• UnderYtan

Vårdnadsbidraget

Jag tänkte söka vårdnadsbidraget när min dotter fyller 1 år.

Någon som vet om det är vanligt att man får avslag?
    Det står i reglerna på min kommuns hemsida att man får förvärvsarbeta också, men hur mycket?

Jag ska ringa kommunen och fråga men kontaktpersonen är på långledigt och jag är väldigt nyfiken på detta.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Svar på tråden Vårdnadsbidraget
  • UnderYtan

Är det verkligen ingen av alla er hemmaföräldrar som sökt detta och vet något om det?

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Hanna73

Tror inte att det finns en begränsning i hur mycket man får arbeta. Däremot får ingen av föräldrarna få A-kassa, föräldrapenning eller mer långvarig sjukpenning eller sjukpension under tiden man får vårdnadsbidrag.

Maken hade vårdnadsbidrag med sonen, och det var inga problem att få. Du kan söka innan barnet är ett år, om du tagit ut tilräckligt med föräldradagar, och söka från barnets ettårsdag.

• oktobermammsen

så får du pengarna månaden efter att barnet fyllt 1år. Du kan arbeta hur mycket du vill men får inte anlita barnomsorg  eller gå på ovanstående ersättningar.

jag har vårdnadsbidrag för mina 2 barn

• UnderYtan

Tack så mycket för era svar :) Toppen då vet jag.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Anne69

Om du uppfyller kraven så kommer du att få vårdnadsbidrag. Du har ett barn mellan 1-3 år, har tagit ut minst 250 föräldrapenningdagar på sgi-nivå och nyttjar inte kommunalt finansierad barnomsorg. Dessutom får varken du eller barnets andra förälder ta ut föräldrapenning under tiden - varken för det aktuella barnet eller något annat barn. Inte heller a-kassa tex. Men kolla mer på kommunens hemsida, det brukar stå där.

Svar på tråden Vårdnadsbidraget