• Pigelinen

vad är passionsfruktspurè för något???

Ska göra passionsfruktsmouse o i receptet står att jag ska ha 300g passionsfruktspuré, vad är det? Trodde först att det var själva frukten men sen står det att jag ska ha passionsfrukter också... kan man köpa ren puré eller gör man det o i så fall hur?

Eller har någon något annat recept på god mouse med passionsfrukt?

• Svar på tråden vad är passionsfruktspurè för något???
  • Kajee

Dela och gröp ur passionfrukterna. Lägg fruktköttet i en liten kastrull och låt koka upp. Ta från värmen och lägg fruktköttet i en finmaskig sil.
    Pressa och skrapa igenom fruktköttet med baksidan av en sked

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    Ingredienser för 8 pers

10 10 st passionsfrukter
    300 300 g vit choklad
    6 6 ägg, gula och vita separerade
    300 300 g hallon

Gör så här

1. Dela chokladen i bitar och smält den i microvågsugnen, eller i vattenbad i en kastrull med kokande vatten. Ställ den smälta chokladen åt sidan och låt den svalna lite.

2. Vispa äggvitorna styva men vispa inte för länge. Rör försiktigt ner äggulorna i den avsvalnade chokladen, men försiktigt så att blandningen inte blir grynig. Dela passionsfrukten, gröp ur fruktkött och kärnor ner i chokladsmeten. Blanda.

3. Vänd ner den vispade äggvitan, börja med en mindre mängd som du blandar ordentligt med chokladsmeten innan du försiktigt vänder ner resten av äggvitan.

4. Lägg några hallon i botten av varje serveringsglas och häll moussen över så att glasen fylls. Låt glasen stå i kylen några timmar innan du serverar.

• Amilie

Jag skulle satsat på passionsfruktpuré i barnmatshyllan.

• Kajee
    Kajee skrev 2010-12-27 22:04:50 följande:
    Dela och gröp ur passionfrukterna. Lägg fruktköttet i en liten kastrull och låt koka upp. Ta från värmen och lägg fruktköttet i en finmaskig sil.
    purén är alltså en bearbetad form av själva frukten
  • Pigelinen
    Kajee skrev 2010-12-27 22:04:50 följande:
    oki å då kallar man det för puré då?! hur mycket får man ur en frukt då? om man ska ha 300g pure... 10 frukter?
  • Kajee
    Pigelinen skrev 2010-12-27 22:06:27 följande:
    oki å då kallar man det för puré då?! hur mycket får man ur en frukt då? om man ska ha 300g pure... 10 frukter?
    Pröva receptet jag la in så slipper du problemet. Blev faktiskt sugen att testa det själv till nyåret  
  • Fenomen a

barnmatsburkarna borde ha

• fam sandström
    Fenomen a skrev 2010-12-27 22:09:12 följande:
    barnmatsburkarna borde ha
    Finns tyvär inte på barnmatsburkar.
  • Pigelinen
    Kajee skrev 2010-12-27 22:05:50 följande:
    Ingredienser för 8 pers

10 10 st passionsfrukter
    300 300 g vit choklad
    6 6 ägg, gula och vita separerade
    300 300 g hallon

Gör så här

1. Dela chokladen i bitar och smält den i microvågsugnen, eller i vattenbad i en kastrull med kokande vatten. Ställ den smälta chokladen åt sidan och låt den svalna lite.

2. Vispa äggvitorna styva men vispa inte för länge. Rör försiktigt ner äggulorna i den avsvalnade chokladen, men försiktigt så att blandningen inte blir grynig. Dela passionsfrukten, gröp ur fruktkött och kärnor ner i chokladsmeten. Blanda.

3. Vänd ner den vispade äggvitan, börja med en mindre mängd som du blandar ordentligt med chokladsmeten innan du försiktigt vänder ner resten av äggvitan.

4. Lägg några hallon i botten av varje serveringsglas och häll moussen över så att glasen fylls. Låt glasen stå i kylen några timmar innan du serverar.

åh det låter jättegott, tyvärr så kan jag inte äta vit choklad, de stoppar i mjölk i nästan all vit choklad o jag tål inte laktos,... Men tack ändå. Därav att jag inte kan köpa färdig pulver mouse
Svar på tråden vad är passionsfruktspurè för något???