• Anonym (hopplöst?)

Vad krävs för ensam vårdnad? Kom gärna med era berättelser!

Min sambo har en underbar liten tjej på 2½ år som har bott hos oss under större delen av det senaste halvåret (var då vi flyttade ihop, innan har det hänt massor med saker som jag inte vill gå in på då det kan röja vilka vi är). De har gemensam vårdnad och mamman har inte tagit något bra ansvar och haft henne väldigt sporadiskt, nu ca varannan helg. Hon har även tidigare haft missbruksproblem och en soc-utredning gjorde för ungefär ett år sedan beskriver henne som olämplig att bo hos ifall hon inte får hjälp med omsorgen (vilket hon fick då, men inte i dagslägen). Hon är även diagnostiserad med ett antal psykiska sjukdomar som inte kan hantera.

Problemet är att hon inte verkar förstå sina problem och nu säger att hon ska ha ensam vårdnad, vilket min sambo också vill ha.. Tror att det här kommer bli en helvetes tvist som jag med hela mitt hjärta hoppas att vi vinner.

Någon med erfarenhet av vårdnadstvister? Hur "olämplig" måste ena parten vara för att man ska få ensam vårdnad? Är det svårare för pappan att få ensam vårdnad? Någon som har erfarenhet av rättegångskostnader gällande ett liknande fall? Vad kan hända om båda yrkar på ensam vårdnad?

Mycket tacksam för svar: Era berättelser, råd och tips!

• Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? Kom gärna med era berättelser!
  • Anonym (hopplöst?)

Ingen som kan bidra med något? Vet ju att vi inte är ensamma i situationen..

• GRO68
    Anonym (hopplöst?) skrev 2010-12-20 15:14:53 följande:

Min sambo har en underbar liten tjej på 2½ år som har bott hos oss under större delen av det senaste halvåret (var då vi flyttade ihop, innan har det hänt massor med saker som jag inte vill gå in på då det kan röja vilka vi är). De har gemensam vårdnad och mamman har inte tagit något bra ansvar och haft henne väldigt sporadiskt, nu ca varannan helg. Hon har även tidigare haft missbruksproblem och en soc-utredning gjorde för ungefär ett år sedan beskriver henne som olämplig att bo hos ifall hon inte får hjälp med omsorgen (vilket hon fick då, men inte i dagslägen). Hon är även diagnostiserad med ett antal psykiska sjukdomar som inte kan hantera.

Problemet är att hon inte verkar förstå sina problem och nu säger att hon ska ha ensam vårdnad, vilket min sambo också vill ha.. Tror att det här kommer bli en helvetes tvist som jag med hela mitt hjärta hoppas att vi vinner.

Någon med erfarenhet av vårdnadstvister? Hur "olämplig" måste ena parten vara för att man ska få ensam vårdnad? Är det svårare för pappan att få ensam vårdnad? Någon som har erfarenhet av rättegångskostnader gällande ett liknande fall? Vad kan hända om båda yrkar på ensam vårdnad?

Mycket tacksam för svar: Era berättelser, råd och tips!

Det krävs oerhört mycket för ensam vårdnad men så som du beskriver det är det inte sannolikt att mamman får det i ert fall.

Det är dock betydligt svårare för en pappa att få ensam vårdnad.

Jag har själv genomgått 2 1/2 års vårdnadstvist och fick nu en räkning på 50 000 kr och då betalar jag ändå endast 30 % av arvodet.

