Heltidsjobb, familj och hästar hemma. Går det för er?
Som rubriken säger: Hur får ni det att fungera med heltidsjobb, familjeliv samt hästar hemma på egen gård?
På vilken nivå kan ni lägga hästeriet?
Berätta hur ni har löst det :)
Som rubriken säger: Hur får ni det att fungera med heltidsjobb, familjeliv samt hästar hemma på egen gård?
På vilken nivå kan ni lägga hästeriet?
Berätta hur ni har löst det :)
Det funkade inte alls
Delvis för att jag har väldigt mycket av familjeansvaret, men jag hinner knappt jobba 75% och ta hand om familjen. Hästarna hamnade på någon kant längst ut dit jag tvingade mig några ggr/v. Som tur var skötte min syster det mesta av ruljansen och jag hade någon fodring/dag, men hade inte tid att rida och pyssla och gå ut och bara vara i stallet som jag trott
Det slutade med att vi sålde av unghästarna och skippade eget stall för det slet för mycket på syrran som jobbade heltid och hade stalltjänsten och jag hann ju aldrig rida direkt iaf.
Hästeriet är på nivå noll. Det funkar inte alls för mig att ha häst på stall, jag vill göra lösdrift.
Vi har fyra hästar jag jobbar fn 75% och min fru är hemma med sonen (10 mån) och jobbar så mycket eftermiddagar/kvällar/nätter/helger hon kan då jag är hemma (dvs vissa dagar så ses vi i dörren..).
Så här långt fungerar det inte så jättebra får jag väl säga.. =/
Vi har hästarna på lösdrift vilket ju gör att vi slipper in och utsläpp. Jag tycker det är väldigt skönt att mocka och göra i ordning foder då det är min välbehövliga reflektionsstund (Jobbar som lärare och träffar så mkt folk om dagarna att jag bara behöver få vara helt själv en stund) men vi lägger rätt mycket tid på pyssel som hör hästarna till - fixa med stall och hagar och hämta hö och halm osv.
Däremot har jag svårt att hinna med ridningen! Det blir mest på helgen och någon vardag i veckan. Jag är för trött när jag kommer hem från jobbet för att orka med både det och familj och att jobba hemifrån (2h/dag i snitt) och i nuläget har vi inget ställe att rida på då vår strålkastare bara täcker ett fält som är plöjt i år. Jag hade varit nöjd om jag på en vecka hade hunnit med ett pass för tränare, ett pass i ridhuset och två uteritter och det är väl egentligen inte omöjligt... "Problemet" är bara att jag egentligen har 2 (eller 1,5 iaf) häst att hålla igång + en unghäst att aktivera, och den ekvationen kommer jag nog aldrig att få att gå ihop =(
Vi försöker slå många flugor i en smäll genom att promenera hundar, barn, oss själva och hästar på en och samma gång och de dagar man får till detta så känner man ju sig rätt nöjd :)
Tack för era svar!
Vi har inga barn än, så jag har svårt att räkna ut hur mycket tid det tar med familj.
Vi hade/har en förhoppning om att kunna ha två hästar på lösdrift, en till mig och en till sambon. Vi tänkte att vi nog får lägga hästambitionerna på skogsmulle-nivå för att inte bli besvikna...
Men vi får väl se om det alls kan gå ihop sig. En bra början kan nog vara att hyra hästar över en sommar. Tycker man att det är jobbigt då lär man ju inte överleva vintern... ;)
Jag har två hästar som jag tränar och tävlar, för närvarande på MsvA-nivå, tidigare upp till svår klass med annan häst.
Jag har tre hästar i stallet hemma. Jag jobbar ca 90% »vanligt jobb« OCH är tränare med ca 20 elever i veckan.
Jag har inga barn (och kommer ej skaffa) men sambo som jag vill hinna umgås med så mkt som möjligt!
Jag löser det geom TIDIGA mornar och två bra medryttare. Varje morgon rider jag EN häst i ridhuset. Någon dag en morgon + en kväll. Dvs varje häst går 3-4 dagar per vecka ren dressyrträning. Medryttarna rider ut 1-2 dagar och så har de en vilodag, ibland två.
Funkar, även om jag inte har tid att hänga framför TVn precis men det är väl inget negativt...
