• Kiaa

Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?

BF+1 idag så man kan lugnt säga att förlossningen närmr sig - varesig jag vill eller inte!
    Har hela tiden varit inställd på att klara förlossningen enbart med hjälp av bad och lustgas, men nu börjar jag fundera på om det bara är dumt - att utsätta sig själv för mer smärta än vad man måste.
    Saken är den att jag är så sjukt spruträdd. Och bara tanken på att någon ska sticka en stor tjock nål i min rygg känns outhärdlig. Och sen sätter de väl in ett plaströr? Som sen sitter kvar där om jag förstått det rätt. Låter hemskt! Men kanske att det är att föredra ändå?

Vad säger ni andra spruträdda som valt att ta EDA - var det bra eller dåligt?

• Svar på tråden Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?
  • Kazeer

Det är ju inte alls säkert att du känner behov av EDA, när du väl är mitt uppe i förlossningen. När jag väntade mitt första barn, var min plan att gå igenom förlossningen med bad, ackupunktur och lustgas. Jag hade inte helt uteslutit EDA men ville helst klara mig utan. Inte en enda gång under förlossningen tänkte jag tanken att jag ville ha EDA.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • JeanneDArc

Jag är också väldigt spruträdd och fick gå några terapisessioner under graviditeten bara för att klara av blodproverna (är rh- och fick ta fler stycken). Jag ville verkligen inte få en nål i ryggen och ville det inte heller under förlossningen. Därmot lyckades jag ta en petidinspruta i låret. Det kändes lite mindre skrämmande än i ryggen. Jag gjorde som så att jag skrev in i mitt förlossningsbrev att jag var nålrädd men önskade petidin. När bm märkte att smärtan började bli väldigt hög så tog hon upp det och lyckades övertala mig, samtidigt som jag fick lustgav när hon satte nålen. Det gick riktigt bra och jag tyckte det var en bra smärtlindring. Duktig barnmorska som övertalade på ett bra sätt utan att för den sakens skull tvinga.

• brünnhilde

Jag är sjukt spruträdd och har dessutom haft diskbråck så jag valde bort eda, eftersom jag var räddare för eda än hela förlossningen. Det gjorde så ont att jag vrålade efter narkosläkaren när jag var öppen 8 cm, han kom in genom dörren och jag började krysta .

Jag är fortfarande glad att jag inte tog eda, det informeras för lite om riskerna - jag har en bekant som har pemanent nervskada efter eda.

• Namnam

Edan var det bästa med hela förlossningen
    Jag var ytterst tveksam till eda då jag också har svårt för sprutor och nålar men efter ett antal timmar med värkar var det som en piss i havet
    För mig fukade inte lustgasen samma smärta fast med illamående så jag var öppen för all slags smärtstillande närväl var mitt upp i allt.
    Ta inga absoluta beslut i förskott man vet aldrig hur det ska bli eller kännas innan man är där.
    Visst känns det när de sätter nålen men efter alla värkar var det nästan skönt att det gjorde ont någon nnan stans.
    Lycka till!

• Kiaa
    JeanneDArc skrev 2010-12-30 11:48:57 följande:
    Jag är också väldigt spruträdd och fick gå några terapisessioner under graviditeten bara för att klara av blodproverna (är rh- och fick ta fler stycken). Jag ville verkligen inte få en nål i ryggen och ville det inte heller under förlossningen. Därmot lyckades jag ta en petidinspruta i låret. Det kändes lite mindre skrämmande än i ryggen. Jag gjorde som så att jag skrev in i mitt förlossningsbrev att jag var nålrädd men önskade petidin. När bm märkte att smärtan började bli väldigt hög så tog hon upp det och lyckades övertala mig, samtidigt som jag fick lustgav när hon satte nålen. Det gick riktigt bra och jag tyckte det var en bra smärtlindring. Duktig barnmorska som övertalade på ett bra sätt utan att för den sakens skull tvinga.
    Hade inte hört talas om petidinspruta innan du skrev det så googlade lite. Verkar tyvärr som det kan finnas  biverkningarna för bebisen som jag inte är villig att ta. Men tack ändå för tipset.
  • Kiaa
    Kazeer skrev 2010-12-30 11:47:34 följande:
    Det är ju inte alls säkert att du känner behov av EDA, när du väl är mitt uppe i förlossningen. När jag väntade mitt första barn, var min plan att gå igenom förlossningen med bad, ackupunktur och lustgas. Jag hade inte helt uteslutit EDA men ville helst klara mig utan. Inte en enda gång under förlossningen tänkte jag tanken att jag ville ha EDA.
    Det är ju det jag hoppats på hela tiden - att det inte ska kännas "nödvändigt" - men samtidigt kan det ju bli en helvetesförlossning som hade kunnat bli mycket enklare om jag bara tagit mig samman och vågat ta EDA.
  • Kiaa
    brünnhilde skrev 2010-12-30 11:50:12 följande:
    Jag är sjukt spruträdd och har dessutom haft diskbråck så jag valde bort eda, eftersom jag var räddare för eda än hela förlossningen. Det gjorde så ont att jag vrålade efter narkosläkaren när jag var öppen 8 cm, han kom in genom dörren och jag började krysta .

