• Ancilla

Att flytta utomlands med småbarn, lite frågor

Jag och min man funderar på att söka ett jobb i asien och undrar lite om förskola/skola för barnen. Nu är de små, 2 och 4 år. Jag vet att det finns svensk skola där vi söker jobb men jag undrar om man får ta med skolpengen från hemkommunen eller måste man betala skolavgiften helt själva? Jag har för mig att jag någonstans läst att man skulle kunna göra det eftersom man fått jobb utomlands. Har samtidigt läst att det kostar mycket att ha barn på skola utomlands. Hur är det för er som bor utomlands och har barn på förskola eller skola?
    Tacksam för alla era svar.

Ancilla

• Svar på tråden Att flytta utomlands med småbarn, lite frågor
  • Tow2Mater

Det beror på kommunen om skolpengen kan tas med eller inte, och vilka kriterierna är. Det kan variera. Kolla med just din hemkommun om vad som gäller.

• Protea

Later konstigt att kommunen ska betala skolan om ni inte betalar skatt i Sverige? Nu har jag ingen aning utan det var min forsta tanke.

I allmanhet ar dagis mycket dyrare utomlands an hemma i Sverige. 

• änglavinge

Hej!

Jag och min man flyttade till Asien i somras! Även vi har två barn på 2 och 4 år. Där vi bor finns ingen svensk eller internationell dagis- eller skolverksamhet, så våra barn går på ett kinesiskt dagis/skola. Vi betalar deras avgift själva, som ligger på ca 1000 skr i månaden. Sen tillkommer det lite andra avgifter och sånt, men mycket är engångsavgifter. Nu räknas 'vår' skola som en 'lyxskola', så avgiften är väldigt hög, om man jämför med andra skolor här.

Att ha barnen på en ren kinesisk skola tyckte jag först var en utmärkt idé, men det funkar tyvärr inte lika bra i praktiken. Hela deras verksamhet är total olik hur det är hemma, här är det att sitta i skolbänken hela dan som gäller. Skulle kunna skriva hur mycket som helst om skillnaderna, men väljer att inte skriva ut det här.

För vår yngsta tjej, går det rätt bra på skolan, men för vår äldsta är det väldigt jobbigt. Så, nu funderar vi på att flytta till Beijing så att vår stora flicka ska kunna gå i den svenska skolan som finns där. Eller till någon annan större stad där det finns ett 'riktigt' internationellt dagis/skola. Jag är själv väldigt nyfiken på hur det funkar med 'skolpengen'. Om våra barn skulle gå i den svenska skolan i Beijing skulle det kosta oss ca 130 000 - 160 000 skr per termin! Och hur ska man kunna betala det själv?!

Och, för er som är snabba på att påpeka att vi som bosatt oss utomlands snyltar på det svenska samhället, måste jag poängtera att vi faktiskt betalar vår skatt i Sverige, och det är inte lite pengar vi betalar, och att vi samtidigt inte belastar samhället där hemma på något vis! Vi betalar allt här nere själva, som sjukvård mm.

Om du är nyfiken på att veta mer, så får du gärna maila mig! Är nyfiken på vilket land ni har tänkt er :)

Svar på tråden Att flytta utomlands med småbarn, lite frågor