Vad krävs för ensam vårdnad? Kom gärna med era berättelser!
Min sambo har en underbar liten tjej på 2½ år som har bott hos oss under större delen av det senaste halvåret (var då vi flyttade ihop, innan har det hänt massor med saker som jag inte vill gå in på då det kan röja vilka vi är). De har gemensam vårdnad och mamman har inte tagit något bra ansvar och haft henne väldigt sporadiskt, nu ca varannan helg. Hon har även tidigare haft missbruksproblem och en soc-utredning gjorde för ungefär ett år sedan beskriver henne som olämplig att bo hos ifall hon inte får hjälp med omsorgen (vilket hon fick då, men inte i dagslägen). Hon är även diagnostiserad med ett antal psykiska sjukdomar som inte kan hantera.
Problemet är att hon inte verkar förstå sina problem och nu säger att hon ska ha ensam vårdnad, vilket min sambo också vill ha.. Tror att det här kommer bli en helvetes tvist som jag med hela mitt hjärta hoppas att vi vinner.
Någon med erfarenhet av vårdnadstvister? Hur "olämplig" måste ena parten vara för att man ska få ensam vårdnad? Är det svårare för pappan att få ensam vårdnad? Någon som har erfarenhet av rättegångskostnader gällande ett liknande fall? Vad kan hända om båda yrkar på ensam vårdnad?
Mycket tacksam för svar: Era berättelser, råd och tips!