Stantino skrev 2010-12-28 09:21:53 följande:
Hej!
Vi är en familj som funderar lite smått på adoption. Har två biologiska barn tillsammans sedan tidigare, den yngsta 6 år. Har alltid velat ha en stor familj, men trean verkar dröja...
Är det någon som vet hur många barn som accepteras sedan tidigare?
Vilka länder rör det sig om isf?
Hur länge måste man ha varit gift?
Ska man ställa sig på kö hos adoptionsbyrån innan man blivit godkänd, eller ska man vänta?
Jag har varit nedstämd, och ätit antidepressiva för det. Finns det risk att man inte blir godkänd då?
Många frågor som snurrar runt i mitt huvud, hoppas att någon kan ge svar på några av dem iaf.
Tack =)
Ja, det finns länder som accepterar att man har två barn.
Svensk lag säger att man måste vara gifta. Lagarna i barnens ursprungsländer ställer ibland krav på att man ska ha varit gifta i ett visst antal år. Vissa länder räknar in sambotiden, andra inte.
Det är i de flesta fall nödvändigt att ställa sig i kö hos minst en adoptionsorsganisation så snabbt som möjligt. Köerna är flera år långa i många länder.
Din nedstämdhet och medicinering med antidepressiva kan utgöra ett hinder för adoption, eller åtminstone fösvåra den. Det beror lite på hur ditt läkarintyg är formulerat, om du har långa sjukskrivningar "i bagaget", och hur det omnämns i utredningen. Det har också betydelse hur långt tillbaka i tiden det ligger, och hur din situation ser ut idag. Svenska myndigheterna utgör troligen inte det största bekymret, men i många länder är man mycket misstänksam mot psykiska sjukdomar och drar sig för att placera barn i sådanan familjer. Så formuleringarna i läkarintyg och utredning är mycket viktiga. Det gäller att de skriver med "internationella glasögon" på näsan.
Stantino skrev 2010-12-28 17:06:42 följande:
Tack för svaret!
Vi har varit sambos ca 10 år men är inte gifta än. Om det blir aktuellt får vi väl göra det.
Kina läste jag om i nån annan tråd att det var nästan helt stopp med adoptioner?
Vi funderar på Europa nånstans. Kanske Bulgarien, Tjeckien, Polen eller Ryssland.
Har fått för mig att det blir enklare med resor och så, man kanske kan hålla nere kostnaderna något på det viset?
Kan man vara medlem hos flera adoptionsorganisationer samtidigt?
Det är absolut inte stopp för adoptionerna från Kina, tvärtom, det är det enskilt största landet, MEN det handlar idag nästan uteslutande om adoption av barn med särskilda behov. Väntetiden för ett barn utan sn är oöverstigligt lång, kanske 5 år eller mer.
Problemen med de europeiska länderna är att de är väldigt petiga med läkarintygen hos de sökande. I Ryssland måste man ofta göra om läkarundersökningarna på plats i landet. Är lite osäker , men har för mig att några av dessa länder kräver intyg från psykolog angående den mentala hälsan. Billigt är det definitivt inte att adoptera från Europa. En adoption från Ryssland kostar över 300 000 :-. Bara resa och uppehälle uppskattas till 86 000. Estland är billigare - strax under 150 000:-.
Du kan vara medlem i alla organisationerna om du vill, tycker dig ha råd och tror att du kan få hjälp av alla. Om ni främst är intresserade av Europa är AC och BFA de som har flest länder.
Lycka till!