• thesod

Måste min bror ta ut föräldradagar?

Min bror har fått ett barn som föddes 5 veckor för tidigt (19/12). Han är varit kvar på sjukhuset sen dess. Måste han ta ut pappadagar i samband med födsel eller kan han få någon form av intyg? Någon som vet vad som gäller?

• Svar på tråden Måste min bror ta ut föräldradagar?
  • Amy1983

Han måste ta ut de 10 pappadagarna inom 60 dagar från att sonen föddes. alltså inom dessa 60 dagar. så pappadag nr.10 går inte att ta när sonen är 61 dagar gammal.

Hoppas du förstår hur jag menar :D

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • Frontline

När våran dotter föddes och fick ligga kvar så frågade dom om jag ville ha ett intyg så att jag slapp ta av mina pappadagar så att jag kunde spara dom 10 man får tills barnet kommer hem.
    Man har upp till 3 månader sen att ta ut pappadagarna tror jag...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • lovemejja

jag tror att han kan ta ut vård av barn för det, om barnet legat på neo.
    men det bör personalen på neo veta, eller så fråga försäkringskassan. 

• HWR

Vår dotter låg på neo i endast 7 dagar, då fick vi intyg på att ta ut för vård av sjukt barn, och de 10 pappadagarna tog sambon ut när vi kom hem från neo.

• thesod

Han är flyttad till BB, gäller samma regler där?

• oOMayaOo

Vi var på sjukhus med vår son hans första tre månader och vi fick intyg på Vård av allvarligt sjukt barn hela tiden. "Pappadagarna" tog min sambo när sonen blivit utskriven.

• thesod

Tack allihop, ska säga åt honom att han ska be om ett intyg... han kan ju inte få mer än ett nej!

• Flickan och kråkan
    thesod skrev 2010-12-27 13:52:18 följande:

Han är flyttad till BB, gäller samma regler där?

Det är nog tveksamt om han ligger på BB.
  • kixan

så länge barnet är inskrivet på barn-iva (kan ju vara inskrivet där fast man har barnet hos sig på bb) har man rätt till tfp, gäller båda föräldrarna, dvs mamman behöver inte slösa föräldradagar. man måste ha läkarintyg dock, se till att det står att bådas närvaro var nödvändig bara. jag vet, vi var i precis samma sits när V föddes.

A -03, F -05, V -10
  • bananflugan82

Så länge barnet vårdas och inte mamman, så kan han ta ut tillfällig vård av barn. Våra killar låg på neo i 1½ vecka och under den tiden behövde varken jag eller pappan ta föräldradagar. Men då är det barnen som vårdas, jag var utskriven från BB. Lättast är om han helt enkelt frågar på bb vad som gäller, dom brukar veta.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Kazeer

Lite konstigt att personalen inte har informerat din bror om vad som gäller. Båda mina barn har legat på neonatal, första barnet i åtta dygn och andra barnet i 33 dygn. Båda gångerna har personalen redan första dagen informerat oss om att vi inte behöver ta ut föräldrapenning/pappadagar utan att vi båda två kan få tillfällig föräldrapenning så länge barnet var inskrivet på neonatal. Och de har gett oss intyg att skicka till Försäkringskassan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • saja08

vi fick samma dag veta att vi skulle få intyget vård av barn att skicka till f-kassan. min man tog ut sina 10 pappa dagar när sonen var utskriven från neo. pappan kan ta ut de inom 60 dagar. så min man tog ut dem i samband när svärföräldrarna kom på besök. sedan är det upp till f-kassan och deras personal att skicka ut det så fort som möjligt. jag kan säga att jag fick vänta på mina pengar och maken ännu längre.

din bror kan också anmäla till sin försäkring och få ut dagar där- de flesta ersätter 200 kronor om dagen då barnet är inlagt. be om att få intyg på neo samt skicka med en medgivande från föräldrarna att sjukhuset delar med sig journalerna.

lycka till och grattis till syskonbarnet!

• Written Fiction

Begär att få tala med sjukhusets kurator. Dom skall ha kunskap om vilka regler som gäller, vilka blanketter som skall fyllas i och vilka intyg som behövs vad gäller försäkringskassan.

Barn kan vara inskrivna på neo samtidigt som dom ligger på BB pga olika anledning, betyder inte att barnet är "friskt" och att man skall använda sin föräldrarledighet.

Nu har jag förvisso en extremprematur men vi hade vård av allvarligt sjukt barn i fyra månader bägge två (jag och pappan) sedan hade vi vård av sjukt barn vid hemsjukvården i två månader.

min man tog ut sina 10 pappadagar när sonen blev utskriven från hemsjukvården när han var 6 månader gammal.

Utan kuratorns hjälp hade vi dock haft svårt att få rätt på alla blanketter så säg till att han ska begära hjälp!

Hälsa och graturela!

• Elmy

Om SSK/läkare/kurator på neo skriver på intyget att båda föräldrarnas närvaro krävs på neo för vård av barnet, så ska det inte vara några problem med försäkringskassan, för båda föräldrarna att få tillfällig föräldrapenning dvs "vab".

• Cocco
    Amy1983 skrev 2010-12-27 13:45:09 följande:
    Han måste ta ut de 10 pappadagarna inom 60 dagar från att sonen föddes. alltså inom dessa 60 dagar. så pappadag nr.10 går inte att ta när sonen är 61 dagar gammal.

Hoppas du förstår hur jag menar :D
    Det ar från det att barnet ar utskrivet som det borjar raknas så i detta fallet galer inte det du sager.
  • cloudberry79
    Cocco skrev 2010-12-29 00:31:26 följande:
    Det ar från det att barnet ar utskrivet som det borjar raknas så i detta fallet galer inte det du sager.
    Precis det jag tänkte skriva. De 60 dagarna börjar räknas då barnet blir utskrivet, innan dess kan man få TFP om barnet behöver båda föräldrarna på sjukhuset. Ofta tar den enas intyg slut före (av någon underlig anledning -.-), då kan man ta pappadagar från den dagen.
    If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden Måste min bror ta ut föräldradagar?