• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Åka skidor
  • Menhir

Sist hade jag o maken hjälm (för första året) och sonen men inte dottern (för hennes första år).

Om man vänjer sig vid hjälm som barn är det lättare att fortsätta, själv måste jag säga att det var både svettigt och tungt, speciellt i början. Hur jag ska göra fortsättningsvis vet jag inte, vi hyr all utrustning och det känns sådär fräscht med begagnade hjälmar faktiskt.

• Halkatla

Alla i familjen har hjälm. Barnen främst av säkerhetsskäl, och mamma och pappa delvis av säkerhetsskäl, men främst för att det är det bekvämaste att ha på sig i backen. Jag blir lite nyfiken på vad det kan ha varit för klumpiga stenåldershjälmar som Menhir råkat ut för. Kanske läge att investera i personliga hjälmar och hyra resten?

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Menhir
    Halkatla skrev 2010-12-29 06:52:12 följande:
    Alla i familjen har hjälm. Barnen främst av säkerhetsskäl, och mamma och pappa delvis av säkerhetsskäl, men främst för att det är det bekvämaste att ha på sig i backen. Jag blir lite nyfiken på vad det kan ha varit för klumpiga stenåldershjälmar som Menhir råkat ut för. Kanske läge att investera i personliga hjälmar och hyra resten?
    Hjälmarna var moderna  men jämfört med att åka med mössa är det ändå skillnad. Samma med handledsskydd, det funkade bra att åka med (när jag var allmäntandläkare o egenföretagare och inte kunde vara sjukskriven) men väldigt skönt att slippa nu.

Just hjälm har jag funderat på att köpa men eftersom vi antingen flyger eller åker tåg (Northlanders skiexpress kan rekommenderas!) prioriterar vi lite bagage.
  • mg79

Skulle inte ge mig ut i backen utan hjälm, och då är jag en rätt så erfaren åkare. Men hastigheten är ganska hög, och dessutom är man inte ensam i backen. Det är många som åker utanför pisterna och hoppar rakt in i backen, och då är olyckan lätt framme.

• vivianne

Hittills har jag kört hjälmlös men nästa gång ska det införskaffas en hjälm! Har också köpt en cykelhjälm. Blir väl klokare och mer riskmedveten med åren antar jag!

(röstade att bara barnen har hjälm för så har det varit hittills men lovar alltså bot och bättring)

• mg79

Kan tillägga att de är absolut skönast också att åka med hjälm. Den både skyddar mot kyla och bålst (kan behöva en tunn mössa under ibland) och så håller den glasögonen på plats. Dessutom finns det supersnygga hjälmar idag!

Svar på tråden Åka skidor