Vi har egen gård med plats för 2 hästar, 2 barn (under 3 år) samt ett gäng hundar och lite höns.
Hade inte hästarna funnits i mitt liv redan innan barnen kom så hade jag väntat med att skaffa några tills barnen blivit lite mer självgående.
Men så ser nu inte verkligheten ut...
När vi tidigare i vinter fick ta bort den gamla hästen så stod jag mellan att skaffa ponny eller en inackordering. Valet föll tillslut på det senare och det har jag inte ångrat en minut.
Hästarna går i huvudsak på lösdrift men stallas in på em för att få kraftfoder, ridas etc, sedan släpper jag ut dem vid kvällsfodringen.
Det tunga passet är alltså em passet och min inackordering tar 2-3 dgr/v medan vi sköter resten. Min man är ingen hästkarl men eftersom övriga pass bara handlar om vatten o hö så fixar han det galant =)
Jag tränar min häst i snitt 3 kvällar i v efter att vi lagt barnen (dvs efter 19). Skogsmulle med andra ord men mer har jag varken tid eller ork till just nu och hon trivs bra med det.
Övriga kvällar går åt till hundarna och till att slappa!!
Höns däremot rekommenderas å det varmaste om man har små barn, det är jättekul och jättelätt!!
oj, det hinns inte med!!!
har 1 äldre häst som inte rids mkt i vanliga fall pga ålder och krämpor,endast skogsturer då ochdå....
Men jag har 2 barn, bor på landet med cykelavstånd till vårt egna stall där min mamma och jag har varsin pensionär, jag har haft min häst i 17 år och tävlat mkt innan jag fick barn.... när jag var föräldraledig så var jag ju hemma med barnen och kunde inte åka t stallet och rida.... om min mamma tog barnen fick jag rida ensam,sen fick hon åka dit och rida sin ensam.... min man jobbar heltid och har sen jordbruk att sköta..... så han är uppbunden vår och höst, även en del under sommaren och plogning på vintern.... men vi har nu lösdrift så hästarna kan gå in i sina boxar när de vill...finns hö i boxarna och ute,så får de krafttfoder 1 gång per dag.... detta har sparat en massa tid när man inte behöver släppa in och ut och fodra flera ggr per dag... men jag rider kanske max 1 gång i veckan, men mannen är inte intresserad av hästarna så det är mest gnäll om att hästen kostar och tar tid.... men att hålla igång en häst i kondis fungerar inte om man inte ha hjälp med barnen ! jag har valt att lägga min tid på barnen eftersom hästen är så gammal och inte behöver tränas och hållas igång... men vet folk som tränar och tävlar och tar med sig barnen om helgerna på tävling och på vardagskvällar på träning,vilket jag tycker är synd... är jättesugen att börja med hoppning igen, men jag får vänta till barnen blir större, och pga ekonomin.
Jag har 2 barn på snart 3 och 4.5 år samt heltidsjobb mm.. Måste säga att först nu känner börjar jag känna att det finns någon som helst möjlighet att hinna rida.. Vet dock inte om det kommer att gå men känner att nu vill jag i alla fall försöka.. Jag får dock erkänna att jag aldrig har varit intresserad av att bara skogsmullerida utan ska jag rida vill jag det ska bli minst 4-5 dagar i veckan varav träning för tränare 1 gång i veckan.. Insåg när jag blev gravid att detta inte funkade och började avla istället.. Nu när min ena uppfödning är 3 så hoppas jag att jag ska hinna ha tid för henne.. Jag har hästarna hemma på gården (2 halvblod och ungarnas shettis..) och de går inte på lösdrift (dock har vi en lösdrift så när jag bara hade 2 unghästar gick de där..
Som sagt om man ska hinna rida när man har bebis/små barn så måste sambon var med på det fullt ut. Det är svårt att hinna med och oftast så känns det inte värt den stressen som det ger en.. Jag har hela tiden haft hästarna här hemma (mellan 2-5 st under dessa 5 åren) så jag har haft pysslet bara inte ridningen.. Utan hästar hade jag inte kunnat vara - de är en del av mitt liv och utan dem mår jag inte bra..
nä utan hästar,vad ska man då göra . försökte också med avel,men stoet var lite för gammalt.... att köpa kostar så mkt på en gång.... men man måste ha stöd av familjen för att det ska fungera.