• ALLIEVERDO

Min dotters ögon darra / skakar till??

Hej, min dotter är 17 veckor och jag tror det var för ca 1-2 veckor sedan jag märkte när hon låg på skötbordet att hennes ögon skaka/darra till rätt snabbt åt sidorna. Inte sida till sida i ögat alltså, utan bara rörde sig snabbt nästan på plats, men ändå åt sidorna. Detta har jag sett kanske 3ggr. Vad är det?

• Svar på tråden Min dotters ögon darra / skakar till??
  • dogcatbird

Någon slags nystagmus, tror jag det måste vara. Kallas det på vuxna i alla fall.

• kakmamman

Jag kan göra så om jag spänner musklerna rätt vid ögonen =)
    Det är många som kan det...

Ta pekfingrarna och tummarna.. öppna ögonen genom att dra upp resp ner ögonlocken..pressa ner dom övre ögonlocken...och fokusera blicken- Då kan man få till det. (svårt å förklara hur man gör)

Jag kan göra så när jag bara tittar, genom att koncentrera mig.

Vilket betyder att det kan ha blivit så om hon gjorde så.. barn i den åldern gör mkt konstigt med musklerna och rullar ögonen och så!

vaniljkrans.blogg.se/ - Livet från den enkla, ljusa och härliga sidan..
  • dogcatbird

Det måste i varje fall undersökas! Det finns många orsaker, men det bästa är att reda ut varför hon fått det. 

• kakmamman
    dogcatbird skrev 2010-12-25 23:16:46 följande:
    Det måste i varje fall undersökas! Det finns många orsaker, men det bästa är att reda ut varför hon fått det. 
    Ja precis..
    Men mig e de tinget fel på..
    fast jag vet ju inte exakt hur dottern gör :P
    vaniljkrans.blogg.se/ - Livet från den enkla, ljusa och härliga sidan..
  • ALLIEVERDO

Hm, får tar upp det på bvc besöket nästa gång. Känns dock inte försäkrande, för de kan fasiken ingenting..säger varje gång att jag borde bara gå in och lägga på vågen själv, för de gör ingen nytta.frågar massa.
    Så vet inte riktigt vart jag ska ringa för att få rätt hjälp såfall.
    Läste på någon annan sida att det var två som diskuterade det där nystagmus. det ena va med hjärnan och andra va  nåt i örat som kunde göra det..hmm..

• dogcatbird

Det KAN betyda problem med synen, så du ska ringa barnläkare alt ögonläkare asap.

• valardoha
    ErikssonMarklund skrev 2021-10-16 16:47:01 följande:

Min dotter har samma darrningar. Fick ni någon förklaring på darrningarna hos er dotter?

Har ni fått något svar?? Vi upplever dessa darrningar nu på vår 4 månaders som kommer då och då och jag går snart under av oro. 
Svar på tråden Min dotters ögon darra / skakar till??