna

Liley och twinstar: Skönt att höra att andra barnet kom senare än det första.

Så 15-20 % risk att föda för tidigt alltså, det låter ganska lovande i alla fall.

• Dalva

Skrev fel, barn nummer två kom i vecka 40+6, gick alltså en vecka över tiden. Kändes som en revansch!

• dna rna

Ja, men vilken revansch! Härligt att höra!

• lerumstessan

puffar upp tråden då jag fick min dotter efter spontan vattenavgång i v. 34+4. Imorgon är jag 34+0 i min andra graviditet och givetvis jättespänd på denna veckan som kommer nu........

~¤~Ally 090617 + lillebror i magen BF 110223~¤~
  • dna rna

lerumstessan, du måste berätta hur det går!

• lerumstessan

Ok det ska jag, imorgon 34+4, dagen då min dotter kom, känns nervöst på något vis men jag går säkert över tiden nu bara för det......Flört

• twinstar
    lerumstessan skrev 2011-01-16 20:58:29 följande:
    Ok det ska jag, imorgon 34+4, dagen då min dotter kom, känns nervöst på något vis men jag går säkert över tiden nu bara för det......Flört
    Jag var rejält spänd vecka 34+5 då min dotter kom men inget hände alls den dagen. Födde istället 37+4.
  • lerumstessan
    twinstar skrev 2011-01-16 21:25:55 följande:
    Jag var rejält spänd vecka 34+5 då min dotter kom men inget hände alls den dagen. Födde istället 37+4.
    Jag kan säga att jag har tänkt på dig en massa gånger eftersom jag vet att du födde nästan samtidigt som mig förra gången men nu gick till 37+4 så jag hoppas jag kan gå lika länge som dig. Vore perfekt att få lite tidigare men ändå fullgånget liksom.....
    Du gick också sjukskriven med kort tapp och Sd ganska länge va? Hur kort var din tapp?
    Vad vägde bebbe nr 2 jämfört med 1:an?
    Många frågor blir det......Flört
  • twinstar

Lerumstessan: jag var sjukskriven från vecka 26 och året ut och sonen kom på nyårsdagen så det var verkligen timat.

Min tapp var två cm. I vecka 29 gick slemproppem (första gången).

Min dotter som föddes i vecka 34 vägde
    2245 och sonen i vecka37 vägde3260.

Det var inte värre att föda nr 2 trots ett kilo mer. Same same tyckte jag.

Svar på tråden Prematur vattenavgång med första barnet- hur gick det med andra?