• AaronElina

Vittra alt Montesori

hej, i komunen jag bor  järfälla finns det 2 skolor som intresserar mig inför barnens skolgång. Vittra samt Montesori.  När jag läser deras material tycker jag det k'nns som dom påminner om varandra m att arbeta med Individen som det så fint heter ( vilket kanske är en självklarhet för mig) men iaf nu förstår-    nu vill jag gärna höra av er som har mer erfarenhet  av dessa 2 olika skolfomer.  vad rekomenderar ni?? bra/ dåliga erfarenheter
    allt är av intresse   tack

• Svar på tråden Vittra alt Montesori
  • crazy mom

Jag har ett barn i Vittraskola. Mycket mycket är ju nytt för en förälder som mig som gått i en klassisk kommunal skola med skolbänkar och vanliga klassrum.Men hittills är jag supernöjd med skolformen.

Är även förtjust i Montessoripedagogiken,

Om jag varit du så skulle jag besökt båda skolorna, tittat geografiskt på var grannars barn går i skola, pratat med elever på båda skolorna. (många frågar föräldrarna men jag tycker barnens tankar är mycket viktiga)

• AaronElina

ja precis  tack  ska se om det är öppethus snart- :D  känns som ett viktigt val att vlja rätt skola!   hur ser ditt barns dag ut på vittra ??

• pamilya

Jag har mitt barn på en vittraförskola och trivs utmärkt! Vittra använder sig väl av Montessoripedagogiken om jag inte minns fel.

Mina småbröder bytte från en kommunal skola till Vittra och skillnaden blev enorm. Deras ordförråd blev större och deras självkänsla växte. Ena brorsan som alltid varit en eller flera nivår högre än sina jämnåriga fick äntligen utrymme att utvecklas. Han fick hoppa upp en klass och började läsa gymnasiematte istället.

Jag har bara positiva saker att säga om våran Vittra men kolla upp skolorna själv, gör ett studiebesök!

• AaronElina

Pamilya: okey , intressant :)    kan du berätta på ett ungefär hur en dag i skolan ser ut? hur funkar dom här dagböckerna som man använder sig av mellan lärare o förälder

• pamilya
    AaronElina skrev 2011-01-05 16:58:05 följande:
    Pamilya: okey , intressant :)    kan du berätta på ett ungefär hur en dag i skolan ser ut? hur funkar dom här dagböckerna som man använder sig av mellan lärare o förälder
    Jag kan berätta om förskolan 1-3 år,
    Förr började sonen kl 7 och då åt de frukost tillsammans, de hade lite fri lek efter det,. Vid nio börjar man röra sig ut. Ett extra plus är att på vår Vittra så lägger de ner mycket tid och energi på att barnen själva ska klara av saker. Som vid utgång, på en dörr har de klistrat upp bilder på olika klädesplagg som kan behövas när man går ut, så barnen själva är väldigt delaktigt i allt de gör. Här jäktar man inte på barnen kläderna utan här bygger man upp självförtroenden! Det är häftigt när ens 1 åring själv börjar försöka klä på sig (även om det inte rikitgt går så förstår han principerna och så). Fruktstund på förmiddagen. Sedan är det samling inne, sång och så innan maten. De har mindre tillbringare så barnen själva kan ta dryck. Sedan är det tupplur, sedan forstätter dagen. De har oftast ett tema som knyter ihop dagen. Under hösten var temat HÖST ;) och de samlade löv och kottar, målade med löv, sjöng och pratade om hösten.
    Alla barnen har sin egen ansvarspedagog. Ibland så kanske man stannar inne med en grupp barn och hittar på något medan de andra är ute.
    IUP-boken är toppen. Varje vecka så får vi en bild på våran son på nåt han gjort under veckan och så har hans ansvarspedagog skrivit lite om veckan som gått. Sedan skriver vi föräldrar en kommentar om det som ansvarspedagogen har skrivit, vi brukar även skriva om hur veckan varit hemma och om nåt speciellt har hänt.

Jag upplever verksamheten som väldigt lugn. Vi trodde att ljudnivån skulle bli hemsk för de vistas på stora öppna ytor och högt i tak men jisses va tyst det är. Även om barnen stojar runt så är det en låg ljudnivå, det måste vara skönt för både barn och vuxna. Vi är mer än nöjda med Vittra. Vi har ju trots allt vår son där flera timmar i veckan och det känns skönt att lämna honom på en förskola som stärker honom som individ.
  • Miss Lau

Mina barn går i en Montessoriskola och vi är supernöjda! En otrolig skillnad om jag jämför med hur det var när jag själv gick i en "klassisk" skola, fast å andra sidan har väl den kommunala skolan också utvecklats sedan dess

Att besöka skolorna tycker jag låter utmärkt för oavsett pedagogik krävs det engagerad och bra personal för att få det att fungera.

Svar på tråden Vittra alt Montesori