• Lunas mamma

Senare mens efter ivf behandling?

Gjorde min första ivf-behandling nu i december månad.
    Min mens är alltid väldigt punktlig och jag skulle fått den i går den 28/12.
    Min fråga är nu om någon vet om mensen kan bli försenad pga sprutorna man tagit? (har använt mig av puregon, orgalutran, ovitrell och tar fortfarande crinone vaginalgel) Känner mig nämligen inte gravid (har lite illamående och trötthet men det har jag alltid före mens) och vill inte få för höga förväntningar bara för att mensen inte kommit om det nu kan vara så att den kan bli försenad utav behandlingen.

Skulle bli oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden Senare mens efter ivf behandling?
  • Bouillotta

Hej. Hoppas att du är gravid! Men jag tror att crinone gör att blödningen inte kommer förräns man slutar ta det, om det är så att man inte lyckats bli gravid.
    Jag tog progesteron vag vid mitt första ivf ET som misslyckades och blödningen kom inte förrens två dgr eftet jag slutat med progesteronet.

Känner igen det där med att man inte vill få för stora förhoppningar....
    Håller tummen för att allt går bra!

• Ullis K

Hej!
    Har gjort två IVF och håller på och sprayar inför tredje nu och min erfarenhet är att det kan bli lite ställt på ända med mens. Jag brukar också vara punktlig men hade upp till 35 dagars cykel på en av dessa IVF (brukar ha 28-29) Man har ju tillfört hormoner så att det inte blir som vanligt är nog något du får räkna med. Men om du undrar så ta ett test. Det gjorde jag nu efter att inte avregleringsblödningen kom när den skulle. Men det var ingen graviditet och det är väl samma sak då att sprayen gör att kroppen beter sig konstigt.
    Hoppas du fått någon hjälp!!

• Lunas mamma

Okej..dock sa ju barnmorskan på fertilitetskliniken att jag kunde sluta ta progesteronet om jag fick en ordentlig mens för att chanserna då var väldigt små att jag faktiskt blivit gravid.

Urs man kan bli tokig på allt det här, att man måste vända och vrida sig ut och in och analysera allt så in i norden.

Har du gjort fler än 1 ivf försök? och om du inte lyckades då hur kom mensen då?
    Tack så mycket för svaret fröken fröken :)

• Bouillotta
    Lunas mamma skrev 2010-12-29 18:22:26 följande:
    Okej..dock sa ju barnmorskan på fertilitetskliniken att jag kunde sluta ta progesteronet om jag fick en ordentlig mens för att chanserna då var väldigt små att jag faktiskt blivit gravid.

Urs man kan bli tokig på allt det här, att man måste vända och vrida sig ut och in och analysera allt så in i norden.

Har du gjort fler än 1 ivf försök? och om du inte lyckades då hur kom mensen då?
    Tack så mycket för svaret fröken fröken :)
    Jag vet, visst är det jobbigt att allt är så ovisst.
    Jag har gjort 1 IVF med ett ET som misslyckades. Fick 4 embryon till frysen och har också gjort 2 stycken FET, som inte heller ville sig. Tyvärr.
    Vid första FET fick jag också progesteron som stöd och då kom faktist mensen innan jag slutat ta progesteronet, tror det var för att det annars var helt ostimulerat i naturlig cykel. Blev rätt paff faktiskt för jag trodde inte då att man kunde få mens när man tog progesteron.
    Det andra och senaste FETförsöket så blev det faktist ett pluss på gravtest men det slutade i missfall i vecka 6. Nu väntar jag på att få göra FET nr 3 om en månad.

När har du testdag?
    Hoppas allt går vägen för dig!
  • Lunas mamma

Tack för svaret Ullis K. Tänkte att jag ska ta ett test på fredag om mensen inte börjat ännu.

Fröken fröken, testdagen är på måndag men som jag skrivit ovan tar jag nog ett redan på fredag då jag inte kan hålla mig. Frågan är väll varför dom sätter testdag ca en vecka efter beräknad mens, är detta för att det ska vara ännu säkrare svar kanske? Tråkigt att höra om missfallet, måste kännas hemskt när man ändå blivit så lycklig över att äntligen lyckas. Hoppas verkligen det går bra nästa gång!

Vi fick endast ut 2 ägg vid utplocket vilket kändes som ett extremt nederlag då dom sagt till oss att vi nog skulle få ut många då jag är så pass ung (25 år). 1 av äggen blev befruktade och insatt och det andra stannade av så känns väldigt jobbigt att det blir till att börja om hela sprutcirkusen igen i början av feb om denna gång inte lyckas.
    Livet är fan inte rättvist, andra som inte ens vill ha barn går ut och hamnar i säng med någon främling och vips så är dom gravida..(förlåt, blir bara så bitter när jag börjat tänka på det)

• Bouillotta

Nä, livet är allt annat än rättvist! De tror jag de flesta i ivf svängen skriver under på!
    Vad bra att du har åldern på din sida, och att ni kommit igång med behandling så tidigt. Själv är jag 36 och börjar onekligen bli stressad över åldersfaktorn.

