• Qliana

Hjärtform till T-form på livmodern?

Hej,

En bekant har fått två missfall. Nu senast var hon gravid med tvillingar och fick missfall i 4 månaden. Läkaren sa att det berodde på att hon hade en hjärt formad livmoder.

Nu säger läkaren att hennes livmoder är som ett T. Kan livmodern förändras? Och vad innebär det? En dålig livmoder? Har hon lättare att få missfall?  

Någon mer egna erfarenheter? 

• Svar på tråden Hjärtform till T-form på livmodern?
  • Topdog

Hej!
    Jag har själv en livmoder som är djupt kluven av en mellanvägg. Enligt de experter jag har pratat med så har mina missfall ingenting med livmordens form att göra. Jag har även gått en nästan full graviditet och fått tvillingar. Mina tvillingar låg i varsin "håla" och den lilla tjejen hade sin moderkaka färst i mellanväggen. Det finns risker med en kluven livmoder. Dels är riskerna för förtidig födsel större (mina kom i veka 35+3) och dels är risken för sätesbjudning större (båda mina låg i säte).

Jag tvivlar på att din väninnas missfall beror på formen på hennes livmoder. Däremot så vet jag att om man blir gravid med tvillingar och båda fäster i samma livmoderdel så kan det bli så trångt att det blir ett sent missfall. Men redan i 4:e månaden är inte trångt nog.

Jag har tagit reda på det mesta om kluvna/hjärtformade livmödrar eftersom jag har haft två sena missfall (båda gångerna har bebisarna dött kirng vecka 14, men detta har inte upptäckts förren efter ett par veckor). I min jakt på en förklaring var ju min livmoder en stark kandidat. Men ingenstans har jag funnit något som tyder på att detta skulle vara fallet. Ingen av det missfallsexperter jag har varit hos har heller sett min avvikande livmoder som ett problem. Sätesbjuding ja, prematur födsel, ja, men missfall ska det inte ge vid en helt vanlig hjärtformad/kluven livmoder. Sen kan det självklart tillkomma saker, som tex myom som kan ställa till det eftersom livmodern redan är mindre än normalt.

Svar på tråden Hjärtform till T-form på livmodern?