• Leiben

mjölkstockning - som håller i sig i flera veckor....

Det är är andra gången på mindre än 2 månader som jag får en rejäl stockning som börjar md lite ont men eskalerar till feber, frossa och tom kräkningar. Sist satt stockningen i ett par veckor innan knölen och rodnaden var borta.

Det är typ på samma ställe på samma bröst. Fattar inte varför det blir så just där och varför det slitter i så länge. Produktionen blir så rubbad efter. Pumpa går inte för det sprutar inget på den sidan av bröstet där stockningen är.

Sista ammade jag och åt ipren i nån dag och hade värme på. dock borde inte värme gynna en inflammation i vävnader eftersom värme ökar svulnad!!!

Någon annan med återkommande och långvariga stockningar? 

• Svar på tråden mjölkstockning - som håller i sig i flera veckor....
  • Oj vad det blåser

Hade till och från i flera månader. Fick lov att äta Lecithin för att det skulle ge med sig. Hade dessutom en bakterie infektion som maskerade sig som mjölkstockning så en penicillinkur behövdes också. Ring BB och be dem ta prover på dig. Jag fick åka in och ut på BB i fem månader för alla möjliga olika besvär man kan ha på brösten.....jätte drygt. Kunde inte heller pumpa, så jag fick typ bita i något hårt och amma ändå.

• solstugan

Jag fick mjölkstockning när minstingen va 6 dagar. jag vaknade med över 40graders feber och kunde inte resa mej ur sängen av smärta. jag fick ha ett lakan som jag "band" runt mej som jag höll i så inte brösten skulle röra sej när sambon drog upp mej. fy så hemskt det va!
    jag åkte in till bb samma dag och fick penicillin för jag va jätteröd på ett så stort område och hade så ont.
    men dom sa att även om jag äter penicillin så kan det komma tillbaka så försvinner inte knölen kan jag få åka in igen.
    som jag fattade det är det som en stor "finne" inne i bröstet vid mjölkstockning. den krymper ju när man äter penicillin men försvinner den inte helt får man åka tillbaka så läkaren får suga ut det sista varet med en spruta. det kanske är det som gör att det kommer tillbaka hos dej, att det inte försvinner helt.

• Oj vad det blåser
    solstugan skrev 2011-01-01 21:53:32 följande:
    Jag fick mjölkstockning när minstingen va 6 dagar. jag vaknade med över 40graders feber och kunde inte resa mej ur sängen av smärta. jag fick ha ett lakan som jag "band" runt mej som jag höll i så inte brösten skulle röra sej när sambon drog upp mej. fy så hemskt det va!
    jag åkte in till bb samma dag och fick penicillin för jag va jätteröd på ett så stort område och hade så ont.
    men dom sa att även om jag äter penicillin så kan det komma tillbaka så försvinner inte knölen kan jag få åka in igen.
    som jag fattade det är det som en stor "finne" inne i bröstet vid mjölkstockning. den krymper ju när man äter penicillin men försvinner den inte helt får man åka tillbaka så läkaren får suga ut det sista varet med en spruta. det kanske är det som gör att det kommer tillbaka hos dej, att det inte försvinner helt.
    Det är bröstböld och inte en mjölkstockning. Bröstböld är värre och TS kan mycket väl ha en början till bröstböld. Hade själv början till bröstböld så det kom ut var och blod när jag ammade. Märktes eftersom sonen kräktes blod.
  • Leiben

oj hjälp! låter illa med det där med böld och var och skit. det kändes dock som det släppte helt sist och var bar i ett par veckor.

har någon provat ett sånt där sprej? nu vill jag göra något åt det här så det inte kommer tillbaka hela tiden. jobbigt om man ska håll apå hit och dit och inet få rätt hjälp med det från början :(

var på amningsmottagningen ang förra men då när dagen för besöket kom så var det så bra så de sa bara att jag gjort rätt och att det var "skönt" för mig att ha sluppit penicilin. de sa att han tag rätt och trodde det var åtsmitande bh/ kläder. kanske slå dem en signal igen då iaf just för att det redan är tillbaka och nu har jag ju verkligen varit försiktig med tryck.

tack för era svar iaf och tråkigt att ni har fått lida så.

solstugan: ja det gör asasasont att röra sig så bröstet ändrar läge. jag är ju också jätteröd nästan ända upp i armhålan går det fast idag är det mindre ilsket än igår så det har iaf pikat. jag vill bara bli av med det och se till att det inte kommer tillbaka.

• Oj vad det blåser

Fick en sån där spray av en uska på BB, men det hjälper bara att det rinner till lite lättare. Kan vara bra om man spänner sig för att det gör ont. Du kan ju be om en och testa. Men jag tycker nog att du ska kräva att de tar prover på mjölk och bröstvårta för att utesluta bakterier och svamp.

Och är det en herderlig mjölkstockning så hjälper det bra om man lägger barnets haka där själva stockningen är. Så om det är uppåt så får du nästan ligga och lägga barnet med benen uppe vid ditt huvud och huvudet ned mot din mage (svårt att förklara, hoppas du förstår). Sedan funkar det ganska bra att massera hårt ut stockningen samtidigt som barnet äter, det gör ont med det hjälper.

Surfa också runt på amningshjälpens hemsida så kan du hitta jättebra tips.

Läs bla om white spots. Det var min BVC sköterska som tipsade mig om just detta och sa att jag kunde äta Lecithin kapslar för att underlätta. 