Om båda vårdnadshavare söker ensam vårdnad så måste tingsrätten tilldöma 1 av föräldrarna vårdnaden, om däremot den ena söker ensam vårdnad och den andra fortsatt GV så kan det bli fortsatt GV. 
  • Kjell2

Finns tvp huvudalternativ för att det ska bli ensam vårdnad
    1) Båda parter yrkar på ensam vårdnad och absolut inget annat, eller
    2) Stora samarbetsproblem

Sen har vårdnade väldigt lite  med umgänget/boendet

• Anonym (svårt)

Hej.. Det är inte lätt. Har upplevt det samma med min man o hans ex men hon hade inte drog problem men man kunde tro det. Hon misskötte deras två barn tvätta inte de under de veckorna hon hade de. Flickan var röd o blöde mellan benen när hon var 2,5 år för hon blev inte tvättad o fick inte ny blöja, man blev så ledsen när man fick se deta o då hade jag bara levt med min man i några månader o jag tyckte det var så sjukt hur hon kunde komma undan med allt. men vi anmälde henne för vad hon hade gjort. Men vad hjälpte det vi fick råd hur vi kunde säga till henne sjukt.... Men vi gav inte upp det slutade med att barnen flyttade hem till oss förutom varannan helg för de ville inte vara hos sin mamma. Vi kontaktade advokat o det blev samtal mellan advokaterna men vi kom ingenstanns för de var inte lönt... Hon hade inte drog problem eller med spriten eller mishandlade de. O det är svårare för mannen att få ensam vårdnad. när jag träffade min man hade jag inga barn o sen fick vi barn o även hans barn då var jag tre barns mamma o det var tufft. men nu lever vi som särbo för jag orkade inte lever med min dotter.... håller tummarna för dig o vet hur hemskt det är för dig o se ett barn fara illa medan man själv även vill ha lite tid 

• Anonym
    Kjell2 skrev 2010-12-20 19:10:29 följande:
    Finns tvp huvudalternativ för att det ska bli ensam vårdnad
    1) Båda parter yrkar på ensam vårdnad och absolut inget annat, eller
    2) Stora samarbetsproblem

Sen har vårdnade väldigt lite  med umgänget/boendet
    Sant att vårdnaden har väldigt lite med boendet att göra. Dock är det inte sannolikt att rätten skulle döma till boende (om den frågan ens är aktuell i tvisten) hos pappa men enskild vårdnad till mamma. Beroende på problematiken och yrkanden så kan det, om boendet fortsatt ska vara hos pappa, bli enskild vårdnad till pappa eller fortsatt gemensam.
  • Anonym (hopplöst?)

Men vad betyder egentligen gemensam vårdnad? Om de har gemesam vårdnad, måste dottern vara lika mycket hos båda? Eller kan hon som nu bo här hela tiden förutom varannan helg? Kan man skriva något sorts kontrakt på hur mycket hon ska vara hos varje förälder?

Har förstått att det är en svår situation..  Förhoppningsvis yrkar väl hon också på ensam vårdnad då.. För som jag förstår det är det lättare att pappan får ensam vårdnad om båda yrkar på det? Än om hon yrkar på gemensam?

För även om det nu skulle bli så att hon får ensam så vet vi att hon inte skulle klara av det. Det ligger egentligen inte i hennes intresse att ha henne på heltid heller.. hon vill bara inte bli stämplad som en "dålig mamma" och att det ska finnas dokumenterat... När vi en tid sa att vi inte ville att dottern skulle vara där för hennes eget bästa så hörde inte ens mamman av sig.. Så ibland struntar hon fullständigt i allt..

Det värsta är att vi egentligen inte har råd med allt där här heller.. men det känns inte som något vi har  råd att vänta med heller..

• Anonym
    Anonym (hopplöst?) skrev 2010-12-20 20:57:26 följande:
    Men vad betyder egentligen gemensam vårdnad? Om de har gemesam vårdnad, måste dottern vara lika mycket hos båda? Eller kan hon som nu bo här hela tiden förutom varannan helg? Kan man skriva något sorts kontrakt på hur mycket hon ska vara hos varje förälder?

Har förstått att det är en svår situation..  Förhoppningsvis yrkar väl hon också på ensam vårdnad då.. För som jag förstår det är det lättare att pappan får ensam vårdnad om båda yrkar på det? Än om hon yrkar på gemensam?