Jag är fortfarande glad att jag inte tog eda, det informeras för lite om riskerna - jag har en bekant som har pemanent nervskada efter eda.
    Jag har också hört att det ska finnas risk för permanenta skador, men har inte lyckats hitta några siffror på hur stora dom riskerna är. Frågar man BM så sger hon ju bara att dom är näst intill obefintliga och att det är duktiga narkosläkare som lägger EDA flera gånger varje dag. Dessutom har jag en svägerska som när hon fick EDA så slutade värkarna och dom fick inte igång dom igen så till slut fick de göra kejsarsnitt på henne.
  • brünnhilde
    Kiaa skrev 2010-12-30 11:56:58 följande:
    Jag har också hört att det ska finnas risk för permanenta skador, men har inte lyckats hitta några siffror på hur stora dom riskerna är. Frågar man BM så sger hon ju bara att dom är näst intill obefintliga och att det är duktiga narkosläkare som lägger EDA flera gånger varje dag. Dessutom har jag en svägerska som när hon fick EDA så slutade värkarna och dom fick inte igång dom igen så till slut fick de göra kejsarsnitt på henne.
    Ja. Och för att inte tala om risken att förlossningen kan ta längre tid än annars.

Som sagt, jag tror det är lite som att välja mellan pest eller kolera...
  • Kiaa
    Namnam skrev 2010-12-30 11:53:39 följande:
    Edan var det bästa med hela förlossningen
    Jag var ytterst tveksam till eda då jag också har svårt för sprutor och nålar men efter ett antal timmar med värkar var det som en piss i havet
    För mig fukade inte lustgasen samma smärta fast med illamående så jag var öppen för all slags smärtstillande närväl var mitt upp i allt.
    Ta inga absoluta beslut i förskott man vet aldrig hur det ska bli eller kännas innan man är där.
    Visst känns det när de sätter nålen men efter alla värkar var det nästan skönt att det gjorde ont någon nnan stans.
    Lycka till!
    Tack för ditt svar. Förhoppningsvis känner man vad som känns rätt när man väl är där.
    Har skrivit i mitt förlossningsbrev att jag vill försöka klara mig med bad och lustgas, men att jag vill att de säger till i god tid innan sista chansen att få EDA är så jag hinner förbereda mig på om jag vill ta sprutan eller inte. Stänger alltså inga dörrar, men vill försöka utan pga spruträdslan.
  • Heavenly Divine

Jag är också spruträdd och var innan min första förlossning helt inställd på att jag ska minsann INTE ha någon EDA just pga de saker du räknat upp. Jag kan dock säga att jag ändrade mig när jag väl låg där med värkar från helvetet och det var rena rama himmelriker med EDAn. Jag brydde mig i det läget inte ett dugg om några sprutor/nålar osv utan ville bara bli av med smärtan, det kändes dessutom inte ett dyft när de satte den då jag var så djupt inne i värkarbetet.
    Men jag tycker absolut inte det är något du behöver bestämma här och nu....Du kan ju ha med det i bakhuvudet att du ev vill ha det som smärtlindring och sedan känner du ju av under förlossningen hur du vill göra.

lycka till!!!

Svar på tråden Sjukt spruträdd - ska man ändå ta EDA?