AaronElina skrev 2011-01-05 16:58:05 följande:
Pamilya: okey , intressant :) kan du berätta på ett ungefär hur en dag i skolan ser ut? hur funkar dom här dagböckerna som man använder sig av mellan lärare o förälder
Jag kan berätta om förskolan 1-3 år,
Förr började sonen kl 7 och då åt de frukost tillsammans, de hade lite fri lek efter det,. Vid nio börjar man röra sig ut. Ett extra plus är att på vår Vittra så lägger de ner mycket tid och energi på att barnen själva ska klara av saker. Som vid utgång, på en dörr har de klistrat upp bilder på olika klädesplagg som kan behövas när man går ut, så barnen själva är väldigt delaktigt i allt de gör. Här jäktar man inte på barnen kläderna utan här bygger man upp självförtroenden! Det är häftigt när ens 1 åring själv börjar försöka klä på sig (även om det inte rikitgt går så förstår han principerna och så). Fruktstund på förmiddagen. Sedan är det samling inne, sång och så innan maten. De har mindre tillbringare så barnen själva kan ta dryck. Sedan är det tupplur, sedan forstätter dagen. De har oftast ett tema som knyter ihop dagen. Under hösten var temat HÖST ;) och de samlade löv och kottar, målade med löv, sjöng och pratade om hösten.
Alla barnen har sin egen ansvarspedagog. Ibland så kanske man stannar inne med en grupp barn och hittar på något medan de andra är ute.
IUP-boken är toppen. Varje vecka så får vi en bild på våran son på nåt han gjort under veckan och så har hans ansvarspedagog skrivit lite om veckan som gått. Sedan skriver vi föräldrar en kommentar om det som ansvarspedagogen har skrivit, vi brukar även skriva om hur veckan varit hemma och om nåt speciellt har hänt.
Jag upplever verksamheten som väldigt lugn. Vi trodde att ljudnivån skulle bli hemsk för de vistas på stora öppna ytor och högt i tak men jisses va tyst det är. Även om barnen stojar runt så är det en låg ljudnivå, det måste vara skönt för både barn och vuxna. Vi är mer än nöjda med Vittra. Vi har ju trots allt vår son där flera timmar i veckan och det känns skönt att lämna honom på en förskola som stärker honom som individ.