Pappa alkoholist, blivit av med jobbet, vad kan jag göra?
Jag har lite funderingar på vad jag som dotter kan göra för att hjälpa min pappa. För att göra en lång historia kort....
Min pappa har varit alkoholist så länge jag kan minnas, han har två barn (mig och min syster) tillsammans med vår mamma. Mamma lämnade honom när jag var ca 2 år och min syster var nyfödd pågrund av hans drickande bland annat. Under min uppväxt har vi bara träffat pappa lite då och då, men från att jag blev ca 20 år så började vi ses hela "famlijen" (mamma, pappa, jag och syrran) någon gång i veckan. Han har hela tiden fortsatt med sitt drickande trots våra ansträngningar att få honom att sluta, men vi har valt att "blunda" för det och inte döma honom.
Idag är jag 25 år och är själv nybliven mamma.
För ett par dagar sedan fick jag reda på att han hade blivit av med sin anställning (som han hade haft i 15 år). Trots att han inte verkade bry sig om det så vet jag att det betyder mycket för honom att ha ett jobb, dels för försörjningen men framförallt för den sociala. Han bor själv (har inte haft en kvinna sen mamma lämnade honom för 23 år sedan) och är mycket ensam.
Problemet är att han har varit sjukskriven i stort sett hela året men inte orkat fylla i lappar till FK, dessutom har han inte anmält sig som arbetslös till arbetsförmedlingen, vilket innebär att han har 0 kr i inkomst den senaste tiden. Kan man lösa detta i efterhand? Och få pengar från sjukskrivningen i efterhand? Vad händer med alfakassan om han inte anmäler sig som arbetslös? Han ogillar allt vad myndigheter heter och skulle ALDRIG gå till soc eller liknande...
Just nu lever han på lite sparpengar men de räcker bara i några månader till...
Vi har flera gånger försökt få honom att lägga in sig på behandling för att bli av med sitt missbruk men han vill inte. Antabus tabletter har han fått men han skiter i att ta dom.
Vet inte riktigt vad jag vill med mitt inlägg men jag är väldigt orolig för att han ska ta livet av sig när allt har blivit såhär.
Vad kan jag göra???