För även om det nu skulle bli så att hon får ensam så vet vi att hon inte skulle klara av det. Det ligger egentligen inte i hennes intresse att ha henne på heltid heller.. hon vill bara inte bli stämplad som en "dålig mamma" och att det ska finnas dokumenterat... När vi en tid sa att vi inte ville att dottern skulle vara där för hennes eget bästa så hörde inte ens mamman av sig.. Så ibland struntar hon fullständigt i allt..

Det värsta är att vi egentligen inte har råd med allt där här heller.. men det känns inte som något vi har  råd att vänta med heller..
    Gemensam vårdnad= Båda föräldrarna har beslutanderätt när det gäller val av skola, sjukvård, religion och var barnet ska bo osv.

Barnet kan bo hos en förälder trots att de har gemensam vårdnad och har helgumgänge, om ens det, med den andra.
  • Kjell2
    Anonym (hopplöst?) skrev 2010-12-20 20:57:26 följande:

Vådnade regelrar vem som beslutar om saker som sjukvård, dagis, skola mm. Samt ger också möjlighet att inhämta information om barnet från myndigheter. Om man inte har vårdnad blir det väldigt sdvårt att få ut info från t ex sjukvården. Man tappar också mycket möjligheten att få inflyttande på beslut kring barnet,

Även om det är gemnsam vårdnad kan boendet bli allt från 50/50 till 0, eller t ex en helg varannan vecka.

DEt går utmälrt, och är den lösningen nästan alla förspråkar, att föräldrarna kommer överens om boende och umgänge, skriver ett avtal och får det fastställt av familjerätten.
  • Anonym (socionom)
    GRO68 skrev 2010-12-20 18:58:53 följande:
    Det krävs oerhört mycket för ensam vårdnad men så som du beskriver det är det inte sannolikt att mamman får det i ert fall.

Det är dock betydligt svårare för en pappa att få ensam vårdnad.

Jag har själv genomgått 2 1/2 års vårdnadstvist och fick nu en räkning på 50 000 kr och då betalar jag ändå endast 30 % av arvodet.

Om båda vårdnadshavare söker ensam vårdnad så måste tingsrätten tilldöma 1 av föräldrarna vårdnaden, om däremot den ena söker ensam vårdnad och den andra fortsatt GV så kan det bli fortsatt GV. 
    Det sistnämnda du skriver stämmer inte. Förut fungerade det så att tingsrätten måste ge en av föräldrarna ensam vårdnad om båda yrkar på det, men för inte så länge sen ändrades det.
  • Anonym
    Anonym (socionom) skrev 2010-12-22 02:31:49 följande:
    Det sistnämnda du skriver stämmer inte. Förut fungerade det så att tingsrätten måste ge en av föräldrarna ensam vårdnad om båda yrkar på det, men för inte så länge sen ändrades det.
    Du har fel! Om båda enbart yrkar på enskild vårdnad kan Tr inte döma annat än enskild vårdnad till en av parterna. Om en av parterna yrkar enskild och den andre gemensam eller enskild kan Tr döma till enskild eller gemensam. Det har inte blivit någon förändring, en domstol kan inte avgöra en tvist och ge annat utslag än något av det som yrkats.
  • EnriqueV

Sverige och hela rättvissystem är sjuk. 
    ha ha ha och efter ni klagar sig om andra länder...Här i Sverige är en katastrof att vara kvinna och bli misshandlat eller våldtagen eller hotad.  Hela system är bara bla bla bla Typisk sverige!

• Cornellia
    EnriqueV skrev 2014-03-25 12:39:09 följande:
    Sverige och hela rättvissystem är sjuk. 
    ha ha ha och efter ni klagar sig om andra länder...Här i Sverige är en katastrof att vara kvinna och bli misshandlat eller våldtagen eller hotad.  Hela system är bara bla bla bla Typisk sverige!

Va? Vad har det med den här tråden att göra?
Svar på tråden Vad krävs för ensam vårdnad? Kom gärna med era berättelser!