• Halkatla

När slutar man med hjälm i pulkabacken?

För de flesta känns det väldigt naturligt att sätta på barnen en hjälm när de ska ut och åka i pulkabacken. Men i vilken ålder får de sluta, för dig? Vid vilken ålder bryr du dig inte längre om att påminna om hjälmen om barnet säger att det ska ut och åka i backen med kompisarna?

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutar man med hjälm i pulkabacken?
  • Ts Mamma

Det beror på - rent krasst Aldrig - det är lika illa att störta in i ett träd vare sig Man är 2, 7 eller 15 år dock åker barnen (7, 11

• Ts Mamma

Fan vad jag hatar FL appen till Iphone....:/

Orkar inte skriva om så fortsätter på det förra bara; 15) utan hjälmar i backen hemma, liten backe utan träd etc. I större backar och där det finns träd har de hjälmarna på, likaså då de åker snowboard och slalom...

• Joico

Håller med Ts mamma - en olycka kan likväl hända om de är 2 eller 15år gamla.
    Kan inte säga nån ålder då man slutar...

• Halkatla

Jag blir också nyfiken. 14-åriga innebruden får för sig att hon ska ge sig ut och åka i pulkabacken med kompisarna en kväll när småbarnen gått in sedan länge. Säger ni verkligen åt henne att dra på sig hjälmen för att matcha tygskorna som alla småbrudar verkar anse är vinterskor? Jag är nog bara glad om hon vill vara ute och röra på sig istället för att hänga vid datorn...

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • BymBym

Själv har jag inte hjälm. Jag är för feg för att det ska kunna hända något allvarligt. Men det vara jag INTE när jag var 15...

• Mamma på heltid

Mina barn på 6 år och 8 år måste fortfarande ha hjälm i pulkabacken. Så länge jag lyckas få dem att använda hjälmen desto bättre. Jag röstade på 12 år äldre, men jag vet ej om jag lyckats få dem att ha hjälm så länge.

Deras gemensamma vänner/grannar  i samma ålder använder det inte, så risken finns att det blir svårare om nått år. Just nu bråkar inte emot utan tar alltid på sig sin hjälm:)

• mia1980

Aldrig på den pulkabacken som är här nära, men vid större och vid pulkabackar med träd vid hade grabben nog fortfarande fått använda hjälm.
    Den vi har här är så liten så det går inte så fort samt att man inte kan krocka med något... Möjligtvis kan man åka omkull men den hastigheten som man kommer upp i så slår man inte sig...
    Dessutom så är barnen duktiga med att backen ska vara tom från andra barn innan man åker.

• Ts Mamma

Här är det inget problem - de sätter gladeligen på hjälmen när de åker, men så är de vana från skidbacken hjälm eller inget åka gäller då, konstigare än så är det inte och tack och liv är barnens kompisar överense om det...

• fluu

Jag slutade när jag började sexårs. På dagis var det obligatoriskt att ha hjälm.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Sixxty

De ska ha hjälm så länge det bara går. (även om de förmodligen kommer att ta av dén i en viss ålder när jag inte ser). Jag kommer att använda min pappa som exempel på ad som kan hända. Han har en allvarlig hjärnskada efter ett simpelt fall.

• mapo51

Jag tycker att man alltid ska ha hjälm, vi får väl skaffa hjälmar själva om sonen vill att vi ska åka med (men just nu får vi inte det).

Svar på tråden När slutar man med hjälm i pulkabacken?