• Lyckligajag78

Bilbarnstol i större bil

Vi har en Volvo xc 90 som vi är väldigt nöjda med och Ebba kan ha utrymmer för sina små ben.
    Vi har numera en Acta Graco som jag tyvärr tycker är helt värdelös och jag skulle inte rekommendera den till någon. Under färd lutar hon nästan framåt och hon somnar väldigt lätt när vi kör, vilket gör att hela hennes huvud hänger ner. Detta känns väldigt obehagligt, men det är nog inte farligt för henne. Skulle vilja ha något som kan justeras kanske. Sen är klädseln väldigt känslig och blev nopprig på en gång, suck. 

Vad skulle ni rekommendera för bilbarnstol? Alla svar tas gärna emot!!  

• Svar på tråden Bilbarnstol i större bil
  • cicci85

Jag har samma erfarenhet av akta graco tyvärr, jag hade en Duoflex! Jag är däremot nöjd med alla mina Britax-stolar. Secura, Twoway och Multi-tech. Securan säljs ju inte längre tyvärr, TW passar bäst till äldre barn. MT ger dåligt benutrymme annars är jag jättenöjd med den!

Många är väldigt nöjda med Maxicosi Mobi och Britax Hiway oxå. AktaGraco har kommit ut med en ny stol, Belogic, men det är ju inte så många som har den ännu...

• Anna med 3 trollungar

Brio zento rekomenderar jag. Lätt att sätta fast och mjuk och skön att sitta i.

Har även en Britax tow way men den gillar jag inte. Sonen är 2 år och 3 månader och får inte plats med sina ben i vår bil längre så jag måste byta stol. Trist då jag vill ha honom baklänges längre.

• cicci85
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-26 18:31:23 följande:
    Brio zento rekomenderar jag. Lätt att sätta fast och mjuk och skön att sitta i.

Har även en Britax tow way men den gillar jag inte. Sonen är 2 år och 3 månader och får inte plats med sina ben i vår bil längre så jag måste byta stol. Trist då jag vill ha honom baklänges längre.
    Varför får han inte plats? Har ni monterat den med klacken utfälld?
  • Anna med 3 trollungar

Vi har testat med klacken både utfälld och under stolen. Han sitter med benen mot magen. Kan ju säga också att han har långa ben för sin ålder. De säger dem på bvc med. Men Brio stolen funkar bra ännu så han kan ju sitta bakåt i pappas bil men inte i min mammas

• cicci85
    Anna med 3 trollungar skrev 2010-12-26 18:39:44 följande:
    Vi har testat med klacken både utfälld och under stolen. Han sitter med benen mot magen. Kan ju säga också att han har långa ben för sin ålder. De säger dem på bvc med. Men Brio stolen funkar bra ännu så han kan ju sitta bakåt i pappas bil men inte i min mammas

Det låter ju väldigt konstigt, min son satt bakåt tills han va 118 cm och hade bra plats för benen... Men varför köper ni inte en till Zento då om den passar bra, om han bara är 2 år är dte ju på tok för tidigt att vända framåt!

På bilden är han 4,5 år och 116 cm. Är det verkligen denna stol ni har? Har aldrig sett nåt brn ha knäna i magen med den stolen, den har ju så låga sidor så de kan sitta i kors med benen om det är trångt.

• Lyckligajag78

Ebba är snart tre. Det som jag märkt med Graco är att fastän bilen är stor så är benutrymmet obefintligt i den som vi har nu. Ebba är lite knubbig och har rätt långa ben. Återkommer med fler kommentarer.

• cicci85

Vilken modell är det ni har? Om hon är så pass gammal skulle jag köpa en Britax Twoway om ni får till bra lutning så att huvudet inte faller ner när hon somnar. Det är den rymligaste stolen så hon kan åka bakåtvänd flera år till. Det är den stolen som är på bilden.

• aprilbebis
    cicci85 skrev 2010-12-26 18:51:51 följande:

Det låter ju väldigt konstigt, min son satt bakåt tills han va 118 cm och hade bra plats för benen... Men varför köper ni inte en till Zento då om den passar bra, om han bara är 2 år är dte ju på tok för tidigt att vända framåt!

På bilden är han 4,5 år och 116 cm. Är det verkligen denna stol ni har? Har aldrig sett nåt brn ha knäna i magen med den stolen, den har ju så låga sidor så de kan sitta i kors med benen om det är trångt.

Hej! Måste bara fråga vad ni har för bil. Vi har samma bilstol (Britax Twoway) och letar ny bil. Den ni har ser ju bra ut, gott om benutrymme. Kan man sitta någorlunda bekvämt fram?
  • Cecci78
    aprilbebis skrev 2011-01-02 10:06:20 följande:
    Hej! Måste bara fråga vad ni har för bil. Vi har samma bilstol (Britax Twoway) och letar ny bil. Den ni har ser ju bra ut, gott om benutrymme. Kan man sitta någorlunda bekvämt fram?
    det är bra med benutrymme i v70 och ford focus, det är de nyare bilar jag haft two way, bilder finns i galleriet
  • cicci85
    aprilbebis skrev 2011-01-02 10:06:20 följande:
    Det är en Renault Megane Scenic-98. Jo, man satt bra i fram oxå fast vi hade en till bilbarnstol där. Sätena passade perfekt för TW. Lutningen blev tillräcklig för att huvudet inte skulle ramla ner!
  • Lyckligajag78

Jag är nog också inne på en Britax two way, det finns en ny ute på blocket. Hoppas bara att det blir ett bra val.

Svar på tråden Bilbarnstol i större bil