• Leiben
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-01 22:03:10 följande:
    Det är bröstböld och inte en mjölkstockning. Bröstböld är värre och TS kan mycket väl ha en början till bröstböld. Hade själv början till bröstböld så det kom ut var och blod när jag ammade. Märktes eftersom sonen kräktes blod.
    men tror du det kan vara så illa? det började torsdag och idag är det mkt bättre. Det röda är mindre rött och mindre ömt. och jag har inet alls särskilt ont när jag ammar. dock är hela stora partiet som spännar från vårtan i mitten till nästan under armhålan foortfarande väldigt hårt men det har alltså vänt.

ska iaf ringa bvc i morgon. vill testa sån där spray. tycker det är jobbigt att produktionen blir så slö länge efter också.

fattar inte hur man ska kunna förebygga det när man inte vet den utlösande faktorn. förra ggnnär jag fick problem var jag ju på amningsmottagningen (dock när det var över typ) och de sa att han ammade perfekt.

jag vill ha mirakelmedicin direkt det börjar ömma så man slipper feber och frossa och bli så jäkla dålig!
  • Leiben

så här står det i sthlms läns landstings vårdprogram om bröstkomplikationer:

Definitioner av bröstkomplikationer

Mjölkstockning

Ett avflödeshinder, så kallad mjölkstockning uppstår, i en eller flera

mjölkgångar. Mjölken kan inte passera utan ”stockar” sig, det kan

kännas som en förhårdnad i bröstet som vid detta stadium är det

enda symtomet. De flesta mödrar märker inte av tillståndet, som

oftast försvinner av sig självt vid fortsatt amning.

Bröstinflammation

På grund av ett avföldeshinder pressas bröstmjölken ut i kapillärer

och bindväv runt området och immunförsvaret reagerar, en bröstinflammation

(inflammatorisk mastit), uppstår utan att någon infektion

Regionalt vårdprogram – Bröstkomplikationer i samband med amning, utgåva II

Medicinskt programarbete

- 16 -

forts.

föreligger. Man ser förhöjda leukocyter och förhöjt CRP i serum, men

inga patologiska bakterier i mjölken. En eller flera större resistenser

kan kännas i bröstet, med eller utan kraftig ökning av kroppstemperaturen.

Bröstinfektion

Bakterier har kommit in i bröstet – en bröstinfektion, (infekterad

mastit), uppstår. Mamman har förhöjda leukocyter, förhöjt CRP i

serum och patogena bakterier kan även förekomma i mjölken. En

eller flera resistenser kan kännas i bröstet. Det är vanligt med kraftigt

förhöjd kroppstemperatur. Sår på bröstvårtan finns oftast, eller

i anamnesen.

Bröstabcess

Var börjar bildas i bröstet, det har uppstått en bröstabscess. Smältning

kan ske, området kan gå i nekros. Området kan kännas fluktuerande,

huden kan se lite glansig ut och bröstvårtan kan vara förskjuten åt

något håll. Temperaturökning är vanlig, men oftast inte så kraftig som

vid inflammation/infektion, med eller utan intensiv smärta. (Thomsen,

1883, 1984, Lawrence, 1999). Troligen tar det flera veckor att

utveckla en abscess.

• Leiben

då tippar jag på bröstinflammation för egen del enligt dessa definitioner

• Oj vad det blåser

Tycker att den där beskrivningen var lite knepig, men jag är ju inte doktor heller.

Min BVC sköterska sa såhär. När det blir en mjölkstockning som håller i sig ett tag, så får man egentligen mjölkförgiftning. Alltså det kommer mjölk ut i blodet och man får feber och reagerar på det precis som en förkylning. Det är därför man blir så dålig av det. Det bästa med att bli av med dessa besvär är att amma så mycket det bara går och ta reda på om man har något som klämmer. Man kan behöva sova med en kudde mellan armarna ifall man ligger på sidan så man inte klämmer brösten. Man ska skippa BH. Och ta alvedon och änvända sån där spray.

• Leiben

jag tar antinflammatoriskt typ ipren. det ska man ju inte när man är gravid med ok vid amning sa de på amningsmotagningen. alvedon har ingen sån effekt, endast smärtstillande.

• Oj vad det blåser

Jag gick runt med problem från att sonen var 1½ månad tills han var nästan 6 månader. Det misstag jag gjorde var att inte kräva tillräckligt med hjälp och att de skulle kolla upp mig noggrannare. Man SKA INTE BEHÖVA  går runt och ha problem så länge. Går detta inte över för dig efter nån vecka till så kräv att de ska ta prover och inte bara nöja dig med lite ipren. Och be om en sån där spray ifall du tror att det kan hjälpa.

Håller tummarna för att det ska sluta för dig och att du ska kunna få njuta av att du kan amma istället.

• ViKallarMigFörEmelie

Heej, jag har fått en inflammation i vänstra bröstet som jag tror heter ungefär "Inflammatorisk mastit" som man kan få när man ammar. Jag är nu 12 år och har fått det av någon konstig anledning.. Jag är INTE gravid, jag är fortfarande oskuld. Jag har varit på vårdcentralen och "läkaren" som jag var hos sa att det är ganska ovanligt i min ålder. Jag förstår inte hur jag skulle kunna få det.. Min mens hade krånglat och inte fått den på 2 månader för några veckor sedan om det kan ha något med detta o göra (har fått den nu). Tacksam för svar för jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig åt...

Något
Svar på tråden mjölkstockning - som håller i sig i flera veckor....