Håller en extra tumme för dig på fredag! Skriv gärna en rad och berätta hur det gick om du har lust.

• Kelsson1

Ursäkta att jag lägger mig i men ville bara säga att till mig sa både läkaren o sköterskan efter FET att jag skulle fortsätta ta crinonen ända till TD även om jag började blöda före. De var noga med att poängtera det flera gånger o sa att man kan börja blöda av crinonen o då blöda till o med mer än vid mens men fortfarande vara gravid. Sen fick jag TD på ruvardag 19 och läkaren sa att om jag började blöda typ 2 dagar före TD kunde jag testa o var det då minus så fick jag sluta med crinone INTE annars. Men det är väl olika bud hos olika kliniker. Tänkte bara att om nu min klinik skulle råka ha rätt så är det onödigt att riskera något o sluta med crinonen för tidigt. Hoppas det går vägen för dig, håller tummarna!

• Lunas mamma

Du är så välkommen att lägga dig i Kelsson :)

Verkar alltid vara många olika bud från alla håll och man vill ju såklart vara på den säkra sidan :)

Jag frågade själv om det var kört om jag började blöda och då svarade hon mig att om jag fick en liten blödning skulle jag fortsätta med crinonen men fick jag en kraftig (vanlig) mensblödning så var jag nog inte gravid och crinoen skulle ändå inte bli kvar då den skulle komma ut med en gång med mensen. Om jag fick en liten blödning sa hon att jag kunde testa mig några dagar tidigare än planerat. Förstod inte riktigt varför men var så många tankar snurrandes i huvudet den veckan att jag inte ens kom mig för att fråga. :)

Crinonen ska jag ta tillomed söndag, TD är dag 20 och måndag.

Tror ni det är för tidigt att se om jag är gravid nu på fredag om jag fusktar ett?

• mg79

Min mens kom inte tillbaka förrän 3-4 dagar efter att jag slutat med progesteronet, så det kan vara det som spökar...

• Lunas mamma

mg79, kände du någonting speciellt under dom dagar du skulle få din mens och fram tills att du slutade med crinonen då?

• mg79

Nej, ingenting, men jag hade ett annat märke... kommer inte ihåg namnet dock...  det var precis som "vanligt", som jag mår då jag är mitt emellan två mensperioder.

• Lunas mamma

Jag håller på att explodera, jag tog precis ett gravtest och innan jag ens låtit den suga klart kiss så hade graviditetssträcket börjat komma (ska ta 5-10 minuter att läsa av). Det ligger här bredvid mig nu och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, vågar jag tro på det? Jag har aldrig fått positivt på ett test förut! Min man ligger och sover och är sjuk på övervåningen, ska jag väcka honom? Hahaha jag skakar typ i hela kroppen.

• Ullis K

Hej!
    Klart du vågar tro på det! Det är ju underbart. Grattis!! Bästa nyårspresenten!!

• Bouillotta
    Lunas mamma skrev 2010-12-31 09:28:32 följande:
    Jag håller på att explodera, jag tog precis ett gravtest och innan jag ens låtit den suga klart kiss så hade graviditetssträcket börjat komma (ska ta 5-10 minuter att läsa av). Det ligger här bredvid mig nu och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, vågar jag tro på det? Jag har aldrig fått positivt på ett test förut! Min man ligger och sover och är sjuk på övervåningen, ska jag väcka honom? Hahaha jag skakar typ i hela kroppen.
    Åh vad härligt!!
    Massor av grattis!!!
    Nog kan du tro på att du är gravid! Ta fler test under helgen om du tvivlar.
  • Lunas mamma

Testade en gång till precis och det var precis lika tydligt som det igår, så nu tror ja ännu mer på det!
    Tack för  gratulationerna, nu håller jag alla mina tummar och tår för att ni ska lyckas snart! Gott nytt år på er :D

• Ullis K

Härligt!!!! Njut nu!!! Hoppas det smittar av sig på oss andra!!!

• milibarner

Hej ! Jag har börjat med ivf behandling den 5te maj nu har redan gått 16 dagar. Jag började med suprecur spray tre gånger om dagen nu min mens cycle är 6 dagar för sent jag gjorde en graviditetstest och blev negativ , problemet är att jag kan inte börja att spruta mogen om min mens har inte kommit , vill grönaöra någon råd :) 

mvh
    Mili 

Svar på tråden Senare mens efter ivf behandling?