• Karla79

Svårt att få röntga bäckenet efter komplicerad förlossning?

Min förlossning slutade i akutsnitt då barnet låg i framstupa ansiktsbjudning. Då jag har en bekant som råkade ut för samma händelse två gånger och vid efterföljande bäckenröntgning upptäckte att bäckenet var spegelvänt vilket var orsaken, vill jag gärna röntgas om jag blir gravid igen och i så fall göra planerat kejsarsnitt (det är omöjligt att föda i framstupa ansiktsbjudning).

Är det någon som har erfarenhet av hur svårt det är att få en sådan röntgen redan efter en komplicerad förlossning? Jag undrar eftersom läkaren på gyn sa att man röntgar först efter att det hänt 2 ggr, vilket jag tycker ger onödig oro i mitt fall.

• Svar på tråden Svårt att få röntga bäckenet efter komplicerad förlossning?
  • goabarn77

Mitt bäcken röntgades för att utesluta för trångt bäcken efter en förlossning som slutade i akut snitt. Jag bad om det och fick det. Tycker inte det borde vara besvärligt! Hoppas du får det.

• goabarn77

Hmmm.... Tror min dotter låg som ditt barn. Hade inte roterat färdigt, satt fast med huvudet. De såg hennes lockar, men det hjälpte dessvärre inte.

• Fjärilslarven

Min förlossning slutade också i akutsnitt då sonen helt enkelt inte kom ut sista biten. Jag fick direkt frågan om jag ville göra en bäckenröntgen, så jag upplevde det ju som väldigt enkelt att få en röntgen. I mitt fall så visste de inte om det berodde på att sonen låg snett eller om mitt bäcken var för trångt. Mitt bäcken är f ö helt normalt visade det sig, så nu har jag lite ångest över hur det ska bli nästa gång...

• Karla79

Sonen låg med ansiktet framåt (barnmorskan kände ögonen med sina fingrar) och nacken bakåtböjd, försöker man föda så kan nacken brytas :(

• goabarn77
    Karla79 skrev 2011-01-01 21:07:15 följande:
    Sonen låg med ansiktet framåt (barnmorskan kände ögonen med sina fingrar) och nacken bakåtböjd, försöker man föda så kan nacken brytas :(
    Oj!Rynkar på näsan
Svar på tråden Svårt att få röntga bäckenet efter komplicerad förlossning?