• Anonym (dotter)

Pappa alkoholist, blivit av med jobbet, vad kan jag göra?

Jag har lite funderingar på vad jag som dotter kan göra för att hjälpa min pappa. För att göra en lång historia kort....

Min pappa har varit alkoholist så länge jag kan minnas, han har två barn (mig och min syster) tillsammans med vår mamma. Mamma lämnade honom när jag var ca 2 år och min syster var nyfödd pågrund av hans drickande bland annat. Under min uppväxt har vi bara träffat pappa lite då och då, men från att jag blev ca 20 år så började vi ses hela "famlijen" (mamma, pappa, jag och syrran) någon gång i veckan. Han har hela tiden fortsatt med sitt drickande trots våra ansträngningar att få honom att sluta, men vi har valt att "blunda" för det och inte döma honom.

Idag är jag 25 år och är själv nybliven mamma.

För ett par dagar sedan fick jag reda på att han hade blivit av med sin anställning (som han hade haft i 15 år). Trots att han inte verkade bry sig om det så vet jag att det betyder mycket för honom att ha ett jobb, dels för försörjningen men framförallt för den sociala. Han bor själv (har inte haft en kvinna sen mamma lämnade honom för 23 år sedan) och är mycket ensam.

Problemet är att han har varit sjukskriven i stort sett hela året men inte orkat fylla i lappar till FK, dessutom har han inte anmält sig som arbetslös till arbetsförmedlingen, vilket innebär att han har 0 kr i inkomst den senaste tiden. Kan man lösa detta i efterhand? Och få pengar från sjukskrivningen i efterhand? Vad händer med alfakassan om han inte anmäler sig som arbetslös? Han ogillar allt vad myndigheter heter och skulle ALDRIG gå till soc eller liknande...

Just nu lever han på lite sparpengar men de räcker bara i några månader till...

Vi har flera gånger försökt få honom att lägga in sig på behandling för att bli av med sitt missbruk men han vill inte. Antabus tabletter har han fått men han skiter i att ta dom.

Vet inte riktigt vad jag vill med mitt inlägg men jag är väldigt orolig för att han ska ta livet av sig när allt har blivit såhär.

Vad kan jag göra???

• Svar på tråden Pappa alkoholist, blivit av med jobbet, vad kan jag göra?
  • Anonym (så)

Så länge han själv inte vill eller inte är omyndigförklarad kan det bli knepigt.

• Ramborg

Om han får läkarintyg att det är pga sjukdom han inte kunnat anmäla sig till fk kanske det går att lösa i efterhand så han får tillbaks sin SGI?

• Anonym (anhörig)

Hmm... blir lite fundersam. Det här kanske låter hårt, men varför ska du göra någonting?
    Han har haft alkoholproblem så länge du kan minnas, han gillar inte att fylla i papper och han skiter i antabustabletter och nu har han blivit av med jobbet. Kanske behöver han kliva upp och bli vuxen? Kanske behöver han ta hand om konsekvenserna av han själv har gjort? Om du kliver in och försöker rädda honom, vad lär han sig då? Att det går bra att fortsätta dricka, för allt löser sig ändå...

Är anhörig själv så jag vet att det är jobbigt och att oron kan äta upp en inifrån. Men fundera några varv till på det där.

Gå gärna in på det här forumet och läs mera om alkohol- och drogproblem:
    http://beroendelinjen.forum24.se/

Hoppas du hittar en väg som känns bra för dig!

• Tant Herta

Ta hand om dig själv och låt din pappa ta hand om sig!

Du varken kan, ska eller får ta ansvar för din förälder,en förälder tar ansvar för sig själv! 

• Greenstrange

Vad du kan göra/skall göra? - Ingenting! Du kan lika lite få honom att sluta dricka som du kan andas för honom.

Så länge andra hjälper honom med boende, mat, pengar så koncentrerar han sig på sin älskling -Alkoholen.

Alla missbrukare måste nå "sin botten" för att vilja ta tag i sitt liv. Ju mer omgivningen underlättar med t.ex. mat och husrum, desto längre ner till botten är det. Han måste ta sig upp själv och vilja det!

• MickeN1973

Det finns en anledning till att han dricker.

Så länge man inte tar tag i det problemet kommer hans missbruk att fortsätta.

• Anonym

Låter som din far bara snor energi från dig, ögon som inte ser gråter ej

• maskrosen68

Håller med de flesta här.. Vill man inte så kan ingen annan heller hjälpa.. AA= Anonyma Alkoholister är en självhjälpsgrupp, du kan gå in på deras hemsida o läsa lite.. men som sagt du kan inget göra.. jag har brutit helt med min mamma sedan 3 år sedan, hon har varit alkoholist hela mitt liv men nu har JAG fått nog!! Jag är 42 år och har mitt egna liv med mina egna 2 barn, jag kan inte finnas för min mamma så länge hon inte kan erkänna sitt missbruk.. hon är en energi sugare och nu har jag släppt taget och det är SÅÅ befriande.. Lycka till

• Emmy94

Hej! Känner igen mig i det du skriver. Min pappa är också alkoholist, mamma och han gick i sär när jag var 5 år..men jag och brorsan bodde varannan vecka tills jag var 13 år ca, min pappa inser inte själv att han har problem och skulle aldrig ta någon hjälp heller.. senaste åren har han blivit så själviskt, och alltmänt konstig även när han är nykter, han har alltid skött sitt jobb som han har haft i 25 år men för ett åren började det gå ut för, sjukskrivningar och grejer, här om dagen kom han inte till jobbet så chefen kom hem till han och han fick blåsa och det visa så klart positivt,  han ska på möte på måndag på jobbet och troligen får han sparken... jag har inget bra tips på vad vi som barn kan göra, man kan inte hjälpa någon som inte själv vill ha hjälp tyvärr, jag är 29 år förresten.

• Anonym (HR horror)
    Emmy94 skrev 2024-01-20 16:13:21 följande:

Hej! Känner igen mig i det du skriver. Min pappa är också alkoholist, mamma och han gick i sär när jag var 5 år..men jag och brorsan bodde varannan vecka tills jag var 13 år ca, min pappa inser inte själv att han har problem och skulle aldrig ta någon hjälp heller.. senaste åren har han blivit så själviskt, och alltmänt konstig även när han är nykter, han har alltid skött sitt jobb som han har haft i 25 år men för ett åren började det gå ut för, sjukskrivningar och grejer, här om dagen kom han inte till jobbet så chefen kom hem till han och han fick blåsa och det visa så klart positivt,  han ska på möte på måndag på jobbet och troligen får han sparken... jag har inget bra tips på vad vi som barn kan göra, man kan inte hjälpa någon som inte själv vill ha hjälp tyvärr, jag är 29 år förresten.

Man får inte sparken direkt, arbetsgivaren har ett långtgående  rehabiliteringsansvar just när det gäller alkoholmissbruk.

Det som händer nu är att han blir varnad och får en behandlingsplan. Det är först om han helt vägrar behandling eller går i behandling men inte sköter sig, som arbetsgivaren kan säga upp den anställde utan att riskera skadestånd för felaktig uppsägning.

Se vidare:

www.unionen.se/rad-och-stod/alkoholproblem-och-anstallningstrygghet~:text=Alkoholism%20%C3%A4r%20klassat%20som%20en,p%C3%A5%20grund%20av%20personliga%20sk%C3%A4l.
Svar på tråden Pappa alkoholist, blivit av med jobbet, vad kan jag göra?