• Maddissen

Rädd för att föda mitt andra...

Väntar mitt andra barn och jag är mer orolig inför denna förlossning än jag va med min tidigare 2003...
    Hur ska jag ta mig igenom min rädsla? Jag va inne på kejsarsnitt men min sambo vill absolut att jag ska försöka föda vaginalt...

Har ni några tips och är det någon som kan tänkas veta varför jag är så rädd nu och inte den första gången?

• Svar på tråden Rädd för att föda mitt andra...
  • Lumo

Läs några bra förlossningsböcker?! Prata med bm eller auroramottagningen o ev kurator kopplade till dem. Gå psykoprofylaxkurs, jättebra mot förlissningsrädsla...

• CoolJen

Ja läs boken av  Anna Wilsby, gå på profylaxkurs...det har hjälpt mig en del

• LillaMalin

Jag har tre barn och var mycket räddare både andra och tredje gången för förlossningen!

Känns som man var lugnare inför första gången för man inte visste hur det skulle känns mm.

Andra gången visste man ju hur ont det skulle göra tex

Jag har hört många som kännt likadant!
    Förmodligen för man vet vad en förlossning innebär på ett helt annat sätt när man varit med om en redan.

Men jag tog mig igenom andra och vågade mig på en tredje
    Skulle kunna tänka mig en fjärde oxå!

Lycka till!

• J N

Vad jobbigt att känna så :(
    Men du kommer klara det galant att föda vaginalt!

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • Kallebus

Hur var den första förlossningen då?
    Det är nog där du ska börja.

Min var rätt så snabb och smärtfri vilket gör att jag är rädd att denna ska gå ännu fortare och göra ont.
    Jag vet, knepigt tänkt!

Håller med om att man nu vet vad man ger sig in i (ungefär iallafall) det gjorde man inte förra gången och var lyckligt ovetande tills det var för sent att oroa sig.

• BeccaM

Åh, jag känner precis likadant! Jag ska till Auorora i feb. (ska ha i april). Men du kanske ska försöka sätta ord på vad det är du är rädd för. Brainstorma och skriv ner, även om det bara är till dig själv?
    Men följ din magkänsla, det ska man alltid göra. Vad andra än tycker och säger.
    Håller tummarna för att det ska gå riktigt riktigt bra för dig!

• villbli4

Jag känner precis lika. Var hur lugn som hellst med min första. Men nu, ska ha i maj. Känner mig jätte nervös och rädd, men vet inte riktigt varför heller:/ jag ska prata med min bm, och börja prata med nån mvc psykolog. Kan var bra att prata av sig med någon kan jag tro.

• Southern Belle

Det är inte alls ovanligt att omföderskor känner större rädsla och oro inför sin kommande förlossning än första gången. Hur var din första förlossning? Djupdyk ner i minnet och gör gärna anteckningar. Vad kändes bra och vad vill du känna igen? Vad kändes mindre bra? Finns det något du själv eller din partner kan göra åt det? Barnmorskan?

Läs gärna "Föda utan rädsla" av Susanna Heli. Den innehåller många praktiska tips både till den födande kvinnan men även till hennes partner, hur denne kan vara ett bra stöd och hjälpa kvinnan att behålla lugnet!

Jag själv fokuserar mycket på just stödpersonens roll! Om en kvinna känner sig trygg spelar det ofta inte så stor roll vad som händer under förlossningen, det kan bli en positiv upplevelse ändå. Andra kvinnor kan ha en "normal" och "lätt" förlossning enligt journalen men har ändå upplevt det som väldigt traumatiskt för att de kanske kände sig ensamma, utlämnade eller chockade av smärtan. Så mitt tips är att du ser till att du har ett tryggt stöd med dig! Ett stöd som vet hur han/hon kan hjälpa dig! Gå gärna en förlossningsförberedande kurs tillsammans, det kan hjälpa dig att släppa oron!

Lycka till!

Svar på tråden Rädd för att föda mitt andra...